کد خبر: 134821
A

کاربرد جدول وزن چهارپهلو در آهن اسپات

در بازار آهن، چهار پهلو به صورت شاخه‌ای به خریداران عرضه می‌شود. ممکن است طول هر شاخه چهارپهلو بسته به ضخامت آن متفاوت باشد.

کاربرد جدول وزن چهارپهلو در آهن اسپات

به گزارش دیده بان ایران: مشتری می‌تواند با توجه به ویژگی‌های این پروفیل، هر نوع از این مقطع فولادی را که در نظر دارد، بر اساس وزن و کاربرد سفارش دهد. کاربرد جدول وزن چهارپهلو در آهن اسپات به این صورت است که می‌توان، بر اساس ضخامت و نحوه تولید چهارپهلو، وزن یک متر از شاخه‌ی آن را در جدول جستجو کرد. برای مثال وزن یک متر از چهارپهلو 12 و همچنین وزن چهارپهلو 2020 را می‌توان با مراجعه به جدول بدست آورد.

از آنجایی که سطح مقطع چهارپهلو به صورت چهار وجه ساده است،  از قابلیت‌های خوبی هم برخوردار است. این ویژگی منحصر به فرد، آن را برای انواع صنایع مختلف و کاربردهای کوناگون، مناسب کرده است.  برای اطلاعات بیشتر مقاله نحوه محاسبه وزن چهار پهلو در آهن اسپات را در وبلاگ آهن اسپات مطالعه کنید.

 

کاربرد چهارپهلو

می‌توان گفت چهارپهلو در اکثر صنایع کاربرد وسیعی دارد. از مقاطع با ضخامت کم، که در ساخت وسایل ظریف و تزیینی به کار می‌رود، گرفته تا مقاطعی با ضخامت زیاد، که در سازه‌های سنگین و بزرک استفاده می‌شوند. اساساً مشخصات چهارپهلو در جدول وزنی، با ذکر ضخامت آن به میلی‌متر بیان می‌شود، که سایز چهارپهلو هست.

با استناد بر همین ویژگی‌ها، می‌توان مقاطع چهارپهلو را بر اساس سایز به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • سایز 2
  • سایز 3 به بالا تا 6
  • سایز 8 – 9
  • سایز 10
  • سایز 12
  • سایز 14 – 16
  • سایز 20

برای نامگذاری پروفیل از چند روش استفاده می‌شود. یعنی می‌توان سایز 20 را به صورت چهارپهلو 2020 هم نوشت که منظور 20*20 mm است.

انواع چهارپهلو

روش‌های تولید محصول چهارپهلو، بنا به موارد مصرف آن، بسیار متنوع هستند که معمولاً در جدول وزنی چهارپهلو هم به این مورد اشاره می‌شود.

در یک نوع از روش نوردی، شمش فولادی پس از گرمادهی، از میان غلطک‌ها عبور داده می‌شود که به آن نورد گرم گفته می‌شود. محصولی که با این روش تولید می‌شود از لحاظ ظاهر مرغوبیت چندانی ندارد، ولی از لحاظ استحکام، از مقاومت بالایی برخوردار است. به علت اینکه از مواد بازیافتی و قراضه آهن‌آلات در تولید آن استفاده می‌شود، نسبت به دیگر فرآورده‌ها، قیمت پایین‌تری دارد.

شاید قیمت پایین آن توجه مشتریان را به خود جلب نماید، لیکن خریداران باید متوجه باشند که از این پروفیل در چه مواردی می‌توان استفاده کرد. این چهارپهلو نوردی گرم، در پروژه‌هایی که استقامت و استحکام سازه بیشتر مد‌نظر است تا ظاهر آن، بسیار مورد استقبال سازندگان قرار می‌گیرد. پس ابتدا بهتر است برای برآورد هزینه‌های نهایی، از جدول وزن چهارپهلو استفاده نمایند، چرا که قیمت پروفیل بر اساس وزن آن تعیین می‌شود.

روش بعدی تولید که بدون گرما دادن، شمش غلطک‌کاری می‌شود، روش نورد سرد است. چهارپهلوی نورد سرد در کارهای ظریف‌تر مانند تراش‌کاری و قالب‌سازی بیشتر کاربرد دارد. چهارپهلوهای نوردی در ضخامت‌های  ۵ تا۳۰۰ میلی‌متر تولید می‌شوند.

