حاشیههای انحلال بانک آینده در انتظار بیمه رازی ؟/ سرپیچی از پرداخت تعهدات بیمهای
طبق نتایج نظرسنجیهای مختلفی که در کشور صورت گرفته، وضعیت پوشش و عملکرد بیمهها نه تنها مطلوب نیست بلکه، بیقانونی و فشل بودن دیگر جزیی از عملکرد آنها شده است. هرروز هم دامنه نارضایتی مردم از شرکتهای بیمهای بیشتر و گستردهتر میشود و عدم پاسخگویی آنها عرصه را به مردم تنگتر میکند.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ طبق نتایج نظرسنجیهای مختلفی که در کشور صورت گرفته، وضعیت پوشش و عملکرد بیمهها نه تنها مطلوب نیست بلکه، بیقانونی و فشل بودن دیگر جزیی از عملکرد آنها شده است. هرروز هم دامنه نارضایتی مردم از شرکتهای بیمهای بیشتر و گستردهتر میشود و عدم پاسخگویی آنها عرصه را به مردم تنگتر میکند.
سطح توانگری مالی شرکتهای بیمه، با توجه به توانایی آنها در پرداخت خسارات بیمهگزارانشان تعیین میشود. در زمان بروز حادثه شرکتهای بیمه باید این توانایی را داشته باشند که در کوتاهترین زمان، خسارات بیمهگزارانشان را جبران کنند، اما نه تنها این اتفاق از سوی برخی شرکتهایی که خود را مطرح و حامی و همراه میدانند اتفاق نمیافتد و شعار "رضایت بیمه شدگان هدف ما است" در عمل ثابت نمیشود بلکه شرایط بغرنجی را برای مشتریان به بار میآورند.
فضای دیجیتال، آینده بیمه ایران را تغییر میدهد
از سال ۱۲۸۹ شمسی که برای اولین بار پای دو شرکت بیمهای روسی با نامهای «نادژدا» و «قفقازمرکوری» به ایران باز شد، حدود ۱۱۵ سال میگذرد و طی این یک قرن و اندی تحولات زیادی درصنعت بیمهای ایران و جهان ایجاد شده است. اما تحول اصلی در صنعت بیمه ایران را باید مربوط به سال ۱۳۱۴ دانست که ۱۳ شرکت بیمهای درایران فعالیت میکردند.
با توسعه کمی شرکتهای بیمهای در ایران، از همان زمان موضوع رقابت ایجاد شد به طوری که خدمات بیمهای در کشور روز به روز توسعه یافت، اما آنچه به عنوان اولین سنداصلی بیمه ایران نام گرفت، سندی است مربوط به آتش سوی منزل مسکونی فردی به نام «الکساندرآقایان» که بعدها به «علی اکبر داور» تغییر نام داد و به کرسی وزارت دادگستری نیز تکیه زد.
اما از ۵ آبان ۱۳۱۴ که اولین شرکت بیمهای ایران رسما آغاز به کار کرد تا به امروز رشتههای متعددی از جمله آتش سوزی، حوادث، عمر، سرمایه گذاری، تامین اجتماعی، شخص ثالث، موتور، بدنه، زلزله، مسافرتی و… شکل گرفته و این توسعه بیشتر هم میشود، به طوری که در اوج کرونا برخی شرکتهای بیمهای به اشکال مختلف شهروندان را برابر این بیماری بیمه میکردند.
با توسعهای که در شرکتهای بیمهای به لحاظ کمی و کیفی اتفاق افتاد، رقابت نیز جایگاه ویژهای به خود گرفت تا جایی که امروزه بسیاری از کاربران پیش از استفاده از بیمهها، نسبت به وضعیت کیفیت خدمات مطالعه میکنند و پس از آن اقدام به قرارداد با بیمهها میکنند.
*رضایت مشتریان در بیمه
به طوری که در بررسی صورت گرفته بین چند بیمه مطرح کشور مشخص شد در آیتم رضایت مشتریان که در پلتفرم «بیمه داک کام» ارائه شده است، رتبه اول را بیمه «کارآفرین» دریافت کرده و پایینترین امتیاز نیز از بین بیمههای نام آشنای کشور متعلق به بیمه «رازی» است.
بررسی وضعیت مقایسه میانگین امتیاز کاربران و خسارت پرداختی در پلتفرم «از کی» نیز حاکی از آن است که بیمه «ایران» با امتیاز ۵ یکی از بیمههای پیشرو در این زمینه است و بیمههایی همچون رازی و سینا با امتیاز ۳ تا ۳٫۵ در ردههای پایین این جدول قرار گرفتهاند.
رتبه بندی که بررسی نظرات کاربران نیز بر آن صحه میگذراد، به طوری که در بررسی کامنت پلتفرمهای مختلف به موضوعاتی همچون عدم پاسخگویی شفاف پرسنل به مشترکین، عدم پرداخت صحیح خسارت از جمله مبالغ مربوط به بیمه تکمیلی کارکنان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، پوشش اندک بیمهای، عدم پرداخت خسارت آتش سوزی به یکی از شرکتهای زیر مجموعه گروه انتخاب توسط بیمه رازی اشاره داشتند
*امنیت بیمهها
بدون شک یکی از شرکتهایی که نارضایتی بیمه شدگان آن در حد بالایی گزارش شده. شرکت بیمه رازی است که نسبت به دیگر شرکتهای بیمه، در صدر بیمسئولیتی قرار میگیرد و دقیقا در شرایط بحرانی که بیمه شدگان این شرکت درنظر دارند از خدماتی که این شرکت به آنها وعده داده، استفاده کنند، نه تنها حمایت نمیشوند، بلکه این شرکت با عدم پاسخگویی و پاس دادن به فلان شعبه و فلان روز، دست بیمه شدگان را در پوست گردو میگذارد.
