نایبرئیس اتحادیه کافی شاپهای تهران: کافهها در ایران بالای ۱ میلیارد دلار گردش مالی دارند
زعفری، نایبرئیس اتحادیه کافی شاپهای تهران دربارهی گردش مالی صنعت قهوه در ایران بیان کرد: صنعت کافه در دنیا ۳۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد. قهوه نیز حدود ۵۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد. در ایران حدود ۵۰ هزار تن قهوه در سال گذشته وارد شد که نسبت به سالهای گذشته ده برابر شده است. به طور کلی کافهها در ایران بالای ۱ میلیارد دلار گردش مالی دارند. بیشتر تجهیزات کافهها وارداتی است و معمولاً از ایتالیا و ترکیه وارد میشوند.

به گزارش سایت دیدهبان ایران، علی زعفری، نایبرئیس اتحادیه کافی شاپهای تهران دربارهی میزان کافهها در کشور و نیروی کارشان به «انتخاب» گفت: حدوداً ۲۰ هزار کافه در ایران داریم. کافهها اقدام به دریافت جواز کردهاند، برخی از کافهها درگیر طی شدن این روند هستند و ما آنها را هم در این آمار آوردهایم. در بحث نیروی کار کافهها، حدود ۵۰۰ هزار نفر درگیر این فعالیت هستند. برخی از این افراد در کافهها مشغول هستند، برخی در تهیه مواد اولیه فعالی دارند. به جز تهران، شهر مشهد و شیراز و اصفهان در فرآوری قهوه قوی هستند.
وی دربارهی گردش مالی صنعت قهوه در ایران بیان کرد: صنعت کافه در دنیا ۳۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد. قهوه نیز حدود ۵۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد. در ایران حدود ۵۰ هزار تن قهوه در سال گذشته وارد شد که نسبت به سالهای گذشته ده برابر شده است. به طور کلی کافهها در ایران بالای ۱ میلیارد دلار گردش مالی دارند. بیشتر تجهیزات کافهها وارداتی است و معمولاً از ایتالیا و ترکیه وارد میشوند. بخش اندکی نیز در ایران تولید میشود، البته در زمینهی دکوراسیون کافه مشکلی نداریم، اما چالش اصلی بر سر وسایل کافه است که کاملاً وارداتیاند. قهوه هم عمدتاً از آفریقا و آمریکا جنوبی وارد میشود. از هند تا کلمبیا و برزیل واردات داریم، البته این واردات مستقیم نیست و از دبی وارد میشود. تحریمها روی واردات قهوه اثرگذاشتهاند.
زعفری در رابطه با قیمت قهوه در ایران گفت: قهوه در ایران نسبت به ده سال گذشته خیلی ارزان فروخته میشود. اگر یک اسپرسو ۱۰۰ هزار تومان هم باشد ۱ دلار میشود، اما سال ۹۰ یک قهوه اسپرسو را ۵ هزار تومان میدادیم که ۵ دلار میشد. قهوه برای یک کافه داری که تمام مواد اولیهاش خارجی است، سودپایینی دارد. در کشورهای اروپایی قهوه حدود ۲ تا ۴ یورو است. اوایل سال ۱۴۰۲ پیشبینی شد که تورم قهوه دو برابر شود، اما در سال ۱۴۰۳ حدود ۸۰ درصد تورم قهوه داشتیم. قهوهای که ۱۸۰ تومان میخریدیم را حدود ۴۳۰ تومان میخریم. قیمتگذاری در کافهها اینگونه نیست که من قهوه را وزن کنم و ببینم چقدر قهوه به من میدهد. هزینههای جانبی مانند اجاره بها و نیروی کار و مواد اولیه و تجهیزات دارد این موارد نیز روی قیمت قهوه مؤثر است. کافه اگر روزانه ۵۰ قهوهی ۲۰۰ تومانی هم بفروشد شاید به سود نرسد. ضریب مالیاتی بالایی هم برای کافهها لحاظ کردهاند.
نایبرئیس اتحادیه کافی شاپهای تهران دربارهی علت رشد کافهها و میل ایرانیها به خوردن قهوه طی ده سال اخیر گفت: طی سالهای اخیر ارتباط ما با دنیای غرب که اهل قهوه هم بودند به مرور بیشتر شد و این موضوع روی قهوه در ایران اثرگذاشت. با توجه به اینکه در ایران فضاهای متفاوتی نداریم و در بستر کافهها میتوانیم همدیگر را ببینیم، باعث شد مردم تمایل شدیدی به کافه نشان دهند. این موضوع فقط در ایران نیست و در ده سال اخیر، کشور چین هم با سرعت زیادی به سمت کافه نشینی و قهوه رفته است. کافههایی در چین راهاندازی شده که شاید مشابه آن در اروپا هم نباشد. به نظر من کافهها سالمترین فضاهایی هستند که میتوان در آن وقت گذراند و اصلاً اتفاق بدی نیست که این فضا بیشتر شود.
زعفری دربارهی تعطیلی کافهها در ماه رمضان بیان کرد: حدود ۶ هزار کافه در تهران فعالیت میکند، مخاطبین رستوران و کافه نیز نزدیک به یکدیگر هستند. برخی از مشاغل برای ماه رمضان آزاد شدهاند، اما کافهها و بستنی فروشیها از لیست فعالیت در ماه رمضان حذف شدهاند. بیرون بر و اسنپ هم محدود شده و این یک خیانت به صنعت کافه است. در ماه رمضان کافه هتلها و دکهها و سوپرمارکتها بستنی و قهوه میفروشند، اما کافههایی که مجوز دارند نمیتوانند کار کنند.
منبع: انتخاب