دولت علاقهای به بودجه چند دوازدهمی ندارد/ تلاش کمنظیر دولت برای تدوین دو لایحه مهم و هم زمان
با وجود آمادهبودن لایحه بودجه 1402 در زمان قانونی اما زمانبر بودن بررسی سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص نظام، ضرورت هماهنگی لایحه بودجه با برنامه هفتم، و مصوبه جدید مجلس مبنی بر دومرحلهای شدن بررسی لایحه بودجه از دلایل اصلی تأخیر در ارسال لایحه بودجه 1402 به مجلس است و با وجود این تأخیر ناگزیر دولت هیچ علاقهای به بودجهای چند دوازدهمی نداشته چرا که این موضوع تحریککننده نااطمینانی در اقتصاد کشور است.
به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ در پی انتشار خبری در دیدهبان ایران؛ سازمان برنامه و بودجه جوابیه به شرح ذیل صادر کرد:
گزارشی با عنوان "آیا دولت رئیسی جا پای کابینه احمدینژاد گذاشته است؟/ بودجه و برنامه توسعه هنوز در هالهای از ابهام" مورخ 12/10/1401 در آن پایگاه خبری و تحلیلی منتشرشده؛ مقتضی است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و بهمنظور رفع ابهام و روشنشدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل در اسرع وقت در آن پایگاه خبری و تحلیلی منتشر شود.
دولت علاقهای به بودجه چند دوازدهمی ندارد/تلاش کمنظیر دولت برای تدوین دو لایحه مهم و هم زمان
با وجود آمادهبودن لایحه بودجه 1402 در زمان قانونی اما زمانبر بودن بررسی سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه در مجمع تشخیص نظام، ضرورت هماهنگی لایحه بودجه با برنامه هفتم، و مصوبه جدید مجلس مبنی بر دومرحلهای شدن بررسی لایحه بودجه از دلایل اصلی تأخیر در ارسال لایحه بودجه 1402 به مجلس است و با وجود این تأخیر ناگزیر دولت هیچ علاقهای به بودجهای چند دوازدهمی نداشته چرا که این موضوع تحریککننده نااطمینانی در اقتصاد کشور است.
جوابیه به گزارش منتشر شده در سایت خبری دیدهبان با عنوان «آیا دولت رئیسی جا پای کابینه احمدینژاد گذاشته؟»
سایت خبری دیدهبان در گزارشی با عنوان «آیا دولت رئیسی جا پای کابینه احمدینژاد گذاشته» به موضوعاتی مانند تأخیر سازمان برنامه و بودجه در تدوین و ارسال بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه پرداخته و بهنوعی خواستار تمدید ششماهه و یا یکساله برنامه ششم توسعه شده است. محوریت این گزارش را اظهارنظرهای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تشکیل داده که در اکثریت موارد بهصورت تقطیع شده و تفسیر به رأی است. با وجود آنکه گزارش «دیدهبان» را میتوان در راستای دغدغهمندی تهیهکنندگان آن مدنظر قرار داد؛ اما لازم است در مورد برداشتهای متناقض و اشتباه این گزارش از روند تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه 1402 توضیحاتی ارائه داد. بر اساس آنچه که اصلاح آییننامه مجلس شورای اسلامی عنوان شده، مجلس ماده 180 و 182 آییننامه داخلی خود را تغییر داده و بر اساس اصلاحیه جدید آن، سازمان برنامه بودجه موظف است که بودجه را طی چند مرحله به سمع و نظر مجلس شورای اسلامی برساند. به این صورت که ابتدا جداول کلان و تبصرههای بودجه سالانه از سازمان برنامه و بودجه به مجلس ارسال شده و در صورت تأیید آن از سوی مجلس، جزئیات بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه با وقفهای ارسال خواهد شد. هرچند اصلاح ماده 180 و 182 