در ایران به برند زعفران کمتر بها داده میشود
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: در ایران به برند زعفران کمتر بها داده میشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر پروین رامک اظهار کرد: زعفران را همه در دنیا با برند ایران میشناسند و اگر این کالا ایرانی باشد یعنی اصل است و میتوان به آن اعتماد کرد.
وی اضافه کرد: در ایران کمتر به این برند ارزشمند بها داده میشود و صادرات آن به صورت فله سبب شده ارزش افزوده را از صادرات ایران گرفته است. آمار و ارقام صادرات نشان میدهد کشورهایی که بر روی بستهبندی این محصول ارزشمند کار کردهاند، همواره ارزش افزوده بسیار بالایی را به خود اختصاص داده و بنابراین منفعت کلانی از این خرید و فروش بردهاند.
این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: میزان کل صادرات زعفران به 53 کشور مقصد صادرات ایران در سال 92، 137 تن به ارزش بیش از 200 میلیون دلار بوده است. براساس آخرین آمار گمرک کشور، نزدیک به 65 درصد کل صادرات زعفران ایران به پنج کشور امارات متحده، اسپانیا، عربستان سعودی، هنگکنگ و هند اختصاص یافته است.
رامک اظهار کرد: صادرات فلهای زعفران ایران به دلیل عدم برخورداری از برند مناسب بستهبندی سبب شده تا سود اصلی زعفران ایران را کشورهای دیگر در اختیار داشته باشند.
منبع: ایسنا