صبح روز چهارشنبه تیمی از اصحاب رسانه ها برای بازدید از کارخانه های سام که با سامسونگ کره جنوبی همکاری می کنند، عازم غرب شهر تهران شدند. این بازدید از آنجایی اهمیت بالایی داشت که چند ماهی بازار لوازم خانگی گرفتار تقاضای کاذب شده است که بخشی از آن مربوط به دپو و عرضه محدود فروشگاه های غیرزنجیره ای و حتی احتکار برخی با نام برند ایرانی بودند.
علیرضا موسوی مجد مدیرعامل سام الکترونیک در نشستی که با حضور خبرنگاران داشت درباره دلایل بروز مشکلات اخیر بازار لوازم خانگی گفت: به دلیل فضای روانی که به برای مردم به وجود آمد بسیاری از مردم برای خرید محصولات لوازم خانگی به فروشگاه ها هجوم آوردند و همین مسئله باعث شد تقاضا از عرضه پیشی بگیرد. از این رو به نظر می رسد این فضا موقتی است و ما نمی توانیم بر مبنای هیجان موقتی برنامه خط تولید را تغییر دهیم. البته مسائل و مشکلاتی وجود دارد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور کامل از آن آگاهی دارند و نمی خواهیم در رسانه ها مطرح کنیم. با این حال آنچه که برای مردم مهم است موضوع تامین نیاز داخلی است که باید بگویم که برای تامین نیاز داخلی مشکلی وجود ندارد.
در ابتدای این بازدید کارخانه یخچال گروه سام سرویس مورد بازدید قرار گرفت که به گفته مدیر فنی این کارخانه نزدیک به 60 درصد مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه در داخل و از طریق پتروشیمی ها با واسطه انجام می شود، چراکه تولید کننده ها مستقیم نمی توانند به طور مستقیم از بورس کالا مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند. این کارخانه که ظرفیت اسمی 1500 یخچال در رو دارد، در صورت تامین مواد اولیه و قطعات قابلیت پاسخگویی با تقاضای بازار خاورمیانه را دارد، اما امروز به دلیل محدودیت تامین کمپرسور و ... تنها به تولید 800 یخچال در روز می پردازد که این تولید بر مبنای نیاز بازار داخلی هدف گذاری شده است که در حال حاضر طبق برنامه دوره ای همین میزان تولید تقاضای ایران را تامین می کند. البته چند وقتی است تقاضا به دلیل فضای روانی دو برابر شده، اما با وجود اینکه امکان افزایش تولید و عرضه هست این اتفاق نمی افتد، چراکه بخشی از نیاز مواد اولیه باید پیش از این تامین می شد، از طرف دیگر اگر طبق شرایط جدید خط تولید فعال شود این تقاضای کاذب به زودی می خوابد و عرضه مازاد به وجود می آید، از این رو باید تعادل بین عرضه و تقاضا برای بلند مدت ترسیم شود.
به گزارش
پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ افزایش تولید لوازم خانگی یکی از اولویت های صنعتی ایران در چند سال اخیر ایران بوده، هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانست سیاست مناسبی در قبال تولیدکنندگان برای ایجاد برند ایرانی اتخاذ کند و بسیاری از این تولیدکنندگان با وجود بازار بزرگ منطقه نتوانستند تولید صادرات محور داشته باشند و بیشتر به بازار داخلی بپردازند، با این حال سرمایه گذاری های بزرگی از برندهای کره ای در ایران شکل گرفته است که امروز در شرایطی که گرانی ارز و محدودیت تحریم ها، بازار را با التهاب همراه کرده، این تولیدکنندات به تقاضای بازار پاسخ می دهند. پیش از این محمد طحان پور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به مشکلات اخیر بازار اذعان کرده و گفته بود برخی از این تولیدکنندگان داخلی توان تامین نیاز مردم را ندارند با این حال به دنبال ایجاد محدودیت برای برندهای خارجی هستند که در حال حاضر بخشی از محصولات خود را در ایران تولید و مونتاژ می کنند. واقعیت این است که برخی برندهای ایرانی با وجود اینکه ظرفیت های بالایی در کشور وجود دارد تلاشی برای ارتقای تولید وکیفیت نکرده اند و تنها به تبلیغات برای محدود کردن واردات قطعات برندهای خارجی پرداختند، اما همین تولیدکننده ها با کوچکترین نوسانی بازار را به حال خود رها کردند و قیمت محصولات خود را تا 40 درصد بالا بردند، در حالی که طبق مصوبات سازمان حمایت تولیدکنندگان لوزام خانگی تنها مجاز به افزایش 20 درصدی تولید بودند. البته بخشی از مشکل ناشی از ضعف نظارت سازمان حمایت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در قبال احتکار و افزایش قیمت برخی تولیدکنندگان سکوت کردند و بعد از آن سازمان تعزیرات نیز به انتشار جزئیات پرونده جریمه ها و احتکارها نپرداخت.
