کد خبر: 81255
A

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با صدور بیانیه ای تاکید کرد؛ لزوم خروج مطبوعات از شمول محدودیت‌های ستاد ملی مقابله با کرونا

در بخشی بیانیهانجمن صنفی مطبوعات آمده است: «حضور کرونا در جامعه و خطری که از سوی این ویروس سلامت جامعه را تهدید می‌کند، موجب شده است که تمامی دولت‌ها و جوامع درگیر، سیاست‌هایی را برای کاهش این خطر اتخاذ کنند. سیاست‌هایی که بنیان آن بر قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی است. رسانه‌ها از جمله مطبوعات و روزنامه‌نگاران نیز از مدافعان این سیاست‌‌ها بوده و از این رو متعهد به حمایت از اجرای آن‌ها هستند. با این حال همانطور که می‌دانیم محدودیت‌های اعمال شده نباید شامل حال فعالیت‌هایی شود که جزو نیازهای با اولویت بالای جامعه محسوب می‌شوند، از این نظر اطلاع‌رسانی و آزادی بیان در کنار غذا، بهداشت، آب، برق و…جزو ضروریات اولیه زندگی امروز محسوب می‌شود و نمی‌توان آنها را از سبد اقلام ضروری حذف کرد.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با صدور بیانیه ای تاکید کرد؛ لزوم خروج مطبوعات از شمول محدودیت‌های ستاد ملی مقابله با کرونا

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با صدور بیانیه ای خواستار انتشار نسخه کاغذی مطبوعات پس از ۲۰ فروردین شد. مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی چاپخانه ها که در نتیجه موجب توقف انتشار نسخه کاغذی مطبوعات شده است. موجب نگرانی صنفی بسیاری از روزنامه نگاران شده است. روز ۱۵ فروردین بسیاری از روزنامه ها نسخه پی دی اف منتشر کردند اما بیم آن می رود ادامه این روند به تعدیل نیرو در مطبوعات بینجامد. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران حالا در این باره بیانیه‌ای صادر کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «حضور کرونا در جامعه و خطری که از سوی این ویروس سلامت جامعه را تهدید می‌کند، موجب شده است که تمامی دولت‌ها و جوامع درگیر، سیاست‌هایی را برای کاهش این خطر اتخاذ کنند. سیاست‌هایی که بنیان آن بر قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی است. رسانه‌ها از جمله مطبوعات و روزنامه‌نگاران نیز از مدافعان این سیاست‌‌ها بوده و از این رو متعهد به حمایت از اجرای آن‌ها هستند. با این حال همانطور که می‌دانیم محدودیت‌های اعمال شده نباید شامل حال فعالیت‌هایی شود که جزو نیازهای با اولویت بالای جامعه محسوب می‌شوند، از این نظر اطلاع‌رسانی و آزادی بیان در کنار غذا، بهداشت، آب، برق و…جزو ضروریات اولیه زندگی امروز محسوب می‌شود و نمی‌توان آنها را از سبد اقلام ضروری حذف کرد.»

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در بخش دیگری از بیانیه اش یادآوری کرده است: «شاید گفته شود که صدا و سیما و فضای مجازی شیوه‌های مناسب برای تأمین این نیاز هستند. اگر از صدا و سیما بگذریم که فاقد اعتبار کافی برای ایفای این نقش است؛ لازم است تاکید کنیم که فضای مجازی نیز نتوانسته است جایگزین کامل و مسئولیت‌پذیری برای مطبوعات کاغذی شود. هرچند مطبوعات نیز مشکلات ساختاری خود را دارند، ولی معتقدیم که نقش مطبوعات اگر چه به دلیل سیاست‌های ضدآزادی‌های رسمی در دو دهه گذشته تضعیف شده است، ولی همچنان این نقش جایگزینی ندارد.»

در بیانیه انجمن تصریح شده است: «فارغ از ایرادات قانونی وارده نسبت به تعمیم محدودیت فعالیت‌های صنفی به مطبوعات؛ از حیث دفاع از آزادی بیان و اطلاع‌رسانی نه‌تنها باید مطبوعات را از شمول این محدودیت‌ها خارج کرد، بلکه باید کوشید که شرایط را برای انتشار و دسترسی عموم به آنها نیز فراهم کرد. متاسفانه از آنجا که مدیریت رسمی کشور با مقوله اطلاع‌رسانی آزاد چندان میانه‌ای ندارد، همچنان متوجه آثار و تبعات منفی فقدان این اطلاع‌رسانی نیست و توجه ندارد که یکی از علل ناکارآمدی بسیاری از سیاست‌های آن فقدان حضور چنین فرآیندی در جامعه است.» انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در بخش پایانی بیانیه اش موکدا درخواست کرده است پس از پایان روز بیستم فروردین، مطبوعات کاغذی نه تنها از شمول این محدودیت خارج شوند، بلکه امکانات لازم برای تولید و چاپ و انتشار آنها و نیز دسترسی روزنامه‌نگاران به منابع لازم برای تهیه خبر و گزارش نیز فراهم شود تا از این طریق کمک موثری به مقابله با این ویروس شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر