کد خبر: 213035
A

پرتلاطم‌ترین پروازهای اروپا و جهان مشخص شد+اسامی

هشت مسیر از ده مسیر پرتلاطم پروازی در اروپا از یک کشور خاص آغاز می‌شود و یا به پایان می‌رسد. داده‌های اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳، در مجموع ۳۷ مسافر و ۱۴۶ خدمه به دلیل تلاطم به شدت مجروح شده‌اند که آن را به دلیل اصلی صدمات در پرواز‌های تجاری تبدیل کرده است

پرتلاطم‌ترین پروازهای اروپا و جهان مشخص شد+اسامی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  هشت مسیر از ده مسیر پرتلاطم پروازی در اروپا از یک کشور خاص آغاز می‌شود و یا به پایان می‌رسد.

به نظر می‌رسد که همه ما در سال ۲۰۲۴ بیشتر از هر زمان دیگری درباره تلاطم‌های ناشی از چاله‌های هوایی شنیده باشیم.

گزارش‌های متعددی مبنی بر وارد شدن جراحت در پروازهای متلاطم، از جمله یکی از پروازهای خطوط هوایی سنگاپور که متأسفانه یک مسافر جان خود را از دست داد، به تیتر خبرها تبدیل شد. این نخستین بار از سال ۱۹۹۷ بود که یک نفر در یک پرواز به دلیل تلاطم جان خود را از دست می‌داد.

داده های اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳، در مجموع ۳۷ مسافر و ۱۴۶ خدمه به دلیل تلاطم به شدت مجروح شده‌اند که آن را به دلیل اصلی صدمات در پروازهای تجاری تبدیل کرده است.

این تلاطم‌ها می‌تواند در هر جایی اتفاق بیفتد، اما عوامل خاصی می توانند آن را بیشتر کنند. سوال اینجا است که پرتلاطم‌ترین مسیرها در پروازهای اروپایی کجا قرار دارند و در مقایسه با سایر نقاط دنیا چگونه هستند؟

متلاطم‌ترین مسیرهای پروازی اروپا

تحقیقات جدید یک وب‌سایت ردیابی تلاطم‌های هوایی به نام «توربلی - Turbli» مشخص کرده که کدام مسیرهای اروپایی بیشتر مستعد این پدیده هستند.

هشت مسیر از ده مسیر پرتلاطم یا از مبدا سوئیس پرواز می‌کنند یا در این کشور فرود می‌یابند، و بقیه مسیرها نیز از روی کوه‌های آلپ یا اطراف آن می‌گذرد.

برای تعیین کمیت احتمال تلاطم، وب‌سایت توربلی از نرخ «پراکندگی جریان مخالف (EDR)» استفاده می کند. این اندازه‌گیری تلاطم جوی مستقل از ویژگی‌های هواپیما اندازه‌گیری می‌کند.

لیست کامل مسیرهای پر تلاطم در اروپا در سال ۲۰۲۴ به شرح زیر است:

۱. نیس - ژنو: با ئی‌دی‌آر ۱۶.۰۷

۲. نیس - زوریخ: با ئی‌دی‌آر ۱۵.۴۹

۳. میلان - زوریخ: با ئی‌دی‌آر ۱۵.۴۱

۴. میلان - لیون: با ئی‌دی‌آر ۱۵.۳۷

۵. نیس - بازل: با ئی‌دی‌آر ۱۵.۳۳

۶. ژنو - زوریخ: با ئی‌دی‌آر ۱۵.۰۵

۷. نیس - لیون: با ئی‌دی‌آر ۱۴.۹۹

۸. ژنو - ونیز: با ئی‌دی‌آر ۱۴.۷۸

۹. لیون - زوریخ: با ئی‌دی‌آر ۱۴.۷۴

 

۱۰. ونیز - زوریخ: با ئی‌دی‌آر ۱۴.۶۷

 

طبق گفته توربلی، هر مقداری که کمتر از ئی‌دی‌آر ۲۰ باشد، «سبک» در نظر گرفته می‌شود، و موارد بین ۲۰ تا ۴۰ متوسط ​​هستند. هیچ مسیری در جهان در مقدار متوسط ​​سالانه، به عنوان درجه قوی (۴۰ تا ۶۰) یا شدید (۸۰ تا ۱۰۰) رتبه بندی نشده است، گرچه برخی حوادث استثنائی ممکن است این مقادیر را پشت سر گذاشته باشند.

