ایر ایندیا ۴۷۰ فروند ایرباس و بوئینگ میخرد
هواپیمایی "ایرایندیا" برنامههایی بلندپروازانه برای هماوردی با رقبای اماراتی و قطری دارد؛ سفارش ۲۵۰ ایرباس از جمله ۴۰ هواپیمای پهنپیکر به فرانسه و توافق با آمریکا برای خرید ۲۲۰ بوئینگ. ناوگان کنونی ۱۱۱ هواپیما دارد.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دویچه وله نوشت: هواپیمایی "ایرایندیا" برنامههایی بلندپروازانه برای هماوردی با رقبای اماراتی و قطری دارد؛ سفارش ۲۵۰ ایرباس از جمله ۴۰ هواپیمای پهنپیکر به فرانسه و توافق با آمریکا برای خرید ۲۲۰ بوئینگ. ناوگان کنونی ۱۱۱ هواپیما دارد.
ناوگان هواپیماهای مسافرتی هند در آستانه یک تحول عظیم قرار دارد. شرکت هواپیمایی "ایر ایندیا" صدها فروند ایرباس ۳۳۰ و ۳۵۰ و بوئینگ سفارش داده که از نظر حجم، یکی از بزرگترین سفارشات تاریخ هوانوردی محسوب میشوند.
چاندراسکاران، رئیس تاتا، گروه مادر ایر ایندیا گفته که قرارداد با ایرباس برای خرید ۲۱۰ جت میان برد A320neo و ۴۰ فروند هواپیمای پهن پیکر A350 پس از جلسه آنلاین نارندرا مودی، نخستوزیر هند و امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه نهایی و امضاء شده است.
این شرکت با بوئینگ، غول هواپیماسازی آمریکا، نیز برای خرید ۲۲۰ فروند به توافق رسیده است؛ ۱۹۰ فروند هواپیمای میان برد از نوع ۷۳۷ مکس و ۳۰ فروند جت دور برد که شامل ۲۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ و ده مدل بزرگتر ۷۷۷ایکس میشوند. قیمت این سفارشها ۳۴ میلیارد دلار است.
مشتریان بزرگ البته همیشه تخفیفهای ویژه دریافت میکنند که مکتوم میمانند و علنی نمیشوند.
اعلام شده که گزینههایی هم برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای دیگر بوئینگ وجود دارد که مجموع خریدهای هند را به ۲۹۰ فروند میرساند. ایر ایندیا با این معاملات میخواهد ناوگان خود را پس از وقفه ناشی از بحران کرونا نوسازی کند و از رقبا جا نماند.
سالهاست که خطوط هوایی عربی امارات و قطر، مسافران را از هند به اروپا و ایالات متحده جابجا میکنند؛ مسیری که مستلزم فرود در دوبی و دوحه و به معنای طولانیتر شدن زمان سفر است. حال ایر ایندیا میخواهد این بازار را به دست بگیرد.
هواپیمایی هند در دهه ۱۹۳۰ از سوی خاندان تاتا تاسیس شد و در دهه ۱۹۵۰ تبدیل به شرکتی ملی شد و ایر ایندیا نام گرفت. در دهه ۱۹۹۰ این خطوط هوایی در رقابت با پروازهای ارزان بدهی بالا آورد. حدود یک سال قبل، تاتا زیر مجموعههای بدهکار را زیر چتر حمایتی خود آورد و احیا کرد.
چاندراسکاران، رئیس تاتا گفته که حجم سفارشها میتواند بالاتر از رقم اعلامی برود. البته جتهای نوع A320neo از چند سال قبل پیشخرید و رزرو میشوند. کریستین شرر، مدیر فروش ایرباس، در ماه ژانویه گفته بود: «هر مدلی از این سری امروز سفارش داده شود، در سال ۲۰۲۹ تحویل خواهد شد.»
ایرباس نیز مانند بسیاری تولیدکنندگان اروپایی دیگر با کمبود نیروی کار و مواد اولیه روبروست. سال گذشته، مدیریت این کمپانی ناچار شد دو مرتبه ارقام تعیین شده برای تحویل هواپیماها را کاهش دهد.
قرار است ایرباس بیلان مالی سالانه خود را پنجشنبه ۱۶ فوریه منتشر کند. به طور معمول، اهداف و چشماندازهای شرکت در سال جاری نیز اعلام میشود؛ از جمله پیشبینی تعداد هواپیماهایی که به مشتریان تحویل داده خواهند شد. ایرباس در سال ۲۰۲۱ ازضرر یک میلیاردی ناشی از پاندمی کرونا خبر داد. بوئینگ نیز در آغاز سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که بیشترین میزان ضرر در تاریخ این شرکت را متحمل شده است.
ایر ایندیا بزرگترین شرکت هواپیمایی شبه قاره هند است و روزانه به ۹۰ شهر دنیا پروازهای مستقیم دارد.