کد خبر: 187685
A

رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ با مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ آزاد می شود

عبدالمهدی اسدی، رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: در روزهای اخیر دولت مصوبه‌ی تعیین سود بازرگانی ۹۶ درصدی را برای واردات گوشی تلفن همراه آیفون ۱۴ و ۱۵ صادر کرد و در نتیجه همین مساله سبب شد بسیاری چنین نتیجه بگیرند که قرار است ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون مورد تصویب قرار گیرد.

 رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ با مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ آزاد می شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ با تعیین سود بازرگانی آیفون احتمالا ممنوعیت واردات این کالا به‌زودی رفع می‌شود. پس از آزادسازی وضعیت بازار و تکلیف رجیستری گوشی‌های قاچاق چه خواهد شد؟

روز گذشته با انتشار خبری درباره تصویب میزان سود بازرگانی آیفون احتمال آزادسازی واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ قوت گرفت. سود بازرگانی ۹۶ درصدی که در تصویب‌نامه هیئت وزیران آمده هرچند به‌شدت بالا و سرسام‌آور است، اما گوشی‌های شرکت اپل را از هر زمان دیگری به رفع ممنوعیت واردات به ایران نزدیک‌تر کرده است.

حالا بیشتر از یک سال و نیم از اعمال ممنوعیت واردات تجاری و مسافری گوشی‌های آیفون می‌گذرد و در این مدت دو خانواده‌ی جدید از خانواده آیفون‌ها به جهان عرضه شده است اما در ایران این گوشی‌ها امکان واردات و رجیستر شدن قانونی ندارند. البته با وجود این ممنوعیت هم مدل‌های مختلف آیفون ۱۴ و ۱۵ با روش‌های قاچاقی و غیرقانونی به بازار ایران رسیده و خریداران این گوشی‌ها با توسل به راهکارهای مختلف در حال استفاده از این گوشی‌ها هستند؛ هرچند با دردسرهای کوچک و بزرگ.

عبدالمهدی اسدی، رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: در روزهای اخیر دولت مصوبه‌ی تعیین سود بازرگانی ۹۶ درصدی را برای واردات گوشی تلفن همراه آیفون ۱۴ و ۱۵ صادر کرد و در نتیجه همین مساله سبب شد بسیاری چنین نتیجه بگیرند که قرار است ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون مورد تصویب قرار گیرد.

 البته مصوبه کلی در خصوص تعیین تعرفه واردات گوشی‌های بالاتر از ۶۰۰ دلار است اما این تعرفه‌ی ۹۶ درصدی تنها به گوشی آیفون ۱۴ و ۱۵ مرتبط است و سایر گوشی‌هایی که قیمت بالای ۶۰۰ دلار دارند، با تعرفه‌ی ۲۸ درصد وارد خواهند شد.

شرط باز شدن واردات آیفون تصویب این مهم در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی است. قرار بود این کمیته در سی‌ام اردیبهشت تشکیل جلسه بدهد که متاسفانه در اثر سانحه‌ی سقوط هلی‌کوپتر رییس‌جمهور و همراهانش به شهادت رسیدند و حالا هم دوره یازدهم مجلس به پایان رسیده و باید منتظر تشکیل مجلس جدید و انتخاب کمیسیون‌ها باشیم تا انشالله کمیسیون اصل نود تشکیل جلسه بدهد و این موضوع بررسی و تصویب کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر