کد خبر: 199101
A

رشد تاریخی بدهی دولت به بانک مرکزی در انتهای سال گذشته

بررسی آمارهای پولی و بانکی بانک مرکزی حاکی از آن است که رشد بدهی دولت به بانک مرکزی در انتهای سال گذشته بیشترین رقم در نیم دهه گذشته بوده است. در سه ماه ابتدایی سال جاری نیز هنوز رشد بدهی‌های دولت به بانک مرکزی رقم قابل توجهی بوده و تا پایان خردادماه این رقم حدود ۷۰درصد گزارش شده است.

رشد تاریخی بدهی دولت به بانک مرکزی در انتهای سال گذشته

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بررسی آمارهای پولی و بانکی بانک مرکزی حاکی از آن است که رشد بدهی دولت به بانک مرکزی در انتهای سال گذشته بیشترین رقم در نیم دهه گذشته بوده است. در سه ماه ابتدایی سال جاری نیز هنوز رشد بدهی‌های دولت به بانک مرکزی رقم قابل توجهی بوده و تا پایان خردادماه این رقم حدود ۷۰درصد گزارش شده است. افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی حاکی از آن است که مخارج جاری از پایه پولی تامین می‌شود که تداوم این روند باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد.

علیرضا کتانی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و بدهی دولت به بانک مرکزی دو مولفه مهم در نظام مالی و اقتصادی هر کشور هستند. بررسی وضعیت این دو متغیر براساس آخرین آمارهای منتشرشده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد سالانه بدهی دولت به بانک مرکزی در اسفندماه سال گذشته به بالاترین میزان از آذر ماه1398 تا به امروز رسیده است. رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی اما با روندی نزولی روبه‌رو بوده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد رشد بدهی‌ بانک‌ها به بانک مرکزی در سال1402 و با تشدید اجرای طرح کنترل ترازنامه‌ای بانک مرکزی افزایش یافت. براساس این طرح، بانک‌ها تنها اجازه تسهیلات‌دهی تا مقادیر خاصی را داشتند و در صورت تخطی از این میزان تعیین‌شده جریمه می‌شدند. این جریمه‌ها در نهایت به‌صورت بدهکار شدن بانک‌ها به بانک مرکزی اعمال می‌شد و به این ترتیب منجر به افزایش رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی می‌شد. رشد نقطه‌به نقطه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در نتیجه افزایش جریمه‌های بانک‌ها توسط بانک مرکزی رخ داد و این متغیر از کانال 30 تا 40درصد در نیمه اول سال1401 در سال1402 به کانال بیش از200درصد وارد شد و تا قله 213.9درصد در شهریورماه این سال پیش رفت. این نرخ رشد نقطه‌به نقطه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، دست‌کم در 8سال اخیر که داده‌های آن قابل بررسی است، بی‌سابقه بوده است. پس از شهریور1402 اما، رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی روندی کاهشی به خود گرفت و بار دیگر در سال1403 به کانال زیر 100درصد بازگشت.

eghqbZlHPdMp

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر