فاصلهگذاری اجتماعی در مترو تا سقف 500 هزار مسافر امکانپذیر است
علی اعطا گفت: اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی در متروی تهران با ظرفیت 500 هزار مسافر امکانپذیر است.
به گزارش دیده بان ایران؛ علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری مجازی که امروز برگزار شد، گفت: امروز جلسه هماندیشی به صورت مجازی برگزار و مقرر شد به دلیل تراکم کاری جلسات صحن علنی یکشنبه همچنان ادامه یابد و جلسات سه شنبه به صورت غیررسمی و به صورت مجازی برگزار شود.
او با اشاره به اینکه برگزاری تماما مجازی جلسات شورای شهر منتفی است به مساله تصمیمات نظارتی در موضوع کرونا اشاره کرد و گفت: مقرر شد یک کمیته بر مجموعه فعالیتهایی که در شهر تهران در رابطه با پیشگیری از شیوع کرونا انجام می شود شکل بگیرد و و شورا بر آن نظارت کند و دو جلسه در همین راستا برگزار شد.
اعطا با بیان اینکه در جلسه دوم تعدادی از مدیران شهرداری گزارشی درباره اقدامات انجام شده ارائه دادند، به جایگاه نظارتی این کمیته اشاره کرد و گفت: نظارت و پیگیری در این کمیته انجام و در مواردی که لازم بداند، طرحی را پیشنهاد می دهد تا در صحن شورای شهر مطرح شود.
سخنگوی شورای شهر تهران به موضوع فاصلهگذاری اجتماعی در حملونقل عمومی اشاره کرد و گفت: مترو در روز شنبه 328 هزار مسافر داشت و در صورتی که مسافران تا 500 هزار نفر باشند میتوان تا حدودی فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کرد، اما با افزایش مسافران مشکل می شود انتظار داشت که فاصلهگذاری اجتماعی امکانپذیر شود.
او به پیشنهاد ورود 500 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری پایتخت اشاره کرد و گفت: دیروز صحبتهایی شد که براساس آن 500 اتوبوس تا اردیبهشت ماه به تهران داده شود که این مساله اقدامی خوش بینانه است و گمان نمی کنیم به این زودی اجرائی شود. ما پیشنهاد جایگزینی داریم و با توجه به آنکه تعدادی از تولیدکنندگان داخلی مینی بوسهایی در اختیار دارند این مینی بوس در اختیار شهر تهران قرار گیرد چرا که این مساله بیشتر تحقق پذیر است.
او ادامه داد: هرچقدر که به سمت فاصلهگذاری اجتماعی حرکت کنیم، اما باز هم در ظرفیتهای مکانی و زمانی کمبود داریم.
اعطا با اشاره به پیشنهاد شواری شهر برای شناور شدن ساعات کاری ادارات گفت: اگر مسئولان این پیشنهاد را برای پایتخت بپذیرند، در حملونقل عمومی می توانیم سیاست فاصلهگذاری اجتماعی را انجام دهیم.
او از کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خط 2 متروی تهران خبر داد و گفت: در برخی از خطوط مانند خط دو سرفاصله 3 و نیم دقیقه است و به احتمال زیاد در هفته آینده میتوانند سرفاصله را به 3 دقیقه کاهش دهند و این اطمینان را معاونت حملونقل ترافیک داده است تا بتواند در گلوگاههای مکانی موثر باشد.
سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص اتوبوسهای رزروی در پایتخت گفت: در آذرماه سال گذشته نیز این مساله مطرح شد، اما توضیحات روشن نبود و باعث ایجاد سوءتفاهم برای شهروندان شد. این اتوبوسها ربطی به ناوگان فعلی ندارد و با یک ایده استارت آپی ظرفیتی را از طریق بخش خصوصی به حملونقل عمومی اضافه می کنند تا از طریق رزرو محقق شود و یک نوع حملونقل تقاضا محور است و هیچ ارتباطی با ناوگان فعلی حملونقل ندارد.
او در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات رئیس شورای شهر مبنی بر خطرناک بودن سیستم تهویه مترو در شیوع کرونا که باعث تشویش اذهان عمومی شده است گفت: آقایهاشمی از کارشناسان برجسته حوزه حملونقل ریلی هستند و ایده تعطیلی مترو در ایام نوروز به این دلیل بود که مترو به سیتسم هوای آزاد کمتر دسترسی دارد و در یک فضای بسته امکان شیوع بیشتر است.
اعطا ادامه داد: اما اینکه دقیقا بدانیم چه میزان می تواند در سیستم تهویه چنین اشکالی وجود داشته باشد نیازمند اظهارنظرات تخصصی است و نباید آنها را به تشویش اذهان عمومی ارتباط داد. در شورای شهر کمیسیونهای تخصصی فعالیت دارند و مطالباتی را مطرح می کنند، اما نهاد تصمیمگیرنده ستاد کرونا است. اگرچه که با سیاست فاصلهگذاری اجتماعی نگرانیها در مورد حملونقل عمومی کاهش یافته، اما نگرانیها به قوت خود هرچند کمی کمتر باقی است.
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره صحت برداشته شدن برخی محدودیتهای شوراهای معماری مناطق گفت: این موضوع صحت ندارد، اما در متن مصوبه شوراهای معماری مناطق پیش بینی شده بود شهرداری لایحه حدود و اختیارات کمیسیونهای داخلی را طی مدت مشخصی برای تصویب به شوراها ارسال کند. زمانی که درشورا لایحه حدود و اختیارات شورراهای معماری مناطق به تصویب رسید، با توجه به اینکه این هدف دنبال می شد که تمام منافذ احتمالی افزایش غیرقانونی مترو و مساحت را مسدود کنیم، یکی از این مسائل کمیسیون داخلی بود، اما به لحاظ اجرایی امکان حذف آن نبود و خواستیم حدود اختیارات کمیسیون داخلی در لایحه جداگانه ای ظرف مدت سه ماه به شورا ارسال شود که هنوز ارسال نشده است.
اعطا گفت: کمیسیون معماری و شهرسازی دو سه جلسه درباره محتوای این لایحه بحث و گفتوگو داشته است، اما به معنای صرفنظر کردن از مصوبه شورای معماری نیست و مربوط به تخلفاتی است که باید به کمیسیون ماده 100 برود و بحثهای حقوقی پیچیدهای دارد./ اعتمادانلاین