دخالت برندهای بزرگ در بازار لوازم خانگی/تولیدکنندگان کالاها را سبدی و سهمیهای میفروشند
فروش لوازم خانگی در بازار به صفر رسیده است. دیگر نه کالاهای قاچاق ارزانقیمت خریداری دارند و نه محصولات ایرانی. اما چه کسانی باعث بروز این رکود در بازار لوازم خانگی شدهاند؟
به گزارش دیده بان ایران؛ خرید و فروش لوازم خانگی تقریبا به صفر رسید. حتی کسانی که قصد خرید کالاهای بهروز قاچاق را داشتند فعلا دست از خرید کشیدهاند.
فروشندگان لوازم خانگی علت عقبنشینی خریداران را سه عامل میدانند؛ عامل نخست به نوسان قیمت دلار بازمیگردد که خرید و فروش بسیاری از کالاها را متوقف کرد. انتظار برای به نتیجهرسیدن برجام و مذاکرات وین نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر بازار به حساب میآید. تورم عمومی حاکم بر اقتصاد ایران و افزایش قیمت محصولات مختلف نیز بر این بازار بیتأثیر نیست.
در این روزها آنچه بهطور خاص بازار لوازم خانگی را متأثر میسازد به دخالت برخی از برندهای بزرگ در بازار مربوط میشود. آنطور که فعالان بازار میگویند، پشتپرده افزایش غیررسمی قیمت لوازم خانگی به رفتار سوء برخی کارخانهها مربوط میشود. در واقع این کارخانهها با نگهداشتن کالا در انبارهای خود عرضه را در بازار کاهش دادهاند. در چنین شرایطی ترجیح متقاضیان هم فعلاً عقبنشینی از خرید است.
نقش برندهای بزرگ در بازار لوازم خانگی
حال پرسش اصلی این است که برندهای بزرگ چگونه بازار را به سیطره خود درمیآورند؟
در این زمینه یک کارشناس به تصلا گفت: فروش سبدی بعضی کارخانهها که خود را بزرگترین تولیدکننده میدانند از جمله مصادیق دخالت در بازار است. این کارخانهها همچنان به بهانههایی مانند نبود تقاضا در بازار، کالا را در انبار خود دپو یا به عبارت بهتر احتکار میکنند. همین عوامل در چند ماه اخیر عرضه کالا در بازار را نسبت به ماههای اخیر کمتر کرد. درنهایت این اتفاقات باعث بالارفتن قیمت لوازم خانگی، بهویژه در برخی از برندهای خاص شد.
احسان فدایی در ادامه توضیح داد: در سالهایی که واردات و فروش برندهای خارجی لوازم خانگی ممنوع نبود، فروشگاههای بزرگ به کالاهای تولید داخل میدان نمیدادند. یعنی محصولات ایرانی در ویترین فروشگاهها جایی نداشتند.
او افزود: این در حالی است که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی به محض دریافت حکم ممنوعیت کالاهای مورد نیاز خود را به برندشاپها سبدی و سهمیهای میفروشند.
وی ادامه داد: بهعنوان مثال یکی از مدلهای لباسشوئی یکی از برندهای بزرگ در بازار متقاضی زیادی داشت. زمانی که فروشگاهدارها درخواست خرید این کالا در حجم بالا را داشتند بنگاه تولیدی به شرط خرید سایر کالاها از جمله تلویزیون، ماشین ظرفشویی و جاروبرقی تعداد محدودی از لباسشوئی را به فروشگاهداران میفروخت!
فدایی تشریح کرد: این اقدام در حالی از سوی مدیران بنگاههای تولیدی شکل میگرفت که فروش دیگر اقلام این برند برای فروشگاهها سخت بود. یعنی برای فروش سایر اقلام باید شرایط اقساطی بین تولیدکننده، توزیعکننده و خریدار راهاندازی میکردند. این امر باعث کاهش سرمایه در گردش بنگاه تولیدی میشد.
این فعال صنعتی یادآور شد: در شرایط فعلی سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی ایرانی کاهش قابل توجهی دارد. علت این مساله هم فروش اقساطی اجناس است. با شرایط امروز بازار، وضعیت بنگاههای صنفی چندان مناسب نیست و این دخالت بنگاههای تولیدی بزرگ در نهایت باعث کاهش فروش و عقبنشینی خریداران شد.
نارضایتی بازاریها از شرایط موجود
بر اساس این گزارش، در چنین شرایطی وزارت صمت و نهادهای ذیربط مبارزه با قاچاق را از مرحله آخر توزیع آغاز کردهاند. چنانکه برخی فروشگاهها از خالیشدن انبارهایشان به بهانه مبارزه با قاچاق خبر میدهند.
همچنین موضوع مالیات بر تراکنشهای بانکی باعث شد تا فروشندگان لوازم خانگی در شهرهای مختلف، از جمله بازار امینحضور تهران دست به تجمعات اعتراضی بزنند.
منبع: teslapress24