صبح روز چهارشنبه تیمی از اصحاب رسانه ها برای بازدید از کارخانه های سام که با سامسونگ کره جنوبی همکاری می کنند، عازم غرب شهر تهران شدند. این بازدید از آنجایی اهمیت بالایی داشت که چند ماهی بازار لوازم خانگی گرفتار تقاضای کاذب شده است که بخشی از آن مربوط به دپو و عرضه محدود فروشگاه های غیرزنجیره ای و حتی احتکار برخی با نام برند ایرانی بودند.
علیرضا موسوی مجد مدیرعامل سام الکترونیک در نشستی که با حضور خبرنگاران داشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دلایل بروز مشکلات اخیر بازار لوازم خانگی گفت: به دلیل فضای روانی که به برای مردم به وجود آمد بسیاری از مردم برای خرید محصولات لوازم خانگی به فروشگاه ها هجوم آوردند و همین مسئله باعث شد تقاضا از عرضه پیشی بگیرد. از این رو به نظر می رسد این فضا موقتی است و ما نمی توانیم بر مبنای هیجان موقتی برنامه خط تولید را تغییر دهیم. البته مسائل و مشکلاتی وجود دارد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور کامل از آن آگاهی دارند و نمی خواهیم در رسانه ها مطرح کنیم. با این حال آنچه که برای مردم مهم است موضوع تامین نیاز داخلی است که باید بگویم که برای تامین نیاز داخلی مشکلی وجود ندارد.
در ابتدای این بازدید کارخانه یخچال گروه سام سرویس مورد بازدید قرار گرفت که به گفته مدیر فنی این کارخانه نزدیک به 60 درصد مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه در داخل و از طریق پتروشیمی ها با واسطه انجام می شود، چراکه تولید کننده ها مستقیم نمی توانند به طور مستقیم از بورس کالا مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند. این کارخانه که ظرفیت اسمی 1500 یخچال در رو دارد، در صورت تامین مواد اولیه و قطعات قابلیت پاسخگویی با تقاضای بازار خاورمیانه را دارد، اما امروز به دلیل محدودیت تامین کمپرسور و ... تنها به تولید 800 یخچال در روز می پردازد که این تولید بر مبنای نیاز بازار داخلی هدف گذاری شده است که در حال حاضر طبق برنامه دوره ای همین میزان تولید تقاضای ایران را تامین می کند. البته چند وقتی است تقاضا به دلیل فضای روانی دو برابر شده، اما با وجود اینکه امکان افزایش تولید و عرضه هست این اتفاق نمی افتد، چراکه بخشی از نیاز مواد اولیه باید پیش از این تامین می شد، از طرف دیگر اگر طبق شرایط جدید خط تولید فعال شود این تقاضای کاذب به زودی می خوابد و عرضه مازاد به وجود می آید، از این رو باید تعادل بین عرضه و تقاضا برای بلند مدت ترسیم شود.
تولید ماشین لباسشویی به دو خط تولید که ظرفیتی بیش از 3 هزار دستگاه در روز دارند در چند ماه گذشته به دلیل محدودیت های دولت برای تخصیص ارز برای واردات تولید کاهش یافته با این حال این ظرفیت مناسب نشان می دهد که این ظرفیت ها بر محور صادرات طراحی شده و اگر فضای همکاری ها توسعه یابد و محدودیت های تحریمی وجود نداشت امکان صادرت نیز ممکن بود. در این خط تولید نیز ظرفیت داخلی سازی 60 به 40 است که بخش عمده ای از مواد اولیه از طریق پتروشیمی ها تامین می شود. البته برخی از مواد اولیه به دلیل کیفیت پایین تولید داخلی آن همچنان از طریق واردات تامین می شود.
خط تولید تلویزیون از دیگر محصولاتی بود که از سوی خبرنگاران مورد بازدید قرار گرفت. به گفته مدیر این کارخانه امکان تولید 37 مدل تلویزیون با ظرفیت 9 هزار دستگاه در روز در این کارخانه وجود دارد، اما به دلیل اینکه محدودیت تحریم ها مانع از توسعه بازار برنامه گروه سام شده این تولید کننده تنها با 2500 دستگاه در روز تولید می کند. تفاوتی که این خط تولید با سایر تولیدات گروه سام دارد این است که خازن و قطعات مربوط به برد تلویزیون وارداتی است، چراکه تولید این قطعات با تیراژ پایین در داخل به صرفه نیست.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام