کد خبر: 133688
A

افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت انواع بستنی / کافی‌شاپ‌ها نرخ های خود را ۱۰درصد گران کردند

به نظر می‌رسد وضعیت معیشتی اخیر در کشور خوراکی محبوب تابستان را به نصیب از تغییر قیمت نگذاشته است. گزارش‌های میدانی، روایت فروشندگان و کافه‌داران نیز بر افزایش قیمت محصولاتی که با شیر خام ارتباط دارند، مُهر تایید می‌زنند.

افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت انواع بستنی / کافی‌شاپ‌ها نرخ های خود را  ۱۰درصد گران کردند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بی‌تردید بستنی از پرطرفدارترین خوراکی فصل گرماست. با افزایش گرمای هوا در این روزها انتظار می‌رود بازار این کالا داغ باشد. مشاهدات میدانی حاکی از این است که رشد قیمت این خوراکی پرطرفدار باعث شده خریداران این روزها کمتر از قبل به سراغ یخچال‌های سوپرمارکت‌ها بروند.

 البته بستنی هیچ‌وقت جزو اقلام دارای قیمت ثابت، مصوب و حمایتی نبوده است و قیمت آن را شرکت‌های تولیدی با توجه به هزینه تولید تعیین می‌کنند.

به‌همین دلیل این کالا در یکی، ‌دو سال اخیر به‌طور پیوسته هر چندماه یک‌بار درصدی از رشد قیمت را به‌خود دیده است. اما تغییر قیمت شیر و تعیین قیمت دیگر اقلام لبنی در یک‌ماه پیش، باعث شد این خوراکی محبوب موجی از افزایش قیمت را در اردیبهشت از سر بگذراند.

بستنی‌ها چقدر گران شدند

نگاهی به نرخ جدید بستنی‌های شرکتی نشان می‌دهد قیمت بستنی مگنوم تا ۲۰ هزار تومان بالا رفته است. این بستنی پرطرفدار پیش‌ از این ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شد.

یک ماه پیش قیمت بستنی‌های قیفی، کیم و عروسکی هم بالا رفت. کیم و عروسکی ۴ هزارتومانی، ۵ هزار تومان شدند، قیمت قیفی هم از ۵ به ۷ هزار تومان رسید، دیگر نانی‌ها هم مثل قیفی‌ها ۷ هزار تومانی شدند و سالار ۱۰ هزار تومانی هم ۱۲ هزار تومان شد.

قیمت بستنی‌های لیتری هم به همین نسبت بالا رفته، ولی بسته به پاکتی بودن یا ظرفی بودنشان قیمت متفاوت است. ظرفی‌ها با وزن ۵۰۰ تا ۶۵۰ گرمی از ۳۵ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان رسیده‌اند.

پاکتی‌های یک لیتری که قبلا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شدند، حالا ۴۰ هزار تومانی شده‌اند و قیمت جدید پاکتی‌های ۲ لیتری هم  ۵۰ هزار تومان شده که ۱۰ هزار تومان بیشتر از قبل است.

در میان بستنی‌ها، یخی‌ها کمترین رشد قیمت را در ماه‌های اخیر داشته‌اند. قیمت این بستنی‌ها که در تابستان‌ها به تعداد طرفدارانشان افزوده می‌شود، ۲ هزار تومان است و به‌گفته فروشندگان به‌تازگی‌ تغییر قیمتی نداشته‌اند.

بازار کم‌رونق بستنی‌فروشی‌ها

مغازه‌های آبمیوه و بستنی، دیگر واحدهای صنفی‌ای هستند که تغییرات نرخ شیر خام به‌طور مستقیم قیمت محصولاتشان را افزایش داده است. البته محصولاتی با پایه شیر.

به گفته یکی از فروشندگان بستنی که بیش از ۱۰سال است در منطقه غرب تهران مغازه آبمیوه و بستنی‌فروشی دارد، بعد از دوران کرونا، بستنی در این تابستان کم‌مشتری‌ترین دوران فروشش را می‌گذراند و اگر دوباره رشد قیمت بستنی اتفاق بیفتد مشتری دیگری نمی‌ماند.

با یک حساب سرانگشتی قیمت کوچک‌ترین بستنی اسکوپی که از نوع قیفی است با احتساب ۳ اسکوپ بستنی به ۳۰ هزار تومان رسیده که برای بسیاری از خانواده‌ها به‌عنوان یک خوراکی غیرضروری، گران است.

افزایش قیمت بستنی، از سوی دیگر بهای محصولات وابسته به آن مثل آیس‌پک یا شیک‌ها را هم بالا برده است.

هر لیوان میلک‌شیک در این مغازه آبمیوه و بستنی از ۴۵ هزار تومان یک‌ماه پیش، حالا به ۵۰ هزار تومان رسیده است. به‌گفته این فروشنده، تقاضا برای این نوشیدنی با وجود گرمای این روزها، به نصف رسیده است.

با این حال نکته مثبت ماجرا این است که قیمت آبمیوه‌ها و سایر محصولاتی که پایه شیر و بستنی ندارند در ماه‌های گذشته بدون تغییر بوده و برخلاف تابستان سال قبل که قیمت آب هویج نجومی شد، حالا به‌نظر نمی‌رسد دلیلی برای رشد قیمت آبمیوه‌ها وجود داشته باشد.

کافی‌شاپ‌ها و ۱۰درصد افزایش نرخ

افزایش قیمت شیر نرخ خدمات کافی‌شاپ‌ها را هم بالا برده است. مالک یک کافی‌شاپ می‌گوید: با افزایش قیمتی که در قیمت مواداولیه ما مخصوصا شیر و شکر اتفاق افتاد، به ناچار قیمت بعضی محصولاتمان را ۱۰ درصد افزایش دادیم.

درحالی‌که این میزان کافی نیست، اما اگر بیشتر گران کنیم مشتری‌مان را از دست می‌دهیم.

در این کافی‌شاپ، هر لیوان میلک‌شیک ساده از ۳۸ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان و هر لیوان لته ‌از ۳۲ به ۳۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. به‌گفته او، از یک‌ماه پیش به وضوح تعداد مشتری‌های کافه کاهش یافته است. وی امیدوار است که با تغییر شرایط درآمد مردم این کاهش مشتری نیز جبران شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر