ماجرای جریمه شدن یک قنادی بهدلیل ارزانفروشی!
در روزهای گذشته خبری مبنی بر جریمه شدن یک شیرینیفروشی بهدلیل حراج محصولاتش در رسانهها و کانالهای خبری دست به دست شد.
به گزارش دیده بان ایران؛ از «یک قنادی به علت حراج محصولاتش از سوی اتحادیه جریمه شد.» این خبری بود که در روزهای گذشته در رسانههای مختلف دست به دست میچرخید. اما آقای علی بهرهمند، رییس اتحادیه قنادان این موضوع را کذب و شیطنت رسانهای میداند. حالا رییس اتحادیه قنادان در گفتگو با روزنامه صبحنو «با اشاره به پشت پرده این ماجرا گفته است: اتحادیه اصلاً اجازه جریمه کردن ندارد!
در روزهای گذشته خبری مبنی بر جریمه شدن یک شیرینیفروشی بهدلیل حراج محصولاتش در رسانهها و کانالهای خبری دست به دست شد. یک شیرینیفروشی در محله افسریه تهران این بار سوژه خبرنگاران شده بود. شیرینیفروشی که ادعا میکند یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جریمه داده است و مشتریهای منطقه از اینکه کاسب محلهشان جریمه شده است، حسابی ناراحت و عصبانی هستند.
طبق آخرین مصوبه اعلام شده از سوی اتحادیه قنادان و شیرینیفروشان استان تهران؛ پایینترین قیمت مصوب برای شیرینی ۱۵هزار تومان است که آن هم مربوط به کیک یزدی است.
قیمت مصوب شیرینی پاپیونی، برنجی، زبان، ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان، دانمارکی ۲۱ هزار تومان، تر درجه یک ۲۶ هزار تومان و کیک یزدی ۱۵ هزار تومان است. طبق این مصوبه اساس قانون تنها این ۶ محصول که اتفاقاً پرطرفدارترین شیرینیهای مصرفی در کشور هستند که مشمول قیمتگذاری قانونی شدهاند و قیمت دیگر شیرینیها بر اساس قیمت تمام شده و نظام عرضه تقاضا تعیین میشود.
اما این شیرینیفروش محصولات خود را از ۱۲ هزار تومان تا ۱۷ هزار تومان به مردم عرضه میکرد. به ادعای این واحد قنادی، وی برای این ارزانفروشی اتهامات زیادی را از سوی هم صنفهایش شنیده است. او میگوید: همه میگویند حتماً یک تخلفی در پشت پرده رخ میدهد وگرنه در این اوضاع بد اقتصادی چه کسی چوب حراج به محصولاتش میزند!
اصل ماجرا چه بود؟
آقای علی بهرهمند، رییس اتحادیه قنادان در گفتوگو با خبرنگار روزنامه «صبحنو» درباره جریمه این واحد صنفی گفت: «این خبر به هیچ عنوان واقعیت نداشته و کذب محض است. متأسفانه این خبر یک شیطنت رسانهای بوده یا احتمالاً از روی غرضورزی چنین اخباری را منتشر کردند که من این خبر را تکذیب میکنم و اگر واقعیت دارد آن واحد صنفی مدارک و اسناد مربوط به جریمه را منتشر کند.» وی ادامه داد: «نمیشود بهدلیل ارزانفروشی کسی را جریمه کرد.
چرا که ما اصلاً قانونی نداریم که یک واحد صنفی را به خاطر ارزانفروشی جریمه کنیم. برای مبارزه با گرانفروشی قانون هست اما برای ارزانفروشی چنین قانونی نداریم.»
اتحادیه چنین اجازهای ندارد!
رییس اتحادیه قنادان گفت: «اتحادیه اصلاً چنین اجازهای ندارد و اگر نهاد نظارتی بخواهد ورود کند آن نهاد تعزیرات حکومتی است با بررسی میتواند ورود کند؛ اتحادیه اصلاً اجازهای برای جریمه کردن واحدهای صنفی ندارد.
بهرهمند گفت: «متأسفانه اغلب رسانهها بهدنبال سوژههای زرد هستند و بدون تحقیقات در فضای مجازی آن را منتشر میکنند. یک رسانه از زبان من گفته است که این واحد صنفی به دلیل حراج کردن جریمه شده است در صورتی که من چنین چیزی را بیان نکردهام.»