آییننامه داخلی مجلس به تأیید شورای نگهبان نرسیده و شورای محترم در تاریخ 23 آذرماه ایراداتی را به آن وارد کرده؛ اما در حین رفتوبرگشت اصلاحات بین مجلس و شورای نگهبان در هفته اول دیماه سازمان برنامه بودجه جداول کلان و تبصرههای بودجه 1402 را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است. همچنین در ادامه گزارش «دیدهبان» عنوان شده که نه خبری از بودجه 1402 هست و نه اینکه برنامه هفتمی که بودجه بخواهد بر اساس آن نوشته شده باشد. این موضوع در حالی است که بر اساس ماده 5 قانون برنامه و بودجه کشور (مصوب 1351) سازمان برنامه و بودجه مسئول و متولی تهیه برنامههای پنجساله و بودجه سالانه و همچنین انجام مطالعات و بررسیهای اقتصادی و اجتماعی بهمنظور برنامهریزی و تنظیم بودجه و تهیه گزارشهای اقتصادی و اجتماعی است و در واقع بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه هر دو در سازمان برنامه و بودجه تدوین شدهاند و چطور میتواند منفک و بدون ارتباط با یکدیگر باشند. مجموعه سازمان برنامه و بودجه (مؤسسه آموزش، پژوهشی و مدیریت برنامهریزی و مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری) از آبان سال 1400 حداقل 29 مطالعه و پژوهش مفصل حول نظام برنامهریزی کشور، آسیبهای آن و امکان توسعه در شرایط فعلی کشور انجام داده و این مطالعات مبنای تدوین برنامه هفتم توسعه قرار گرفته و همزمان با آن نیز تدوین بودجه سالانه 1402 با نگاه به این مطالعات و رویکردهای متخذه در آنها تهیه شده است. همچنین در این گزارش از احتمال تصویب بودجه بهصورت چند دوازدهم گفته شده که این موضوع کاملاً منتفی بوده و در سازمان برنامه و بودجه بنای ارسال بودجه بهصورت چند دوازدهم وجود نداشته. با ارسال جداول کلان و همچنین تبصرههای بودجه 1402 به مجلس مشخص است که سازمان برنامه و بودجه علاقهای به بودجهای چند دوازدهمی نداشته چرا که این موضوع خود سیگنال منفی از سوی سیاستگذار به فعالان اقتصادی بوده و تحریککننده نااطمینانی در اقتصاد کشور است. علاوه بر موارد مذکور، «دیدهبان» در گزارش خود اظهار میکند که؛ «با وجود ادعاهای آنچنانی دولتیها درمورد «برنامه جدید و مسئلهمحور و کاربردی توسعه هفتم»، حالا از برنامهای که پس از یک سال تأخیر، باید نهایتاً تا قبل از 15 آبان تصویب میشد خبری نیست». باید توجه داشت که سازمان برنامه و بودجه بنا به علل برونسازمانی ناگزیر به تغییر در زمانبندیهای مقرر برای ارائه برنامه هفتم و تمدید یکساله برنامه ششم توسعه بوده است چرا که اولاً دولت دوازدهم در پایان دوره تصدی بر ادامه سیاستهای برنامه ششم توسعه پافشاری داشته و به اقدامات کارشناسی و جانبی حول برنامه هفتم بیتوجه بوده است و ثانیاً کارشناسی سیاستهای کلی در مجمع تشخصی مصلحت نظام تا پایان تابستان سال جاری زمان برده است. همچنین با همکاری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مناسبترین مسیر همین بوده که بودجه 1402 در هماهنگی و تطابق کامل با برنامه هفتم توسعه تدوین شده و موضوعات کلیدی امروز کشور و ارائه احکام مربوط به آنها بهصورت همزمان در برنامه هفتم توسعه و بودجه سالیانه دیده شود. همین موضوع باعث «تغیر» در زمانبندیهای قانونی در جهت تکمیل فرایند کارشناسی برنامه هفتم توسعه و بودجه 1402 بوده است.
مرکز اطلاعرسانی، روابطعمومی و امور بینالملل