باید بتوانیم وارد زنجیره جهانی تامین شویم
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در رابطه با راهکارهای توسعه صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو و انواع موتورسیکلت گفت: باید بتوانیم وارد زنجیره جهانی تامین شویم.
وی افزود: باید با همکاری بخشهای مختلف ابتدا بدانیم جایگاه ما در دنیا کجاست، تا بتوانیم وارد زنجیره جهانی تامین شویم.
رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به لزوم تدوین استراتژی خاطرنشان کرد که وزارت متبوعاش به صورت منظم در این خصوص در تلاش است.
مودودی در پایان اظهار داشت: ورود به زنجیره تامین جهانی در این صنعت، توجه به انجام اعتبارسنجیهای مورد نیاز برای ورود به بازار جهانی، بررسی به منظور تشکیل شرکت EMC، اهمیت به بخش طراحی و تحقیقات و بررسی نقاط ضعف آنها، فراهم کردن زمینههای رقابت برای شرکتهای قطعه ساز، نوسازی ماشینآلات، ثبات در عرضه و عمل به تعهدات، استفاده از ظرفیت بازاریابی شرکتهای اروپایی، سرمایهگذاری مشترک از مهمترین نکاتی است که باید به انجام آن اهتمام ورزید.
در ادامه این نشست «محمدرضا مودودی معاون» معاون سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه این جلسه گفت: با توجه به این که صنعت خودروی ایران برای پاسخ به نیازهای داخل بسیار فعال است در نتیجه صادرات برای این صنعت از جذابیت چندان زیادی برخوردار نیست.
وی با بیان این که باید از وابستگی داخلی کم کرد و به صادرات افزود ادامه داد: قطعه سازان باید برای صادرات موفق در این صنعت، اقدام به ارتقای تکنولوژی، دانش و مهارت کنند تا از این طریق انگیزه بیشتری برای توسعه صادرات قطعات و لوازم یدکی به وجود آید.
در ادامه مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران به ارائه آمار و ارقام تجارت جهانی این محصولات پرداخت و با بیان این که میزان تجارت جهانی این محصول درسال 2016 در حدود 740 میلیارد دلار بوده گفت: از این رقم 369 میلیارد دلار صادرات و 370 میلیارد دلار واردات بوده است.
به گفته «مسعود کمالی اردکانی» بازارهای صادراتی ایران طی 8 ماهه سال جاری شامل کشورهای عراق، امارات، سوریه، روسیه، فرانسه است.
کمالی اردکانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که میزان تجارت جهانی موتورسیکلت در سال 2016 در حدود 100 میلیارد دلار بوده است ادامه داد: از این رقم، 52 میلیارد دلار صادرات و 48 میلیارد دلار واردات انجام شده است این در حالی است که میزان صادرات ایران در سال 1395 حدود 8 میلیون دلار بوده است. بازارهای صادراتی ایران کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، عربستان و امارات می باشند.
جلسه بررسی راهکارهای توسعه صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو و انواع موتورسیکلت با «حضور مجتبی خسروتاج» ریاست سازمان توسعه تجارت ایران، «محمدرضا مودودی» معاون توسعه صادرات کالا و خدمات و «مسعود کمالی اردکانی» مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی این سازمان و جمعی از فعالان اقتصادی در صنعت قطعات و لوازم یدکی خودرو و موتورسیکلت برگزار شد.