شهردار تهران: حتی یک ریال از دولت دریافت نکرده ایم/ به ما میگفتند ایران خودرو بدقول است/ پشت تریبون داد نمیزنیم
حناچی با بیان اینکه از ایران خودرو نیز تشکر میکنم که در شرایط حاد افزایش دلار این قرارداد را منعقد کردند، گفت: هرچند به ما میگفتند ایران خودرو بدقول است و قرارداد را میبندد و اجرایی نمیکند اما چون هدف مشترکمان کاهش آلام مردم بود، این مهم محقق شد.
به گزارش دیده بان ایران؛ پیروز حناچی صبح امروز در مراسم آیین بهره برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید با بیان اینکه در شرایط کرونایی هستیم، گفت: در اردیبهشتماه تعداد فوت شدگان بر اثر کرونا به ۹ نفر رسیده بود که عدد تهران از این مساله شش نفر بود، اما حالا متاسفانه شرایط به گونهای است که کمتر از ۵۰ درصد آمار اعلام شده مربوط به تهران است و این نشان میدهد علیرغم اینکه ابتلا در دنیا افزایش یافته و مرگ و میر کاهش یافته، در کشور ما اما با افزایش ابتلا آمار تلفات چندان رو به کاهش نیست که این مساله دلایل مختلف دارد و نمیتوان همه را به گردن مردم انداخت.
وی با بیان اینکه یکی از محورهای کنترل کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی است اما در شرایط اقتصادی فعلی نمیتوان تعطیلی کامل اعلام کرد و این مساله امکان پذیر نیست، اظهار کرد: در همان فروردینماه نیز تعطیل کامل نکردیم، اما میتوان شرایطی را فراهم کنیم که قدری از مشکلات کاسته شود.
شهردار تهران با بیان اینکه معتقدم محل اصلی رعایت عدالت اجتماعی حمل و نقل عمومی است چرا که همه مردم به صورت یکسان از آن استفاده میکنند، گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی مستلزم سه برابر شدن ناوگان است که این امکان پذیر نیست. هرچند که ما تمام تلاش خود را به کار میگیریم تا تجهیزات را افزایش دهیم به گونهای که ۶۳۰ واگن مترو در چین ثبت شد و دو قرارداد تولید بیش از ۱۰۰ واگن را نیز در دستور کار داریم و از همه ظرفیتهای داخلی برای افزایش توان استفاده میکنیم.
حناچی با بیان اینکه از ایران خودرو نیز تشکر میکنم که در شرایط حاد افزایش دلار این قرارداد را منعقد کردند، گفت: هرچند به ما میگفتند ایران خودرو بدقول است و قرارداد را میبندد و اجرایی نمیکند اما چون هدف مشترکمان کاهش آلام مردم بود، این مهم محقق شد.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه خوشحالیم که در سال جهش تولید کارخانه ایران خودرو دیزل با این قرارداد فعال شد، اظهار کرد: همه تلاشمان را برای حل مشکلات به کار میبندیم اما پشت تریبون داد نمیزنیم، اما مشکلات جدی است، چرا که این مصوبات عنوان شده برای هیات وزیران است، اما در مواردی که قانون هم داریم با مشکلاتی مواجهیم به گونهای که ما در اوراق مشارکت باید ۵۰ درصد اوراق را تضمین کنیم و براساس قانون تضمین ۵۰ درصد دیگر برعهده دولت است، اما بانکها تضمین ۱۰۰ درصدی از ما میخواهند.
حناچی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی یک مسالهی اجتماعی است چرا که همه مردم در آن دخیل هستند، تصریح کرد: ما در شرایط کرونایی ریالی از دولت دریافت نکردیم اما با این حال تلاش کردیم که باری از دوش مردم برداریم هرچند که معتقدیم باید تهدید تحریمها را به فرصت عظیم تبدیل کنیم و تلاش برای کاهش وابستگی در تولید اتوبوس و مترو نیز از جنس این فرصت است و امیدواریم بتوانیم تا بهمن ماه واگن ملی مترو را به بهرهبرداری برسانیم و با خریدهای جدید محور BRT را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه گزارشات جدید سازمان جهانی بهداشت نشان میدهد که آلایندگی بر کرونا تاثیر دارد، تصریح کرد: شاید یکی از دلایل افزایش تلفات به علت آلاینده PM۲ باشد هرچند که بسیاری از کشورها محدودیتهای ترافیکی خود را افزایش دادند به گونهای که در لندن محدودیتهای ترافیک در حوزه LEZ چندین برابر شده اما در کشور ما اینگونه تصمیمات تازه است.
شهردار تهران در خصوص برنامههای آتی شهرداری برای اتوبوسرانی گفت: قرارداد خرید ۸۰۰ اتوبوس و مینی بوس جدید (۵۰۰ اتوبوس و ۳۰۰ مینیبوس) در دستور کار قرار دارد و مناقصه ۸۰ اتوبوس دو کابین برای یک خط تندرو و مناقصه ۲۰۰ اتوبوس تککابین گازسوز در دستور کار قرار دارد.
حناچی با بیان اینکه نهایت فشار را به دولت وارد میکنیم اما امید زیادی برای کمک نداریم، اظهار کرد: سال گذشته از محل صرفهجویی در مصرف سوخت توانستیم سهم شهرداری را از وزارت نفت بگیریم، اما دقت داشته باشید که حمل و نقل عمومی یک مسالهی حاکمیتی است و شهرداری نباید در این زمینه تنها بماند و باید تمام اجزای حاکمیت که در این خصوص وظیفه دارند، فعال شده و با وجود سختیهایی که در کشور وجود دارد این مهم را محقق کنیم.
منبع: ایسنا