تهاتر پول نفت و ساخت فرودگاه امام با چینیها/ جابهجایی روزانه ٩ هزار مسافر در مسیر ترکیه
مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام گفت: ۲.۵ میلیارد یورو ارزش قرارداد توسعه فاز دو فرودگاه امام در ۵ سال است که برای مرحله اول یا فاز اول پروژه فاز دوم فرودگاه امام ۵۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده است که این پروژه در حال حاظر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از محل تهاتری نفتی تامین به چینیها داده میشود که بابت آن باید تجهیزات را تامین کنند و ساخت بر عهده قرارگاه خاتمالانبیا است و نظارت را شرکت شهر فرودگاهی امامی دنبال میکند.
به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ سعید چلندری، مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام، در نشست خبری امروز با بیان اینکه صنعت هوانوردی تحریمناپذیر است، اظهار داشت: مهمترین اقدام انجام شده در ۳۳ ماه گذشته ساخت فاز دوم فرودگاه امام بوده که توسعه فرودگاه آرزوی مردم بود چراکه ترمینال موجود جوابگوی نیازهای نبود.
وی با بیان اینکه در شهر فرودگاهی حضرت امام در مساحت ۱۴ هزار هکتار ۳ فرودگاه جانمایی شده است، گفت: ترمینال سلام که به اندازه فرودگاه مشهد است همچنین ترمینال یک به وسعت ۱۱۴ هزار متربع و همچنین ترمینال فاز دو در شهر فرودگاهی در حال فعالیت هستند که همین ترمینال فاز دو ۶ برابر ترمینال فعلی خواهد بود.
مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام با اشاره به طرح توسعه فاز دوم فرودگاه حضرت امام ادامه داد: کنسرسیومی متشکل از قرارگاه خاتمالانبیاﯨ و شرکت چینی هو کو آن در حال اجرای فاز دوم فرودگاه امام هستند که تا کنون پیشرفت ۴۰ درصدی داشته و مرحله اول فاز دوم فرودگاه امام را تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسانیم.
چلندری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در حال ساخت است، افزود: یکی از مشکلات مهم در فرودگاه امام کمبود آب است و پروژه مهم فرودگاه خط انتقال آب به فرودگاه است.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام از افزایش قابل توجه درآمد فرودگاه حضرت امام اظهار داشت: درآمد فرودگاه امام در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۰۰ میلیارد تومان است همچنین در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید و تلاش بر این است که تا پایان امسال درآمد به ۸ هزار میلیارد تومان برسد.
چلندری همچنین درباره افزایش جابهجایی مسافران گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد جابهجایی مسافران ۴ میلیون نفر بود اما در سال ۱۴۰۱ میزان جابهجاییها به ۶.۶ میلیون نفر و در سال ۱۴۰۲ میزان جابهجاییها ۷.۶ میلیون نفر و امسال هم تا تیرماه ۲.۵ میلیون نفر جابهجا شده و مجموعا در این مدت میزان رشد جابه جاییها مجموعا به ۲۰۳ درصد رسید.
وی ادامه داد: در حال حاضر به ۳۵ کشور و ۸۰ شهر کشورهای خارجی از ایران پرواز انجام میشود.
مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی همچنین درباره انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام تاکید کرد: فرودگاه مهرآباد نباید جمع شود و باید توسعه پیدا کند اما زمان نشان خواهد داد که انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام ضرورت دارد و این نظر شخصی من نیست بلکه استانداردهای جهانی میگوید پروازهای داخلی و خارجی در ترمینالهای وسیع باید انجام شود.
چلندری افزود: به نظر نمیرسد سیاست دولتها این باشد که در فرودگاه مهرآباد با ازدحام مسافر مواجه شوند و باید پروازهایی با مسافت طولانی مانند مشهد، کیش، قشم، بندرعباس و زاهدان باید به فرودگاه امام منتقل شوند که در فرودگاه امام ۲۰۰ هزار متر مربع برای ترمینال پروازهای داخلی پیشبینی کردهایم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر میزان استفاده از استجازه رهبری برای پروژه توسعه فاز دو فرودگاه امام اظهار داشت: ۲.۵ میلیارد یورو ارزش قرارداد توسعه فاز دو فرودگاه امام در ۵ سال است که برای مرحله اول یا فاز اول پروژه فاز دوم فرودگاه امام ۵۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده است که این پروژه در حال حاظر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که از محل تهاتری نفتی تامین به چینیها داده میشود که بابت آن باید تجهیزات را تامین کنند و ساخت بر عهده قرارگاه خاتمالانبیاﯨ است و نظارت را شرکت شهر فرودگاهی امامی دنبال میکند.
چلندری همچنین درباره میزان پروازهای ترکیه و امارات و عراق گفت: روزانه از فرودگاه امام ۲۲ پرواز رفت و برگشت از/ به امارات انجام و ۴ هزار مسافر جابهجا میشوند همچنین در مسیر ترکیه ۵۵ پرواز و ۹ هزار مسافر و برای عراق ۳۰ پرواز و ۴ هزار مسافر جابهجا میشوند.
منبع: ایلنا