رییس اتحادیه قنادان ادامه داد: «مواد غذایی را نمیتوان حراج کرد و در قانون به این موضوع نیز اشاره شده است، حراج کالا مختص به پوشاک، لوازم خانگی و بهطور کلی کالای غیرقابل خوراکی است که حتی آن نیز برای حراج محصولات خود میبایست از اتحادیههای خود مجوز اخذ کنند. تأکید میکنم هیچ قنادی به جرم حراج محصولات خود تاکنون جریمه نشده است و در صورت مشاهده میتوانند آن را اعلام و منتشر کنند.»
بهرهمند درباره تفاوتهای ارزانفروشی و حراج هم گفت: «ارزانفروشی یعنی کالایی را پایینتر از نرخ مصوب فروختن و علتهای متفاوتی نیز میتواند داشته باشد مانند جذب مشتری؛ ما واحدهای قنادی را در سطح شهر از نظر کیفی درجهبندی کردهایم. واحدهایی که درجه یک یا دو و ... دریافت میکنند اجازه ندارند سطح کیفیت محصولات خود را پایین بیاورند و با قیمت پایینی آن را مصوب کنند.
چرا باید قنادی که کیفیت درجه یک را از سوی اتحادیه دریافت کرده است جنس درجه دو و سه تولید کند. قنادیها باید طبق درجه کیفیتی که دریافت کردهاند محصولاتشان را تولید کنند.»
وی در خصوص قنادی مذکور گفت: «این واحد صنفی که سوژه خبری شده است را نیز شناسایی کردهایم و میدانیم که این شیطنت رسانهای از کجا آب میخورد. این واحد صنفی پروانه کسب نداشته و بازرسین اداره به او اخطار دادهاند، چرا که کارگاه تولیدیشان وضعیت بهداشتی مناسبی نداشته است و میبایست فاکتورهای لازم را در کارگاه ایجاد و برای گرفتن پروانه کسب اقدام میکرد اما این فرد با تبلیغات محیطی موضوع را برعکس جلوه داده است.»
شیرینی با نرخ مصوب!
اگرچه اتحادیه نرخ مصوب را اعلام کرده اما با گشتی در شهر و مراجعه به قنادیها نه تنها شیرینی ارزانتر پیدا نمیکنید بلکه کمتر دیده میشود که یک قنادی حتی با قیمت مصوب، محصولات خود را به مردم بفروشد. کافی است سری به شیرینیفروشیهای تهران بزنید تا قیمتهای برخی از شیرینیها را با نرخ مصوب مقایسه کنید.
البته به گفته رییس اتحادیه قنادان، قیمت بقیه شیرینیها آزاد است و هر قنادی طبق میلش بر آنها نرخ میگذارد که اجاره مغازه، دستمزدها و بیمه و سودی که مغازهدار برای خودش تعریف کرده، در این قیمتها اثرگذار است.
اما ظاهراً نه درصد اندکی بلکه اگر سری به شیرینیفروشیهای شمال شهر بزنید با قیمتهای نجومی روبهرو خواهید شد. از شیرینی کیلویی ۸۰ هزار تومان شروع میشود و به کیکهایی با قیمت بیش از ۱۵ هزار تومان برای هر کیلوختم میشوند.
کیکهایی که حجم گردو و پسته را در لایههای آن خودتان سفارش میدهید و در آخر هر عکسی را که بخواهید روی آن حک خواهند کرد. بهرهمند درباره قیمتهای بالای کیک و شیرینی در برخی از قنادیها گفته: بیش از ۵۰درصد مواد اولیه مصرفی در شیرینیفروشی وارداتی است که در یک سال گذشته رشد بالای قابل توجهی داشتهاند.
بهعنوان مثال پودر کاکائو که پارسال ۱۲ هزار تومان قیمت داشت امسال ۶۰ هزار تومان شده است. قیمت هر کیلو کنجد از ۶ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان و هل از ۶۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت مغز پسته هم که پارسال ۹۰ هزار تومان بود حالا به بالای ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. در چنین شرایطی نمیتوان انتظار داشت که عرضه محصولات به قیمت پارسال انجام شود.»