کد خبر: 158852
A

عربستان: ایران هیچ حقی در میدان گازی آرش ندارد

عربستان سعودی با تأکید بر اینکه مالکیت میدان گازی الدره (آرش) صرفاً متعلق به این کشور و کویت است از ایران خواست که مذاکرات درباره ترسیم مرزهای آبی را آغاز کند. میدان گازی آرش ۵۶ سال پیش در دوره پهلوی کشف شد ادعاهای عربستان و کویت در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است.

عربستان: ایران هیچ حقی در میدان گازی  آرش ندارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ میدل ایست نیوز نوشت: عربستان سعودی با تأکید بر اینکه مالکیت میدان گازی الدره (آرش) صرفاً متعلق به این کشور و کویت است از ایران خواست که مذاکرات درباره ترسیم مرزهای آبی را آغاز کند.

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) به نقل از یک مقام آگاه در وزارت خارجه این کشور سه شنبه شب، تأکید کرد که مالکیت ثروت‌های طبیعی در مناطق آبی تقسیم شده از جمله میدان گازی «الدره» (آرش) کاملا و فقط متعلق به عربستان و کویت است و فقط این دو کشور از حاکمیت کامل بر منابع طبیعی این منطقه برخوردارند.

این مقام تأکید کرده که عربستان سعودی بار دیگر از ایران می‌خواهد که مذاکرات مربوط به ترسیم مرزهای شرقی منطقه آبی را که میان کویت و عربستان تقسیم شده آغاز کند.

به گفته این مقام رسمی عربستانی، به موجب قوانین بین‌المللی این کشور و کویت با یکدیگر یک طرف مذاکره‌کننده در برابر طرف ایرانی را تشکیل می‌دهند.

پیش از این، سعد البراک، وزیر نفت کویت، بر مخالفت کامل کشور خود با ادعاها و اقدامات ایران در میدان گازی الدرة/آرش تاکید کرد.

وی تاکید کرد که میدان الدره، ثروت طبیعی کویت و عربستان است و هیچ طرف دیگری تا زمانی که ترسیم مرزهای دریایی تعیین تکلیف نشده، در آن حقوقی ندارد.

وزیر نفت کویت افزود که از ادعاها و قصد ایران درخصوص میدان الدره که با ساده ترین قواعد روابط بین المللی در تعارض است، غافلگیر شدیم.

البراک تاکید کرد که کویت و عربستان کاملا بر سر اینکه یک طرف مذاکره باشند توافق دارند.

پیش از این نیز یک مقام مسئول در وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: منطقه دریایی که میدان گازی الدره/ آرش در آن قرار دارد، در محدوده دریایی کشور کویت است و «منابع طبیعی آن بین کویت و عربستان مشترک است و دارای حقوق انحصاری در آن هستند».

نزاع بر سر این میدان گازی میان ایران و کویت به دهه 1960 مربوط می‌شود که هر یک از این کشورها حقوق حفاری برای کشف گاز را به دو شرکت مختلف واگذار کرد.

در سال 2011، ایران حفاری در این میدان را از سر گرفت و این باعث شد که کویت و عربستان درباره ترسیم مرزهای دریایی خود و ترسیم میدان‌های نفتی مشترک به توافق برسند.

سپس به مدت چند سال ایران و کویت مذاکراتی برای حل اختلافات بر سر منطقه کمربند ساحلی در مرز دریایی دو کشور اجرا کردند که نتیجه‌ای در پی نداشت.

در دسامبر 2019 کویت و عربستان یادداشت تفاهم «همکاری مشترک برای توسعه میدان الدره/ آرش» امضا کردند که در مارس 2022 عملی شد.

در 21 مارس 2022 عربستان و کویت، توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفط کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.

همزمان «جواد اوجی» وزیر نفت ایران اعلام کرد که مطالعات جامع ‎میدان مشترک آرش با حفاری چاه اکتشافی و انجام لرزه‌نگاری تکمیل شده است.

وی تاکید کرد: بزودی با نصب جکت (پایه)، ‎عملیات‌ حفاری در این میدان آغاز خواهد شد.

بر اساس برآوردها حجم گازی که از میدان گازی «الدره/ آرش» قابل استخراج است 220 میلیارد مترمکعب است.

با توسعه این میدان گازی می‌توان روزانه یک ملیارد متر مکعب گاز طبیعی و 84 هزار بشکه گاز مایع استخراج کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

ارسال نظر