اگر پروفیل نوردیِ گرم را به طور کامل صیقل دهند تا صاف و یکنواخت شود، پروفیل حاصل چهارپهلوی ترانسی خواهد بود که در ساخت ابزارهای دقیق مانند قفل‌سازی از محبوبیت خاصی برخوردار است.

با کیفیت‌ترین چهارپهلو، پروفیلی است که به روش فابریک تهیه می‌شود. در این روش،  شمش‌های خالص و درجه یک برای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل چهارپهلوهای فابریک از کیفیت بسیار بالا و یکنواختی خوبی برخوردار هستند. چهارپهلوهای زنگ نزن یا استینلس استیل که از آلیاژ فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود و در وسایل استریل و در جاهای مرطوب کاربرد دارند جزو چهارپهلوهای فابریک هستند.

به غیر از فولاد، چهارپهلوها از آلیاژها و فلزات دیگری نیز ساخته و به بازار عرضه می‌شوند مانند:

  • مس برلیوم
  • فسفر برنز
  • برنج
  • الومینیومی
  • سیلیسیم
  • نیکل
  • منگنز
  • مولیبدن

مقدار آلیاژهای به کار رفته در چهارپهلو از لحاظ استحکام، کشش و خوردگی بسیار تأثیرگذار است.  به همین علت چگالی آلیاژها به طور مستقیم در تعیین وزن چهارپهلو اثر دارند که این مورد در جدول وزن چهارپهلو درج می‌شود. در همین رابطه می‌توان دریافت که این جدول چقدر می‌تواند در تعیین نهایی وزن انواع پروفیل نقش داشته باشد.

چگالی در جدول چهارپهلو

چگالی یک ماده در واقع جرم حجمی و به عبارتی دانسیته آن ماده است. برای بدست آوردن چگالی، مقدار معینی از جرم یک ماده را بر حجم آن تقسیم می‌کنند. واحد چگالی "گرم بر سانتی‌متر مکعب" (3g/cm) است.

در جدول وزنی اگر به واحد 3g/cm کنار عددی برخوردید، متوجه می‌شوید که این عدد چگالی فلز مربوطه است. برای مثال چگالی آلیاژ فولاد 7.85 گرم بر سانتی‌متر مکعب است و چگالی آلیاژ آلومینیوم برابر 2.71 3g/cm است. در برخی از جداول، برای خلاصه شدن، از بیان واحد صرف نظر می‌کنند.

کاربرد جدول وزن چهارپهلو در آهن اسپات 

جدول اشتال زیر، نمونه‌ای از جدول چگالی چهارپهلو و میلگرد است. در توضیحات این جدول، مشخصات چهارپهلو فولادی که با روش نورد گرم تولید شده است، نشان داده می‌شود. برای مشاهده سایر جداول وزنی همچون جدول وزنی نبشی آهناسپات میتوانید به وبسایت و صفحه محصولات این مجموعه مراجعه نمایید.

به طوری که ملاحظه می‌کنید اندازه چهارپهلو از سایز 8  تا 150 در آن درج شده است. ستون بعدی مساحت مقطع مربعی را نشان می‌دهد که با واحد سانتی‌متر مربع بیان شده‌است. ستون سوم نشان‌دهنده وزن یک متر از شاخه پروفیل چهارپهلو است.

آهن

در این جدول، برای محاسبه وزن چهارپهلو، سایز پروفیل مورد نظر را بر اساس طول یک ضلع می‌توان جستجو کرد.  به عنوان نمونه  وزن چهارپهلو ۱۲ از لحاظ وزن یک متر آن، در جدول اشتال برابر با 1.13 کیلوگرم بر متر خواهد بود. که اگر طول شاخه آن 6 متر باشد، وزن کل برابر 6.78 کیلوگرم می‌شود. با ضرب این عدد به تعداد شاخه‌های مورد نیاز، می‌تون مبلغ کل را برآورد کرد.

 

آهن اسپات آمادگی آن را دارد تا اطلاعات جامع و دقیقی درباره کاربرد جدول وزن چهارپهلو و تعیین وزن، اندازه و قیمت پروفیل را در اختیار کاربران قرار دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چهار پهلو و نحوه محاسبه وزن آن می‌توانید به سایت آهن اسپات مراجعه کنید. آهن اسپات مرجع معتبری برای استعلام قیمت و خرید محصولات بازارآهن همچون انواع پروفیل، پروفیل ستونی و... می باشد. با آهن اسپات خرید به صرفه را رقم بزنید.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

ارسال نظر