از طرفی امنیت بیمهها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اطلاعات ارائه شده برای قرارداد با شرکتهای بیمهای اطلاعات بالا و کاربردی است و چنانچه از این اطلاعات مراقبت نشود، در اثر یک حمله سایبری یا بیاحتیاطی بخش زیادی از اطلاعات کاربردی شهروندان در اختیار هکرها قرار میگیرد، و به تازگی یک گروه هکری مدعی شده که توانسته سایت بیمه «معلم» را هک کند و حتی با انتشار نام و نام خانوادگی ۲۴ هزار راننده، شماره خودرو و نام خودرو، این ادعا را اثبات کرد.
برخی نیز مدعی شدهاند که بیمه رازی نیز درسامانه بیمه گری دیجیتال بیمه رازی از سیستم api ثبت احوال استفاده میکند که همین موضوع امنیت شبکه این بیمه را به شدت پایین میآورد. حتی گزارشهایی نیز از فروش برخی اطلاعات بیمه شدگان بیمه رازی در «دارک وب» منتشر شد که مسئولان این بیمه نیز آن را تکذیب نکردند.
پرشدن پهنای باند بیمههای سینا، رازی و آسیا نیز از دیگر معضلات امنیت در شبکههای بیمهای کشور بود که باعث شد بخشی از دادههای کاربران در بازارهای الکترونیکی به فروش گذاشته شود.
مالک یکی از سه گانهای که در پایین جدول رنکینگ کیفی بیمهای کشور قرار گرفته است، موسس بانک آینده بوده و یکی از نمایندگان مجلس دوره قبلی نیز از وجود بیش از ۲ هزار واحد مسکونی خالی که متعلق به همین فرد است، گلایه کرد و طرح مالیات بر خانههای خالی را بر همین اساس به مجلس برد و آن را تبدیل به قانون کرد.
حالا با وجود مالکیت یک فرد بر «ایرانمال»، «بانک آینده» و «بیمه رازی» که در این جدول کمترین شفافیت مالی را ارائه کرده و بیمههای «البرز» و «سامان» که در رتبههای آخر شفافیت قرار دارند، باید نگران بود که مبادا حواشی که برای بانک آینده در خصوص ناترازی بوجود آمد، برای بیمه رازی نیز بوجود بیاید؟
چرا که نه تنها بیمه رازی در پرداخت مبالغ بیمه تکمیلی کارکنارن راه آهن، بیمه خسارت آتش سوزی بخشی ازشرکت زیر مجموعه «گروه انتخاب» به تعهدات خود عمل نکرده است، در ارتباط با وزارت نفت نیز توانسته طی یک سال حداقل هزار میلیارد تومان با پالایشگاههای کشور جهت بیمه تکمیلی پرسنل قرارداد منعقد کند، اما در پرداخت هزینهها بخشی از تعهد خود را تحت عنوان «اضافه دریافت مرکزدرمانی» کم کرده و اینجا نیز از تعهدات خود شانه خالی کرد.
شرکت رازی مدتها است از پرداخت حق بیمه کسانی که بنا به تبلیغات و وعدههای پرطمطراق و خدمات دهن پرکنی که این شرکت ارائه میدهد، محروم هستند. این شرکت به صراحت از پرداخت هزینهها شانه خالی میکند و با کاغذ بازی، مراجعین را خسته و کلافه کرده است.
اکثر بیمارستانها، داروخانهها و مراکز درمانی که این شرکت با آنها قرارداد دارد، بدحسابی و بد قولیهای این شرکت را مکررا اعلام کرده و بسیاری حتی قرارداد خود را با رازی تمدید نکردهاند.
البته در این میان بیمههای ایران، آسیا، آرمان، پارسیان و پاسارگاد به ترتیب توانستند درصدر جدول شفافیت بیمهای کشور قرار گیرند. با این حساب میتوان با یک بررسی ساده در پلتفرمهای مخصوص ارزیابی بیمهها، آنها را با هم مقایسه کرد، اما نکته مهمتر از مقایسه بیمهها اینکه علاوه بر آنها که اسم و رسم و تجربهای دارند، بیمههای جوانی همچون «تجارت نو»، «دال»، «ما» و… نیز وارد عرصه بیمه گری شدهاند که به نظرمی رسد با توجه به توسعه کسب وکار در فضای دیجیتال بتوانند در این زمینه تحول ایجاد کنند.
چرا قانون با بیقانونیهای بیمه رازی برخورد نمیکند؟
اما وضعیت بیثباتی که بیمه رازی مدتهاست با آن درگیر است، به اندازهای بغرنج شده که بسیاری از مشتریهای رازی این شرکت را دروغگو و سودجو معرفی میکنند.
حالا این سوال مهم پیش میآید با وجود اینکه شرکتهای بیمهای مانند بیمه رازی که مجوز رسمی سازمان بیمه مرکزی را دارند و به اصطلاح معتبر هستند، چرا براساس قانون با آنها برخورد نمیشود؟ طبق قانون حتی در صورت ورشکستگی هم دولت باید خسارتهای موجود را به مردم جبران کند، این قانون چرا در باره بیمه رازی اعمال نمیشود؟ در پاسخ به این سوال دو موضوع مطرح است. یا این شرکت اینطور که عنوان میکند با کسری بودجه مواجه نیست و عادت به عدم پرداخت بیمه شدگان کرده، یا زیر نظر بیمه مرکزی فعالیت نمیکند. وگرنه این حجم از بیسامانی و فعالیتهای بیاثر و بیتفاوت بودن نسبت به مشتریان دلیل دیگری نمیتواند داشته باشد.