 

رتبه اول تلاطم‌ها در کدام مسیر است؟

 

با این وجود، تلاطم شدید در اروپا غیرمعمول است، بنابراین حتی بر تلاطم‌ترین مسیرها نیز بعید است باعث آسیب‌هایی شود که در دیگر نقاط جهان دیده می‌شوند.

 

 در مقابل، متلاطم‌ترین مسیرهای جهان همگی در آمریکای جنوبی قرار دارند و از رشته کوه آند گذر می‌کنند.

 

پرتلاطم‌ترین مسیر پروازی جهان، با ثبت ئی‌دی‌آر ۲۴.۶۸، مسیر مندوزای آرژانتین به سانتیاگوی شیلی بود، و مسیر کوردوبای آرژانتین به سانتیاگو در جایگاه دوم و مندوزای آرژانتین به سالتای آرژانتین در محل سوم قرار دارد.

 

چه چیزی باعث می شود تلاطم در مناطق کوهستانی بیشتر باشد؟

 

به طور کلی، پرواز بر فراز یا نزدیک کوه‌ها به دلیل نحوه تعامل باد با زمین می‌تواند باعث تلاطم شود.

 

بادهایی که به نواحی کوهستانی برخورد می کنند، اغلب بر روی قله ها به سمت بالا رانده می شوند و جریان‌های بالارونده ایجاد می‌کنند. این جریان‌های بالارونده می‌توانند در ارتفاعات بالاتر به لایه هوای پایدار برخورد کنند و دوباره به سمت زمین رانده شوند و جریان‌های پایین‌رونده ایجاد کنند.

 

قله‌های بلند کوه‌ها همچنین می‌توانند «امواج کوهستانی» ایجاد کنند که باعث ایجاد اختلال در جریان هوای افقی می‌شود.

 

نوسانات هوایی در سمت بادگیر کوه‌ها نیز می‌توانند جریان هوای عمودی تا ۶۰۰ متر در دقیقه ایجاد کنند که آسمان را نسبتاً ناهموار می‌کند.

 

این تغییرات شدید در جریان هوا می تواند به طور موثر مسیر پرواز هواپیما را مختل کند و باعث شود هواپیما در هنگام عبور از آن بالا و پایین برود و تکان‌های شدید داشته باشد.

 

دما و رطوبت نیز به طور قابل توجهی بر شدت تلاطم تأثیر می گذارد. هرچه هوا گرم تر و مرطوب تر باشد، تلاطم شدیدتر خواهد بود، به همین دلیل است که مسیرهای بالای آند بسیار ناهموار هستند.

 

آیا مسافران باید نگران این تلاطم‌ها باشند؟

 

هواپیماهای مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی شدیدترین تلاظم‌ها را بدون آسیب دیدگی کنترل کنند. اما این را نمی توان به مسافران نیز تعمیم داد.

 

در تمام پروازهایی که در سال ۲۰۲۴ با تلاطم مواحه شدند، مسافرانی که کمربند ایمنی خود را بسته بودند آسیبی ندیدند.

 

ولی مسافران و خدمه‌ای که کمبرند ایمنی نداشتند که بیشترین صدمات را متحمل شدند.

 

آیا تغییرات آب و هوایی آن را تشدید می کند؟

 

کارشناسان موافقند که تلاطم در نتیجه تغییرات آب و هوایی بدتر می شود.

 

به طور خاص، نوسانات شدید دمایی و طوفان‌های قوی‌‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر به این معنی است که رویدادهای شدید تلاطمی احتمالاً رایج‌تر می‌شوند.

 

منبع: یورونیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر