کد خبر: 197202
A
مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

مخالف واگذاری زمین‌های کشاورزی برای ساخت‌وساز هستم/ در حال از دست دادن کریدورهای ریلی هستیم

یوسفی،‌ نماینده اهواز در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان این که در حال از دست دادن کریدورهای ریلی هستیم، گفت: من مخالف این هستم که زمین‌های کشاورزی رتبه ۱ و رتبه ۲ که به امنیت غذایی کشور مرتبط است را برای ساخت‌وساز بدهیم.

مخالف واگذاری زمین‌های کشاورزی برای ساخت‌وساز هستم/ در حال از دست دادن کریدورهای ریلی هستیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، مجتبی یوسفی، نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در جلسه عصر امروز (دوشنبه) مجلس به عنوان مخالف فرزانه صادق مالواجرد، مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: قرار است امروز برای وزارتخانه‌ای تصمیم بگیریم که ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در آن است. وزارتخانه‌ای که ۶.۵ میلیون خانوار مستاجر منتظر هستند تا ببینند با انتخاب وزیر راه‌وشهرسازی چه تصمیمی در این‌باره گرفته خواهد شد؟

وی افزود: من مخالف این هستم که زمین‌های کشاورزی رتبه ۱ و رتبه ۲ که به امنیت غذایی کشور مرتبط است را برای ساخت‌وساز بدهیم، اما ایران مقتدر اسلامی ۱۶۶ میلیون هکتار اراضی دارد که ۱۷ میلیون هکتار آن کشاورزی است. ما در یک میلیون اراضی در حال زندگی هستیم. چه کسی گفته زمین کشاورزی را برای خانه بدهیم؟ باید از اراضی غیر قابل کشت استفاده کنیم.

این نماینده تاکید کرد: نیمی از جمعیت این کشور، بانوان و مادران هستند و می‌توانند وزارتخانه اداره کنند. این اجحاف است که بگوییم نمی‌توانید وزیر شوید. حرف ما جنسیت نیست. افتخار می‌کنم که خانم صادق جزو مدیران پاک دست بوده است. این افتخار است اما از ۲۵ معاونت و سازمان وزارت راه و شهرسازی که از شهر، روستا، هوا و زمین به آن مرتبط است ایشان یک بیست و پنجم را مدیریت کرده است.

وی اضافه کرد: در دوره سه ساله دولت سیزدهم ۵۸ هزار هکتار اراضی به وسعت سرزمینی ما اضافه شد. اما باید این حرف تلخ را بزنم که در چهار سال ۱۸ هزار هکتار به اراضی اضافه شد و در یک سال ۴۰ هزار هکتار. ما مخالف رانت هستیم، چه کسی گفته که رانت بدهید؟ من شاهد هستم که خانم صادق جلوی رانت‌ها ایستادگی کردند و اجازه نداند که اتفاقی رخ دهد.

یوسفی ادامه‌داد: در میبد یزد، تراکم در هکتار ما حدود ۶۰ است، خانم صادق در سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که زمانی اجازه الحاق را می‌دهیم که به ازای هر هکتار ۱۶۰ نفر تراکم وجود داشته باشد. در قم، مشهد و یزد نیز همین اتفاق رخ داد. این‌ها که رانت‌خوار نیستند، مردم خودمان هستند.

وی افزود: در برنامه نخست خانم صادق، ۲۲ درصد از برنامه‌های اعلامی‌شان امتیاز گرفت. ۲۵ مرداد وی یک برنامه جدید بارگزاری کرد. در این برنامه آمده است که اصلاح ساختار وزارت راه و شهرسازی را انجام می‌دهیم که مناصب مدیریت ارشد را تامین مالی کرده و از متخصصان اجرایی استفاده کنیم.  

این نماینده مجلس گفت: در حوزه راه تکالیفی را برای وزیر راه و شهرسازی گذاشته‌ایم. ۲۳۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی و فقط ۳۰ هزار کیلومتر شریانی است. برای نگهداری اینها ۲۰۰ همت پول نیاز است. کل پولی که سال گذشته به وزیر راه و شهرسازی داده شد ۲۰ همت بود. وی باید بگوید که منابع برنامه‌ای که وی دارد از کجا می‌آید؟ وی گفته است تهاتر نفت. «رستم قاسمی» که متخصص این کار بود نتوانست تهاتر نفت را انجام دهد.

یوسفی تاکید کرد: حالا راه ما چیست؟ ۲۰ هزار نفر تلفات جاده‌ای و ۴۷۸ نقطه حادثه‌خیز دارید که برای اصلاح آن‌ها نیاز به ۱۵ همت منابع داریم. سال گذشته ۲ همت از منابع داخلی برای این کار تخصیص یافته است، بقیه این پول از کجا خواهد آمد و چطور تامین خواهد شد؟ به‌تازگی مطرح شده که قرار است وازرتخانه را تفکیک کنند، اما دکتر پزشکیان گفت که مخالف است. 

این نماینده افزود: در حوزه ریلی و صنعت هوایی دچار بحران هستیم و ایرلاین‌ها در حال ورشکست شدن هستند. خانم صادق گفت هواپیما می آور و آن را اجاره می‌دهد. هزینه اجاره یک صندلی هواپیمای خارجی در کشور ۴۵ دلار است که برای ما ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان می‌شود، بلیت را با چه قیمتی به مردم بدهیم؟

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه ریلی در حال از دست دادن کریدورها هستیم. باید ۵۵۰ لکومتیو وارد کنیم، از کجا قرار است این منابع تامین شود؟ از ۲۰ هزار کشته و ۶۰ هزار نقص عضو قرار است به چه تعداد برسیم؟ ما می‌خواهیم با چشم باز رای بدهیم. کارآمدی حلقه مفقوده در رای‌های ما است که به گرفتاری مردم منجر می‌شود.

گفتنی است، سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم از صبح امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳) در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و در نوبت عصر نیز ادامه پیدا کرده است.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر