آخوندی: تامین هزینه های شهری، بارسنگین بر دوش دولت و خانوارهاست
وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به سطح درآمد سرانه، اخذ هزینه خدمات از طریق عوارض بار به نسبت سنگینی بر دوش خانوار تحمیل می کند، دولت نیز برای هزینه های مستقیم خود دارای کسری جدی است.
آخوندی اعلام کرد بیش از سه میلیون و 400 هزار واحد مسکونی برای دریافت عوارض نوسازی در شهر تهران شناسایی شده اند و با احتساب بعد خانوار بر اساس آمار 1395 (3.3 نفر) حداقل ظرفیت جمعیت پذیری شهر تهران 11میلیون و 220 هزار نفر است.
وی اضافه کرد: اگر بر اساس طرح جامع مصوب تهران عمل میشد ظرفیت جمعیتپذیری تهران به 10 میلیون و 800 هزار نفر میرسید و بر اساس طرح تفصیلی، این ظرفیت 12 میلیون نفر می شد و اگر قرار باشد شهرداری همچنان به عرضه تراکم ادامه دهد میزان ظرفیت به میزان تخلف آن بستگی دارد.
وزیر راه وشهرسازی یادآوری کرد: بر اساس آخرین سرشماری جمعیت تهران هشت میلیون و 700 هزار نفر است و تحول جمعیتی چندانی در سالهای پیش رو برای تهران پیش بینی نمی شود.
** انگیزه سوداگرانه برای گسترش شهرها
آخوندی گفت: طرحهای تجدیدنظر طرحهای جامع اکثر شهرها در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران حاکی از آن است که اکثر آنها به جمعیت پیشبینی شده در افق طرحها نرسیده اند. تراکم نفر در هکتار اکثریت غالب شهرهای ایران کمتر از 65 نفر است. این به مفهوم این است که ظرفیت موجود پاسخگوی رشد جمعیتی آتی آنهاست یا آنکه با تغییر مختصری امکان پاسخگویی فراهم میآید.
وی توضیح داد: بنابراین، تقاضا برای گسترش محدودهها در اکثر شهرها «تقاضای سوداگرانه روی زمین» است. مفهوم دیگر این وضعیت بهره وری پایین شهرها و گران تمام شدن نرخ خدمات شهری برای مدیریت شهری است.
آخوندی گفت: تراکم افراد در هر هکتار در بیشتر شهرهای ایران کمتر از 65 نفر است. این به مفهوم این است که ظرفیت موجودشان پاسخگوی رشد جمعیتی آتی آنهاست یا آنکه با تغییر مختصری امکان پاسخگویی فراهم میآید. بنابراین، تقاضا برای گسترش محدودهها در بیشتر شهرها تابع تقاضای سوداگرانه روی زمین است.
وزیر راه و شهرسازی در نامه خود به استانداران سراسر کشور با تشریح محورهای اصلی سیاست بازآفرینی شهری این وزارتخانه بر اجرای کامل «سند ملی راهبری احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری» تاکید کرد.