ضوابط بازاریابی آنلاین محصولات صنعت بیمه اعلام شد
بیمه مرکزی ایران اعلام کرد: مدیران شبکه فروش تمامی شرکت های بیمه از این پس برای انعقاد قراردادهای همکاری با بازاریابان برخط باید طبق ضوابط جدید اعلامی از سوی بیمه مرکزی اقدام کنند.
بر این اساس، بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه باید ابزارهای لازم را به نحوی فراهم کنند که متقاضی خدمات بیمهای بتواند مواردی نظیر قیمت نهایی محصول بیمهای و مقایسه قیمت بین بیمهگران و میزان تعهدات بیمهگر و ... را به درستی ارزیابی کرده و تصمیم گیری درستی انجام دهد.
همچنین پس از پایان فرآیند ثبت سفارش برخط (آنلاین) محصول بیمهای و قبل از صدور بیمهنامه، در مدت زمان متعارف امکان انصراف برای متقاضی خدمات بیمه فراهم باشد و مفاد فرم پیشنهاد بیمه، شرایط عمومی، به ویژه استثنائات و محدودیتهای محصول بیمه باید به صورتی مناسب و در طی فرآیند فروش و قبل از ثبت تقاضای بیمه برای متقاضی خدمات بیمه قابل مشاهده باشد.
طبقه بندی اطلاعات به صورت موضوعی به منظور مطالعه مجدد برای متقاضی خدمات بیمه، ارائه میزان حق بیمه و خلاصه اطلاعات ضروری در مورد محصول بیمه ای از شرکت بیمه منتخب قبل از ثبت سفارش صدور بیمهنامه به متقاضی خدمات بیمه و ارائه مستندات فرم پیشنهاد و بیمهنامه پس از ثبت سفارش، پرداخت مبلغ حق بیمه و صدور بیمهنامه به صورت فیزیکی و ارسال آن به آدرس بیمهگذار از دیگر مواردی است که بازاریابان برخط باید رعایت کنند.
همچنین بر اساس این ضوابط باید از دسترسی، شفافیت و سادگی اطلاعات قبل و طی فرآیند عرضه برخط (آنلاین) محصول بیمه ای اطمینان حاصل شود و اطلاعات شخصی متقاضی خدمات بیمهای و بیمهگذاران در تمام مراحل باید حفظ شود، خدمات الکترونیکی به صورت امن و قابل اطمینان صورت گیرد و محتوا و مطالب مندرج در صفحات وب بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه، باید با قوانین و مقررات بیمه و سایر مقررات مربوط منطبق باشد.
بیمه مرکزی در این بخشنامه اعلام کرد: نمایندگان بیمه و کارگزاران رسمی بیمه موظفند، نسخه ای از قرارداد همکاری با بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه را حسب مورد برای شرکت بیمه ذیربط خود و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال کنند و مسئولیت رعایت این بخشنامه حسب مورد برعهده مدیریت ذیربط درشرکت بیمه، نمایندگان بیمه و کارگزاران رسمی بیمه دارای قرارداد همکاری با بازاریابان برخط (آنلاین) محصولات بیمه است.
به گزارش ایرنا، «عبدالناصر همتی» اوایل مرداد ماه امسال در مورد بازاریابی برخط (آنلاین) محصولات بیمهای به خبرنگار ایرنا گفته بود: بر اساس ماده 66 قانون تاسیس بیمهمرکزی ایران و بیمهگری، عرضه بیمه فقط توسط موسسه های بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه مجاز است که تغییری در این قانون و سیاستهای بیمهمرکزی صورت نگرفته است.
همتی اضافه کرد: بازاریابان اعم از اینترنتی و غیراینترنتی حق فروش محصولات بیمه را نداشته و فقط در امر بازاریابی برای موسسه های بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه میتوانند فعالیت کنند اما با توجه به تحولاتی که در امر فروش اینترنتی محصولات مختلف و از جمله خدمات بیمهای ایجاد شده، ضروری است شرکت های بیمه نسبت به ایجاد زیرساخت لازم برای گسترش شیوه فروش اینترنتی و برخط محصولات بیمهای برای نمایندگان خود و کارگزاران بیمه همکار اقدام کنند.
همتی تاکید کرد: «عرضه انواع بیمه توسط شرکت های آی.تی معروف به استارت آپها مورد تایید بیمهمرکزی نیست و مسوولیت تخطی از این ضابطه بر عهده نماینده بیمه همکار و شرکت بیمه متبوع آن خواهد بود.
رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: چنانچه عرضه خدمات بیمهای به صورت الکترونیکی از سوی شرکت بیمه یا نماینده وی و یا کارگزار بیمه دارای مجوز بوده باشد منطبق با مقررات مربوط خواهد بود و بیمه مرکزی درباره سایر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، مسوولیتی ندارد.
وی یادآوری کرد: فعالیت این شرکت ها میتواند از طریق دریافت مجوز کارگزاری یا نمایندگی بیمه صورت گیرد. آنچه در این حالت تفاوت خواهد داشت، شیوه بازاریابی بیمه خواهد بود و در صورتی که درخواست این شرکت ها واصل شود بیمه مرکزی در چارچوب مقررات کارگزاری بیمه نسبت به بررسی و صدور مجوز برای ایجاد کارگزاری اقدام می کند.