طعم خوش محصولات ایرانی در نمایشگاه توانمندی های تولیدکنندگان کوچک
محصولات و تنقلات ایرانی در نمایشگاه «توانمندی های تولیدکنندگان کوچک» گرد هم آمده؛ عسل آذربایجان، چای لاهیجان، بادام آستانه اشرفیه، شیرینی یزد و... جلوه ای از تولید بنگاه های خرد و متوسط و حتی کسب و کارهای خانگی است که گوشه ای از چرخ اقتصادی کشور را می چرخاند.
مدیر نمایشگاه جامع تولیدات ملی، به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: این نمایشگاه با توجه به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» و حمایت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بسیج اصناف برگزار شده است.
«رضوانه مجلسی» افزود: شرکت کنندگان در این نمایشگاه در زمینه تولید کیف و کفش، لوازم خانه و آشپزخانه، مواد غذایی و صنایع دستی فعالیت می کنند.
** نمایشگاه از منظر تولیدکنندگان
«مهران محمدی» تولیدکننده عسل است که از شهر سرعین به این نمایشگاه آمده.
وی گفت: سالیانه 10تن عسل تولید می کنیم و همه محصول را در داخل کشور می فروشیم.
محمدی افزود: مسافران خارجی از ترکیه یا جمهوری آذربایجان که به سرعین می آیند از تولیدات ما خریداری می کنند.
وی 15سال است در این زمینه کار می کند و در چهار نقطه کندو دارد که در زمستان به سمت شیراز می رود.
این تولیدکننده عسل برای 12نفر اشتغالزایی کرده است.
«وحید جباری» تنقلاتی مانند پاستیل تولید می کند.
وی که حدود 6سال است در این زمینه فعالیت می کند، تاکید کرد «محصولات ما بدون هیچ گونه افزودنی است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد».
در یکی دیگر از غرفه ها چند نفر به ارزیابی چای و بادام پرداخته اند.
بوی چای لاهیجان عطر دلپذیری را در فضا پراکنده است.
«مصطفی رحیمیان» تحصیلکرده رشته عمران است و تا پیش از این در فرودگاه شهر رامسر کار می کرد اما اینک به خرید و فروش محصولات کشاورزی روی آورده است.
رحیمیان افزود: به دلیل دستمزد نامناسب کار قبلی خود را رها کردم.
وی پارسال نیز در این نمایشگاه شرکت کرده بود و گفت: دوره قبل وضعیت بهتر بود و مردم مراجعه و خرید بیشتری داشتند.
در یکی دیگر از غرفه های نمایشگاه انواع شیرینی شهر یزد عرضه می شود.
مسوول غرفه در شهر کرج اقامت دارد و نمایندگی فروش این محصولات را اداره می کند.
وی گفت: استقبال مردم از این نوع محصول بسیار خوب است.
** نمایشگاه و خریداران
امروز نخستین روز برگزاری نمایشگاه «توانمندی های تولیدکنندگان کوچک» بود.
در میانه آذرماه سوز شبانه ممکن است بسیاری از کسب و کارها را به تعطیلی بکشاند اما در این نمایشگاه از ساعت 10 صبح تا 20 شب همه عرضه کنندگان تولیدات داخلی آماده ارایه خدمات به مراجعه کنندگان هستند.
البته در آخرین روز کاری هفته و با توجه به آگاهی رسانی نه چندان گسترده، طبیعی است نخستین روز نمایشگاه بیشتر به جای گیری غرفه داران و انتقال کالاها اختصاص داشته باشد تا بازدید مردم.
به نظر می رسد با توجه به سه روز تعطیلی آخر هفته بویژه در آستانه شب یلدا که 2 هفته دیگر است، نمایشگاه ساعت های پربازدید و پرشوری را در پیش داشته باشد.
برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارت افزایی در زمینه تولیدات ملی با هدف ارتقای سطح دانش تولید کنندگان داخلی و حرکت به سمت برند سازی از دیگر عواملی است که می تواند استقبال عمومی از این نمایشگاه را پررنگ تر کند.
از آنجا که محصولات ارایه شده در بنگاه های خرد و متوسط و حتی کسب و کارهای خانگی تولید شده است، با خرید از این نمایشگاه می توان به حرکت چرخ های اقتصاد درونزا و ملی خود شتابی بیشتر بخشید.
تولیدکنندگان کالاهای ایرانی در نمایشگاه مصلای تهران منتظر حمایتند.