فرشاد مؤمنی: اصلاح سازههای ذهنی، نقطه آغازین توسعه
پروبلماتیک علوم انسانی و اجتماعی در قرن بیستویکم از سمت آزادی به عدالت، تغییر جهت داده که بیش از همه تابع تحولات موج سوم انقلاب صنعتی یا همان انقلاب دانایی است
سومین جلسه از دور ششم گفتوگوهای توسعه با محوریت بررسی اندیشه دکتر فرشاد مومنی، چهارشنبه 23آبان ماه در پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، برگزار شد.
به گزارش دیده بان ایران، در این جلسه ذیل جنبههای نظری رویکرد فرشاد مؤمنی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، خوانش او از مسئله توسعه در ایران و علل و موانع توسعهنیافتگی بررسی شد. لازم به ذکر است، سلسله نشستهای توسعه را اعضای موسسه «پویش فکری توسعه» با دبیری علمی محسن رنانی به پیش میبرند و در این راه به اتکای حمایت و پشتیبانی پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیتمدرس، این نشستها در محل این پژوهشکده برگزار میشوند.
نشستهایی که هدف از آن، تولید، تمرین، انتشار و ارتقای همکاریها و گفتوگوهای توسعهمحور میان متفکران و صاحبنظران دانشهای جامعهشناسی، اقتصاد، انسانشناسی، علوم سیاسی، روانشناسی و... است تا در نهایت از خلال ایجاد نوعی همافزایی گفتمانی، دستیابی به چارچوبی تحلیلی برای توضیح مسئله توسعه در ایران ممکن و راهکارهایی سیاستی و جامعهمحور برای آن تدوین شود. همچنین برگزاری سلسله گفتوگوهای توسعه از شهریورماه سال گذشته شروع شد که در پنج دوره قبلی آن به ترتیب، آرا و نظریات توسعهای محمود سریعالقلم، مقصود فراستخواه، مسعود نیلی، رضا داوریاردکانی و بایزید مردوخی بررسی شده است.
نشست چهارشنبه گذشته این پویش فکری نیز، به واکاوی نظریهها و بنیانهای فکری فرشاد مؤمنی اختصاص داشت که در این میان، علی عربمازار یزدی، علیاصغر سعیدی و علی دینیترکمانی به ارزیابی و نقد آثار این اقتصاددان پرداختند. مؤمنی در این جلسه با تأکید بر اینکه در میان اقتصاددانان توسعهای، پرطرفدارترین رویکرد همانا تقدم امر اجتماعی بر سایر امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، اظهارکرد: «توسعه، دانشی بینرشتهای است و توسعهیافتگی، امر اجتماعی -در حال حاضر- نسبت به هر دوره تاریخی دیگر، از ضریب اهمیت بیشتری برخوردار است». وی ضمن بسط دیدگاههای خود با محوریت قراردادن تمهیدات نهادی و در عصر انقلاب دانایی، نقطه آغازین توسعه در ایران را، اصلاح سازههای ذهنی عموم مردمان جامعه و در هر جایگاه و مقام اجتماعی دانست.
وی با مقدم دانستن جایگاه عدالت، نسبت به آزادی، خاطرنشان کرد: «پروبلماتیک علوم انسانی و اجتماعی در قرن بیستویکم از سمت آزادی به عدالت، تغییر جهت داده که بیش از همه تابع تحولات موج سوم انقلاب صنعتی یا همان انقلاب دانایی است». به گفته مدیر مؤسسة مطالعاتی دین و اقتصاد و به نقل از شهید بهشتی، این آزادی است که میوة درخت عدالت است.» مؤمنی در بخش دیگری از صحبتهای خود به تبیین سطوح تحلیلی کلان، خُرد و توسعهایِ طرح شده در علم اقتصاد پرداخت و با تشریح جزئیات سطح تحلیل توسعه، کانون اصلی تمرکز این سطح تحلیل، یعنی روششناسی را توضیح داد.