کد خبر: 188164
A

مردم از فیلترینگ عبور کردند/ حضور ۸۰ درصدی کاربران در پلتفرم‌های خارجی

براساس گزارش اندیشکده حکمرانی شریف سیاست محدودسازی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی با قریب ۵۸٫۴ درصد عدم رضایت در اسفند ۱۴۰۲ تاکنون ناموفق بوده است.

مردم از فیلترینگ عبور کردند/ حضور ۸۰ درصدی کاربران در پلتفرم‌های خارجی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آمارهای جدید نشان می‌دهد هرچند فیلترینگ باعث افزایش استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی شده است، هنوز ۸۰ درصد کاربران از پلتفرم‌های خارجی استفاده می‌کنند.

گزارش توصیفی-تحلیلی «اینترنت از نگاه مردم» توسط اندیشکده حکمرانی شریف به‌تازگی منتشر شده است. بر اساس داده‌های این گزارش، «سیاست محدودسازی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی با قریب ۵۸٫۴ درصد عدم رضایت در اسفند ۱۴۰۲ تاکنون ناموفق بوده است»

 این گزارش در خصوص میزان استفاده از انواع پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی به این یافته رسیده است که ۲۰ درصد از کاربران فقط از پیام‌رسان داخلی، ۲۲ درصد فقط از پیام‌رسان خارجی و ۵۷ درصد از آن‌ها از هر دو پیام‌رسان داخلی و خارجی استفاده می‌کنند. یعنی ۷۹ درصد از کاربران همچنان از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درباره دغدغه‌هایشان برای استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایرانی نیز گفته‌اند که «کیفیت پایین خدمات» (۲۱ درصد) و «دسترسی به اطلاعات شخصی» (۱۴.۱ درصد) باعث نگرانی‌شان می‌شود.

تا قبل از تشدید محدودیت‌های اینترنتی در نیمه سال ۱۴۰۱ میزان استفاده از VPN در جامعه ۲۷٫۲ درصد بوده که این میزان در شهریور ۱۴۰۲ به ۶۰٫۳ درصد و در اسفند ۱۴۰۲ به ۶۶.۸ درصد رسیده است.

 ۱۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند اصلا از فیلترشکن استفاده نمی‌کنند. ۲۶٫۴ درصد کمتر از دو ساعت در روز، ۳۵٫۸ درصد روزانه دو تا ۶ ساعت و ۲۱٫۴ درصد ۶ ساعت و بیشتر در روز از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

 ۵۶٫۴ درصد از افرادی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند از قطعی‌های مکرر ناراضی هستند. ۵۲ درصد از سرعت پایین فیلترشکن و ۱۹٫۹ درصد از تبلیغات ناخواسته ناراضی هستند.

 

یافته‌های گزارش نشان می‌دهد اگر هدف از فیلترینگ کاهش یا عدم استفاده از پلتفرم‌های خارجی است، باید این سیاست را شکست‌خورده بدانیم چون میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی پیش و پس از فیلترینگ کاهش چشمگیری نداشته است.

میزان استفاده از اینستاگرام پیش از فیلترینگ ۸۰٫۴ درصد بوده که در اسفند ۱۴۰۲، به ۷۴٫۵ درصد رسیده؛ یعنی میزان استفاده از این شبکه اجتماعی در این مدت فقط ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

تلگرام هم هرچند فیلتر شدنش به هفت سال قبل برمی‌گردد اما پیش از مهر ماه سال ۱۴۰۱ و موج جدید محدودیت‌ها ۷۸٫۲ درصد استفاده داشته که این میزان در اسفند سال گذشته به ۶۰ درصد رسیده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر