سکوت و انفعال وزیر گردشگری در موضوع گرانی بلیت هواپیما/ در ماجرای افزایش قیمت بلیت دولت سمت ایرلاین ها ایستاد!
افزایش بلیت هواپیما و الزام آژانس ها به اجرای کف قیمت که منجر به خداحافظی بلیت های ارزان و لحظه آخری می شود، چالش این روزهای صنعت گردشگری است که با اعتراض مردم و نمایندگان مجلس فعلا متوقف شده و قرار است یک کمیته برای آن تصمیم گیری کند، اما در این مدت هیچ فعالیت و نظری از سوی وزارت گردشگری شنیده نشده است.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ افزایش بلیت هواپیما و الزام آژانس ها به اجرای کف قیمت که منجر به خداحافظی بلیت های ارزان و لحظه آخری می شود، چالش این روزهای صنعت گردشگری است که با اعتراض مردم و نمایندگان مجلس فعلا متوقف شده و قرار است یک کمیته برای آن تصمیم گیری کند، اما در این مدت هیچ فعالیت و نظری از سوی وزارت گردشگری شنیده نشده است.
پرواز ۸۰۰۰ میلیارد تومان بیشتر از جیب مردم به حساب ایرلاین ها
بر اساس گزارش گروه آمار و اطلاعات هوانوردی و فرودگاهی معاونت برنامهریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در تیر ۱۳۹۸ با انجام ۳۴ هزار و ۶۵ نشست و برخاست، بیش از ۴ میلیون مسافر و ۴۲ میلیون کیلوگرم بار جابهجا شده است.
طبق این آمار سهم پروازهای داخلی از کل پروازهای تیر ۹۸، نشست و برخاست ۲۷ هزار و ۹۲۸ فروند هواپیماست که با آن بیش از ۳ میلیون مسافر سفر کرده اند.
اگر همین ۳ میلیون مسافر ماهانه را در حداقل ۲۵۰هزار تومان افزایش نرخ در ۸ ماه پر مسافر سال ضرب کنیم به عدد ۶۰۰۰ میلیارد تومان می رسیم و اگر در ۴ ماه کم مسافر ۷۰درصد این ظرفیت پر شود، در ۴ ماه ۲۱۰۰ میلیارد تومان و برای یک سال حداقل ۸۱۰۰ میلیارد تومان از جیب مردم به حساب شرکت های هواپیمایی و چارترکنندگان عمده پرواز می کند.
تاثیر دلار چقدر درست است؟
براساس گزارش های منتشر شده در ژورنال شرکت های هوایی آمریکا جزییات هزینه های عملیاتی پروازهای مسافری در سال ۲۰۱۹ این گونه بوده است:
سوخت : ۱۷.۷ درصد
نیروی انسانی: ۳/۳۲ درصد
هزینه اجاره یا مالکیت هواپیما: ۱/۷ درصد
اجاره یا مالکیت غیر از هواپیما: ۵/۴ درصد
خدمات فنی و نگهداری: ۸/۷ درصد
پذیرایی: ۷/۱ درصد
هزینه نشست و برخاست: ۹/۱ درصد
قطعات: ۴/۱ درصد
هزینه های حمل نقل و هندلینگ: ۱/۱۳ درصد
سایر هزینه ها: ۷/۱۱ درصد
عطا احمیراری کارشناس گردشگری در این باره به همشهریآنلاین می گوید: مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد این هزینه ها تقریبا در همه جای دنیا ثابت است اما در کشورمان با توجه به شرایط تحریم و تبعات آن سهم هزینه تامین قطعات بین ۹ تا ۱۱ درصد و خدمات فنی هم حدود ۱۵درصد و جمعا حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند، در مقابل تمامی سایر هزینه ها از جمله هزینه ی بالای سوخت و نیروی انسانی به ریال پرداخت می شود. به عبارت ساده تر حداکثر سهم ارزبری صنعت هوایی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است و ۷۵ تا ۸۰درصد از هزینه ها ریالی هستند.
احمیراری تاکید می کند: حقوق پرداختی شرکت های هوایی ایرانی به خلبان، مهندس پرواز و مهماندار قابل مقایسه با حقوق این افراد در شرکت های خارجی نیست، یا هزینه سوخت و هندلینگ فرودگاهی پروازهای داخلی در مقایسه با هزینه های شرکت های خارجی از فرط ارزان بودن قیمت قابل بیان هم نیست!
در ماجرای افزایش قیمت بلیت دولت سمت ایرلاین ها ایستاد
بهراد موسوی کارشناس گردشگری دراینباره به همشهریآنلاین می گوید: فعالان اقتصادی و مردم، از افزایش نرخ تورم و دلار و مشکلات ناشی از کرونا و تحریم به خوبی آگاهند، اما افزایش ۲.۵ برابری قابل قبول نیست، این که شرکت های هواپیمایی هزینه مشکلات ساختاری مدیریتی و بهره وری پایین شان را از جیب مردم بر می دارند و برای اصلاح و حل مشکلاتشان اقدام نمی کنند، قابل پذیرش نیست.این کارشناس گردشگری می گوید: نامه رعایت کف قیمت سازمان هواپیمایی کشوری که عالی ترین نماینده دولت در صنعت هوایی است نشان می دهد دولت به جای رعایت حقوق و مصلحت عمومی، از شرکت های هواپیمایی حمایت می کند و در اقدامی عجیب در بازار به نفع فروشنده وارد عمل شده و حقوق مصرف کننده و اصل رقابت را نقض کرده است سازمان هواپیمایی کشوری می توانست برای مدیریت بازار از روش کنترل سقف قیمت ها استفاده کند، اما ترجیح داد با نرخ گذاری دستوری کف قیمت را تثبیت کند.
منبع: دیده بان ایران