به دنبال افزایش قیمت رخ داد؛ کاهش ۲۵ درصدی مصرف کنسرو توسط خانوارهای ایرانی
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: بعد از افزایش نرخ یک محصول خرید آن از سوی مصرفکنندگان اصلی، به حاشیه میرود؛ در همه دنیا ماهی غذای سلامت شناخته شده است و کنسرو ماهی خوراک دانشجویان، کارگرها و قشر متوسط و ضعیف جامعه است که بعد از افزایش نرخ این محصول میزان خرید از سوی این افراد حدود 20 تا 25 درصد کاهش پیدا کرد
به گزارش سایت دیده بان ایران؛محمدمیررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: بعد از افزایش نرخ یک محصول خرید آن از سوی مصرفکنندگان اصلی، به حاشیه میرود؛ در همه دنیا ماهی غذای سلامت شناخته شده است و کنسرو ماهی خوراک دانشجویان، کارگرها و قشر متوسط و ضعیف جامعه است که بعد از افزایش نرخ این محصول میزان خرید از سوی این افراد حدود 20 تا 25 درصد کاهش پیدا کرد.
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ محمد میررضوی قیمتگذاری دستوری برای 2 محصول کنسروی تن ماهی و رب گوجه فرنگی را غیرمنطقی دانست و به ایلنا گفت: سقف 35 هزار تومان برای عرضه تن ماهی در نظر گرفته شد؛ این در حالیست که قیمت محصول یک برند معتبر ملی با یک واحدی تولیدی جدید نمیتواند یکسان باشد.
وی با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری رقابت در کیفیت را از بین میبرد، گفت: قیمت واقعی تن ماهی حدود 44 تا 45 هزار تومان است و آنالیز قیمت نهادههای پایین دستی مانند قوطی، در آسان باز شو، کارتون، شیرینگ و ... به خوبی نشان میدهد که قیمتی که برای این محصول در نظر گرفته شده واقعی نیست و واحدهای تولیدی در حاشیه زیان قرار میگیرند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: نتیجه قیمتگذاری دستوری این است که واحدهای تولیدی بزرگ پایدار میمانند اما از سوی دیگر واحدهای کوچک تعطیل میشوند.
میررضوی در پاسخ به این پرسش که تن ماهی خوراک قشر متوسط و ضعیف جامعه است که توان خرید ماهی کیلویی 100 هزار تومان را ندارند آیا این افزایش نرخ باعث میشود که میزان مصرف این محصول کاهشی شود؟ گفت: بعد از افزایش نرخ یک محصول خرید آن از سوی مصرفکنندگان اصلی، به حاشیه میرود؛ در همه دنیا ماهی غذای سلامت شناخته شده است و کنسرو ماهی خوراک دانشجویان، کارگرها و قشر متوسط و ضعیف جامعه است که بعد از افزایش نرخ این محصول میزان خرید از سوی این افراد حدود 20 تا 25 درصد کاهش پیدا کرد.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه برخی واحدهای تولیدکننده رب در بورس هستند، افزود: ستاد تنظیم بازار به تولیدکنندگان ابلاغ کرده است که قیمت رب باید با همان نرخ سال گذشته یعنی 31 تا 32 هزار تومان عرضه شود این در حالیست که اعمال چنین نرخی برای واحدهای که در بورس هستند غیرممکن است. همچنین نرخ گوجه در سال گذشته کیلویی 2 هزار و 100 تومان بود اما در سال جاری گوجه فرنگی سر مزرعه کیلویی 5 هزار و 500 تومان بفروش میرسد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: قیمت گوجه فرنگی به عنوان ماده اصل تولید این محصول از سال گذشته تا امروز حدود 3 برابر افزایش پیدا کرده است چگونه یک تولیدکننده میتواند رب را با همان نرخ سال گذشته عرضه کند؟
این فعال اقتصادی ادامه داد: قیمت قوطی با درب آسان باز شو 5 هزارتومان برای تولیدکنندگان تمام میشود؛ با احتساب سایر هزینههای جانبی تولید نرخ 55 هزار تومان برای یک قوطی رب 900 گرمی منطقی است.
به گفته وی؛ واحدهای تولیدی با هدف سودآوری تاسیس شدهاند، تصریح کرد: اگر واحدهای تولیدی سود نداشته باشد تعطیل میشود. بسیاری از واحدهای تولیدی که فقط رب تولید میکند از 3 ماه پیش تعطیل شدهاند و اگر واحدی نرخی بیشتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار روی محصول خود درج کند باید پاسخگوی بازرسان تعزیرات باشد.
بنا به اظهارات میررضوی؛ 150 قلم محصول کنسروی در کشور تولید میشود که غیر رب و تن ماهی سایر اقلام مشمول قیمتگذاری دستوری نشدهاند