کد خبر: 200367
A

در سال ۱۴۰۲ چند نفر به تعداد یارانه‌بگیران اضافه شد؟

ارگان مطبوعاتی نزدیک به دولت با استناد به گزارش دیوان محاسبات کشور، اعلان کرد که در سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر به تعداد یارانه‌بگیران اضافه شده است.

در سال ۱۴۰۲ چند نفر به تعداد یارانه‌بگیران اضافه شد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد که مدیرمسئول آن هم‌زمان به عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت فعالیت می‌کند، با استناد به گزارش دیوان محاسبات کشور نوشت که سال گذشته بیش از ۲ میلیون نفر به تعداد یارانه‌بگیران اضافه شده است.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: 

«دیوان محاسبات کشور به تازگی اعلام کرده که در سال گذشته تعداد یارانه‌بگیران در کشور به ۸۱ میلیون نفر رسیده است. به گفته دیوان محاسبات (نهاد نظارتی که زیرنظر مجلس فعالیت می‌کند) سال گذشته ۱۶۰ هزار و ۲۰ نفر از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند اما در عین حال، ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۵۲۷ نفر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متقاضیان جدید، مشمول دریافت یارانه شده‌اند. 

دیوان محاسبات البته در گزارش خود عنوان کرده که با توجه به‌عدم ارسال برخط اطلاعات توسط ۵۱ دستگاه وعدم ارسال هیچگونه اطلاعات از سوی ۳ دستگاه و همچنین نقصان اطلاعات ارایه شده توسط دستگاه‌های اجرایی، امکان استحقاق‌سنجی متقاضیان جهت دهک‌بندی، با بهره‌برداری از شاخص‌های دقیق، هدفمند و اثربخش فراهم نیست. 

اضافه شدن بیش از ۲.۲ میلیون نفر به فهرست یارانه‌بگیران در حالی طی سال گذشته رخ داده که محاسبات نشان می‌دهد در سال گذشته بودجه سازمان هدفمندی یارانه‌ها نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته است و این کسری هنگفت ضربه شدیدی به ساختار پولی اقتصاد ایراد وارد می‌کند. 

براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس ارایه کرده، سقف منابع هدفمندی یارانه‌ها به ۳۰ درصد منابع عمومی رسیده است. به‌طوری که بودجه قانون هدفمندی یارانه‌ها خود به یک بودجه مجزا تبدیل شده است. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که ناترازی این بودجه در سال‌های اخیر شدت گرفته و راه‌های نامناسب جهت تامین این کسری منجر به مشکلات زیادی در آینده می‌شود. یکی از این مشکلات تورم است. در سال گذشته کسری منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها معادل ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بوده که اگر تعهدات ایفا نشده نیز به آن اضافه شود این کسری به ۲۴۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد. از دلایل این امر می‌توان به جبران اثر رفاهی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ناترازی انرژی در کشور اشاره کرد که بار مالی سنگینی به بودجه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اضافه کرده است.»

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر