کد خبر: 215910
A

چانگان از بازار خودروی ایران خارج شد

گروه خودروسازی چانگان چین، از قطع همکاری خود با شرکت سایپا و خروج از بازار ایران به واسطه تحریم های اقتصادی آمریکا خبر داد.

چانگان از بازار خودروی ایران خارج شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛   گروه خودروسازی چانگان چین، از قطع همکاری خود با شرکت سایپا و خروج از بازار ایران به واسطه تحریم های اقتصادی غرب خبر داد.

شرکت چانگان موتورز، با قدمتی که به سال ۱۸۶۲ بازمی‌گردد، یکی از با سابقه‌ترین خودروسازان در کشور چین محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۵۹ فعالیت خود را در زمینه تولید خودرو آغاز کرد و در سال ۲۰۱۰ با فروش بیش از دو میلیون دستگاه، توانست جایگاه چهارمین خودروساز بزرگ چین را به خود اختصاص دهد.

شرکت چانگان نخستین بار در سال 1394 پا به بازار ایران گذاشت. در آن زمان گروه خودروسازی سایپا مدل CS35 را ابتدا به صورت وارداتی و سپس به شکل مونتاژی به مشتریان عرضه کرد. با این وجود، در سال 1398 و در پی تشدید تحریم‌های سال 1397 خط تولید این خودرو متوقف شد. این تحریم‌ها موجب شدند تا چانگان رغبت چندانی به ادامه همکاری با سایپا نشان ندهد.

با آغاز دور جدید واردات خودرو، چانگان در زمره نخستین برندهایی قرار گرفت که توسط سایپا به بازار ایران بازگشت و توانست بخش قابل توجهی از واردات را به خود اختصاص دهد. پس از آن سایپا بار دیگر همکاری با این شریک قدیمی را از سر گرفت و مونتاژ محصولات چانگان را در داخل کشور آغاز نمود.

در حالی که برخی از خودروهای وارداتی چینی با استقبال چندانی از سوی خریداران مواجه نشده‌اند، چانگان به لطف خدمات پس از فروش گسترده سایپا و سابقه حضور قبلی خود در بازار ایران، توانسته است توجه مشتریان را به خود جلب کند. ورود این برند به عنوان یکی از اولین خودروهای وارداتی در دور جدید، از جمله عوامل اصلی این موفقیت بوده است. علاوه بر این، افزایش عرضه خودروهای چانگان و ورود سایر برندهای خارجی به بازار سبب شده تا قیمت این خودرو در بازار آزاد به تعادل برسد و از نوسانات شدید جلوگیری شود.

در سال 1393، یک توافق‌نامه همکاری بین سایپا و چانگان به امضا رسید که هدف آن، سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال دانش فنی و تولید مشترک خودرو بود. این توافق‌نامه شامل سه مرحله بود:« واردات خودرو به صورت کامل، تولید به صورت قطعات منفصله (SKD) و سرمایه‌گذاری مشترک. با این حال، به دلیل تشدید تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی مرحله سوم این توافق‌نامه هرگز به مرحله اجرا نرسید و همکاری‌ها به همان مونتاژ محدود باقی ماند.»

در سال گذشته نیز، هیأتی بلندپایه از شرکت چانگان از واحدهای تولیدی و اقتصادی ایران، بازدید کردند. پس از این بازدید، بحث خرید سهام و سرمایه‌گذاری چانگان در شرکت سایپا بار دیگر مطرح شد. اما به دلیل مشکلات موجود صلاحیت این شرکت برای سرمایه‌گذاری در سایپا مورد تأیید قرار نگرفت. در نهایت با مطرح شدن احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، پرونده این سرمایه‌گذاری به طور کامل بسته شد.

منبع: گجت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر