از هر ۱۰ ایرانی، تنها ۳ نفر معتقدند که صداوسیما واقعیت جامعه را منعکس میکند
یافتههای نظرسنجی درباره میزان استفاده مردم از رسانههای مختلف نشان میدهد ۴۵.۸ درصد پاسخگویان بیشتر از صداوسیما، ۳۱.۲ درصد از شبکههای اجتماعی مجازی، ۱۰.۳ درصد از سایتهای اینترنتی، ۶.۹ درصد از شبکههای ماهوارهای و ۱.۳ درصد از روزنامهها و مجلات استفاده میکنند.
به گزارش دیده بان ایران، به گزارش روابط عمومی ایسپا، در یک طرح نظرسنجی تلفنی در خردادماه 1399، میزان استفاده مردم از رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری طرح دربرگیرنده مردان و زنان بالای 18 سال در کل کشور و تعداد افراد نمونه 1582 نفر بوده است. 50 درصد از کل پاسخگویان را مردان و 50 درصد را زنان تشکیل میدهند.
افراد بالای 50 سال بیشتر از سایر گروههای سنّی مخاطب برنامه های صداوسیما هستند
یافتههای نظرسنجی درباره میزان استفاده مردم از رسانههای مختلف نشان میدهد 45.8 درصد پاسخگویان بیشتر از صداوسیما، 31.2 درصد از شبکههای اجتماعی مجازی، 10.3 درصد از سایتهای اینترنتی، 6.9 درصد از شبکههای ماهوارهای و 1.3 درصد از روزنامهها و مجلات استفاده میکنند. نکته قابل توجه این است که با توجه به اینکه در این سؤال پاسخگویان فقط میتوانستند یک گزینه انتخاب نمایند، این اعداد بیانگر درصد استفاده کنندگان از این رسانهها نیست، بلکه فقط اولویتهای مردم در انتخاب رسانهها را نشان می-دهد و به عبارت دیگر میزان مخاطبان هر کدام از رسانه ها بیشتر از این اعداد است.
یافتهها نشان میدهد الگوهای متفاوتی در میان زنان و مردان و گروههای مختلف سنّی و تحصیلی در زمینه استفاده از صداوسیما وجود دارد؛ به نحوی که زنان (52 درصد) بیش از مردان (40.7 درصد) مخاطب پروپاقرص برنامههای صداوسیما هستند.
میزان انتخاب صداوسیما در بین جوانان 18 تا 29 سال (24.6 درصد) به طرز جالب توجّهی کمتر از گروههای سنّی 30 تا 49 سال (46.3 درصد) و افراد بالاتر از 50 سال (69.6 درصد) است. همچنین یافتهها نشان میدهد هر چه افراد از تحصیلات بیشتری برخوردار باشند، کمتر از صداوسیما به عنوان رسانه اصلی استفاده میکنند؛ در حالی که 56.6 درصد گروه تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم گفتهاند در میان رسانههای مذکور بیشتر مخاطب صداوسیما هستند، این میزان در گروه تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تا 26.7 درصد کاهش مییابد.
در میان برنامههای مختلف صداوسیما 59.3 درصد از کل پاسخگویان اخبار، 55.1 درصد فیلم و سریال، 15.8 درصد برنامههای ورزشی، 14.6 درصد برنامههای مستند، 13.6 درصد برنامههای طنز و 11 درصد برنامههای کودک و نوجوان را بیشتر از سایر برنامه های این رسانه دنبال میکنند. لازم به ذکر است در این سؤال پاسخگویان از میان گزینه های متعدّد می توانستند سه گزینه انتخاب نمایند.
از هر 10 ایرانی، 3 نفر معتقد است صداوسیما واقعیت جامعه را منعکس میکند
در پرسشی از پاسخگویان پرسیده شده است «به نظر شما صداوسیما واقعیت جامعه را منعکس میکند؟» که 46.5 درصد پاسخگویان به این پرسش پاسخ منفی دادهاند و در مقابل، 32.6 درصد معتقدند صداوسیما واقعیتهای جامعه را منعکس میکند. باور به عدم انعکاس واقعیتهای جامعه در برنامههای صداوسیما در میان مردان بیش از زنان، در بین جوانان بیشتر از دیگر گروههای سنّی و در میان افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر از سایر گروههای تحصیلی رایج است.
۶۵.۵ درصد از افرادی که نام برنامه «بدون توقف» را شنیدهاند، آن را تماشا کردهاند
برنامه ««بدون توقف»» یکی از برنامههای ترکیبی چالشی شبکه سه تلویزیون است که با موضوعات متنوّع و مختلف به بررسی معضلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و نیز پاسخگویی به شبهات روز میپردازد. در این طرح در قالب چند سؤال نیز به بررسی نگرش مردم نسبت به این برنامه پرداخته شده است. به این منظور در طرح حاضر میزان مخاطبان برنامه، دیدگاه آنان درباره قسمتهای پخش شده و ترجیحات پاسخگویان برای روندهای آتی این برنامه یا برنامههای مشابه با آن مورد سنجش قرار گرفته است.
از بین افرادی که گفتهاند برنامههای چالشی و گفتگومحور صداوسیما را دنبال میکنند در قالب یک سؤال برنامههای مورد استفاده پرسیده شده که گفتگوی ویژه خبری در کنار برنامه های «بدون توقف» و «تا ثریا» در صدر استفاده مردم قرار گرفته است.
نتایج نشان میدهد ۶۵.۵ درصد از کل کسانی که پیشتر نام برنامه «بدون توقف» را شنیدهاند، آن را تماشا نیز کردهاند و ۳۴.۵ درصد آنها برنامه را ندیدهاند. محاسبه این نسبت در کل جمعیت پاسخگویان حاکی از آن است که ۱۵.۲ درصد کل پاسخگویان برنامه را دیدهاند.
از بین پاسخگویانی که برنامه «بدون توقف» را دیدهاند 39.6 درصد برنامه حجاب، 24.9 درصد برنامه انتخابات، 21.4 درصد برنامه چندهمسری، 15.5 درصد برنامه افول آمریکا، 15 درصد برنامه شورای نگهبان و 13.7 درصد برنامه دنیای سلبریتیها را دیدهاند.
شایان ذکر است که برنامههای ثریا، بدون تعارف، پایش و جهانآرا به ترتیب در رتبههای بعدی برنامههای گفتگو محور و چالشی از نظر پیگیری مخاطبان قرار دارند.
46 درصد از مخاطبین برنامه «بدون توقف»، جوانان حاضر در برنامه را به میزان زیاد نماینده نسل جوان جامعه میدانند
47.3 درصد از کسانی که برنامه را دیدهاند آن را به میزان زیاد یا خیلیزیاد و 26.1 درصد به میزان کم یا خیلیکم نوآورانه و خلاقانه میدانند. 38.4 درصد از پاسخگویانی که برنامه را دیدهاند، آن را در پرداختن به شبهات روز جوانان به میزان کم یا خیلیکم موفق دانستهاند و در مقابل 38.3 درصد از همین گروه بیان کردهاند این برنامه در پرداختن به شبهات روز جوانان به میزان زیاد یا خیلیزیاد موفق بوده است.
از بین کسانی که برنامه را دیدهاند، 46.4 درصد از پاسخگویان به میزان زیاد یا خیلیزیاد و 33.2 درصد به میزان کم یا خیلیکم جوانان حاضر در برنامه «بدون توقف» را نماینده نسل جوان جامعه و دغدغههای آنها میدانند.
در خصوص تحلیلهای برنامه «بدون توقف» درباره عملکرد و کارنامه دولت، 42.4 درصد از پاسخگویان گفتهاند این برنامه بیطرفانه عمل کرده و عملکرد واقعی دولت را نشان میدهد و 22.5 درصد گفته اند این برنامه بیشتر علیه دولت عمل کرده و نقاط ضعف دولت را نشان میدهد.
برنامه های مرتبط با مسئله اشتغال و بیکاری در صدر اولویت های صداوسیما باشد
در ارتباط با مسائل و موضوعات ویژه جوانان، 52.1 درصد پاسخگویان معتقدند مسائل مربوط به کار (اشتغال، بیکاری) از جمله مسائل و موضوعات ویژه جوانان هستند که باید به آنها بیشتر پرداخته شود. همچنین19.5 درصد موضوع ازدواج و 14 درصد مسائل اقتصادی و مالی (تورم، گرانی، معیشت) را از جمله موضوعات و مسائل ویژه جوانان دانستهاند که باید بیشتر به آنها پرداخته شود./ انتخاب