تکمیل راه آهن چابهار- سرخس زمینه ساز توسعه حمل ونقل، رونق ترانزیت کالا و تجارت
تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس تحولات بزرگی در اقتصاد سواحل مَکُّران و حوزه جنوب شرق کشور، توسعه حمل و نقل و رونق ترانزیت کالا و تجارت را به همراه دارد.
این پروژه مهم و حیاتی به طول هزار و 640 کیلومتر که توسط قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجراست و هم اینک حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، نقش مهمی در جابجایی کالا از چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشورهای همجوار خواهد داشت.
پروژه اتصال خط آهن چابهار- سرخس به شبکه ریلی کشور از سال 1389 آغاز شده ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست و باید برای تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی توجه ویژه دولت به آن معطوف شود.
توسعه بندر چابهار و ارتقا ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا 8.5 میلیون تن ایجاب می کند که خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس هرچه سریعتر تکمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحویل بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.
رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به توسعه زیرساخت های چابهار دارند به طوری که پروژه های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است.
هم اینک در اجرای پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - مشهد (سرخس) افزون بر 2 هزار نفر نیروی انسانی و 1200 دستگاه ماشین آلات مشغول به کار هستند و علاوه بر اجرای این طرح در روستاهایی که راه آهن از آنها عبور می کند ساخت مدرسه، زیرسازی و بازگشایی راه های ارتباطی برای محرومیت زدایی مناطق مختلف روستایی در دستورکار است که موجب رضایتمندی مردم محروم شده است.
اتصال راه آهن چابهار -زاهدان- میلک سیستان واقع در نقطه صفر مرزی با افغانستان که از خط آهن زاهدان- سرخس منشعب خواهد شد کشور افغانستان را نیز به شبکه راه آهن ایران و جهان متصل خواهد کرد. هر چند که افغانستان فاقد راه آهن است اما بازرگانان و تجار این کشور می توانند از راه آهن ایران برای جابجایی کالاهای خود به سراسر دنیا استفاده کنند.
آماده سازی زیرساخت های حمل و نقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی کشورهای مختلف همجوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان به ویژه بندر و منطقه آژاد چابهار تشویق می کند.
با افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس کوتاه ترین راه ریلی از شمال به جنوب ایجاد خواهد شد که این خود باعث توسعه شرق کشور و استان محروم سیستان وبلوچستان می شود.
راهآهن چابهار- زاهدان بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می کند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیتهای تنها بندر اقیانوسی ایران می شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می کند.
توسعه خطوط ریلی کشور و تبدیل استان سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با کشورهای منطقه به ویژه افغانستان و آسیای میانه یکی از دستاوردهای ماندگار دولت تدبیر و امید خواهد بود و آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون حدود چهار هزار میلیارد ریال در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس مشهد هزینه شده است و برای تکمیل آن بیش از 42 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.
ایوب درویشی افزود: در مسیر چابهار - زاهدان 29 ایستگاه، 35 تونل و 123 دستگاه پل به طول 11 هزار و 500 متر ایجاد می شود.
وی مشکلات مالی را از عمده ترین موانع پیشرفت پروژه راه آهن عنوان کرد و گفت: برای آزادسازی اراضی در طول مسیر، جابجایی تاسیسات و پرداخت حقوق کارگران نیاز به پول نقد است.
وی بیان کرد: براساس اعلام قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان مجری این پروژه چنانچه اعتبار لازم به موقع تخصیص پیدا کند تا پایان سال 1398 راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس مشهد تکمیل و بهره برداری می شود.
وی گفت: توسعه زیرساخت های حمل و نقل برای رونق اقتصادی از اولویت های دولت است که تلاش های زیادی را در این زمینه انجام داده است.
فرماندار چابهار اظهار امیدواری کرد در سال آینده (1397) بخشی از مسیر راه آهن چابهار- ایرانشهر آماده ریل گذاری شود.
به گزارش ایرنا راه آهن چابهار-زاهدان-مشهد که از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به خط آهن بافق - مشهد متصل خواهد شد، یک هزار و ۳۸۰ کیلومتر طول دارد که در مسیر چابهار- ایرانشهر و زاهدان با ۳۰ ایستگاه، احداث خواهد شد.
برای ساخت این خط آهن 2 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که هم اینک عملیات ساخت مرحله نخست این مسیر در حد فاصل چابهار تا ایرانشهر در چهار قطعه و به طول ۳۰۰ کیلومتر در حال اجراست.
عملیات ساخت این پروژه ملی از سال ۸۹ آغاز شده بود اما به دلیل نبود منبع مالی مدتی به تعطیلی کشیده شد تا اینکه دولت تدبیر و امید قرارداد ساخت آن را در سال ۹۲ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا کرد.