«بیدود» شکست خورد پول مردم چه میشود؟
هرچندپورسید آقایی، معاون شهردار به تازگی اعلام کرد بر اساس بررسیهای اولیه اختلافات داخلی در شرکت بیدود و عدم تفاهم میان شرکای آن، مشکل اصلی حذف دوچرخهها بوده است ولی اظهار نظرهای مختلف توسط برخی مدیران حکایت از مشکلات دیگر هم دارد از جمله اینکه بیدود اصرار به خرید سهام توسط شهرداری و حتی افزایش نرخ کرایه این دوچرخهها دارد.
به گزارش دیده بان ایران؛ چند وقتی بود که با گذشتن از کوچه و خیابان دوچرخههای نارنجی رنگی را میدیدیم که در گوشه و کناری پارک شدهاند یا افرادی در حال عبور و مرور با آنها هستند، حالا اما نزدیک به یک ماه است که این دوچرخهها از سطح شهر جمع آوری شدهاند دلیل این کار هم جلوگیری از صدمات متصور در ناآرامیهای اخیر ذکر شده است. اما این روزها زمزمههایی از شکست این طرح و عدم بازگردانی دوچرخههای نارنجی به گوش رسید و در این بین سوالی که مطرح میشود این است که هزینهای که کاربران برای استفاده از دوچرخه پرداخت کرده بودند چه میشود؟ هرچند که پیش از این معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفته بود:«دوچرخههای نارنجی تا 16 آذر به سطح شهر بازمیگردد یا اینکه شرکت موظف است ودیعه شهروندان را پرداخت کند و نمیگذاریم خسارتی به مردم وارد شود.» اما تا کنون که نزدیک به یک هفته از زمان اعلام شده میگذرد نه دوچرخهها به سطح شهر بازگردانده شدهاند و نه ودیعهها به حساب کاربران واریز شده است، به همین دلیل هم نگرانیها در رابطه با ودیعه کاربران قوت گرفته است.
شرکت پاک چرخ ایرانیان و طرح دوچرخههای بیدود
شرکت «پاک چرخ ایرانیان»، در سال ۱۳۹۶ به عنوان مجری انحصاری دوچرخههای اشتراکی هوشمند با نام تجاری «بیدود»، فعالیت خود را در زمینه حمل و نقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک آغاز کرد و شهرداری تهران هم با ارائه مکانی در نقاط مختلف شهر و تبلیغ دوچرخههای اشتراکی همکاری خود با این شرکت را انجام داد. فعالیت این دوچرخهها ادامه داشت تا اینکه بعد از نا آرامیهای اخیر شرکت «بیدود» یک شبه همه دوچرخههایش را به پارکینگ برد و از سطح شهر جمع آوری کرد و از آن زمان تا کنون دوچرخههای نارنجی رنگ دیگر به سطح شهر باز نگشتند.
شرکت بیدود هرچند علت حذف ناگهانی دوچرخههای نارنجی را دقیقاً اعلام نکرده است اما همان روزها غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران در توئیتی نوشت:« دوچرخههای «بیدود» به دلیل جلوگیری از صدمات متصور در ناآرامیهای اخیر جمعآوری شد.»
پس از آن هم ولی حسین قاسمی، نائب رئیس هیات مدیره بیدود اعلام کرد: «پایان فعالیت بیدود حقیقت ندارد و ما در حال انجام بعضی کارهای زیرساختی هستیم و بزودی دوباره فعالیتمان را ازسرخواهیم گرفت البته ما به برخی حمایتها از سمت شهرداری نیاز داریم.»
مذاکرات شرکت «بیدود» با شهرداری
هرچندپورسید آقایی، معاون شهردار به تازگی اعلام کرد بر اساس بررسیهای اولیه اختلافات داخلی در شرکت بیدود و عدم تفاهم میان شرکای آن، مشکل اصلی حذف دوچرخهها بوده است ولی اظهار نظرهای مختلف توسط برخی مدیران حکایت از مشکلات دیگر هم دارد از جمله اینکه بیدود اصرار به خرید سهام توسط شهرداری و حتی افزایش نرخ کرایه این دوچرخهها دارد. یعقوب آزادهدل مدیر سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران درباره این موضوع گفته است:«بیدود یک شرکت خصوصی است و زمانی که اغتشاشات به دلیل حواشی گرانی بنزین ایجاد شد، این شرکت نیز نگران بود دوچرخهها دچار آسیب شوند، لذا همه دوچرخهها را از سطح شهر جمعآوری کرد. پس از آن قطعی اینترنت شکل گرفت و امکان استفاده از دوچرخهها نبود. در حال حاضر شرکت بیدود مشکلات اقتصادی را دلیل حذف دوچرخهها و جمعآوری آن از سطح شهر اعلام کرده و این شرکت معتقد است هزینه و درآمد آن با هم همخوانی ندارد. مشکلات دیگری نیز به این موضوع دامن زده و به طور کلی بیدود به ما اعلام کرده زمانی را برای بررسی بازگشت مجدد دوچرخهها نیاز دارد. مذاکراتی نیز برای تغییر مدل اقتصادی این دوچرخهها انجام گرفته است. شرکت بیدود حتی معتقد است افزایش قیمتها بر روی دوچرخههای اشتراکی هم اثر داشته و نرخ دوچرخههای نارنجی نیاز به تغییر دارد.»
فرصت 20 روزه برای بازگرداندن ودیعه شهروندان
آزادهدل گفته بود:« طبق قوانینی که بر روی سایت شرکت بیدود درج شده، شرکت بیدود در صورت انصراف از همکاری با مردم موظف است حداکثر تا 20 روز پس از آن ودیعه یا حق اشتراک شهروندان را پرداخت کند که البته اگر از موضوع اغتشاشات و قطعی اینترنت صرفنظر کنیم، هنوز موعد 20روز برای شرکت بیدود به پایان نرسیده است که البته امیدواریم هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود.»
این در حالی است که برخی از اعضای شورا بر این باورند ورود شهرداری به حوزه دوچرخه از اصل و پایه اشتباه بوده و حناچی شهردار تهران هم وقت خود را برای این مسئله تلف کرده است.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از جمله این افراد است. وی در مورد فعالیت شرکت بیدود و اقدام آنها جهت حذف دوچرخههای نارنجی گفته بود: «بخش خصوصی در این زمینه سرمایهگذاری کرده و اگر این شرکت ودیعه مردم را پرداخت نکند، شهروندان میتوانند شکایتشان را به دستگاه قضا اعلام کنند. البته من نمیگویم که بیدود کلاهبرداری کرده و پول مردم را خورده است. تاکنون کسی در این زمینه به شورای شهر شکایتی نداشته است و شهرداری نیز اخیرا اعلام کرده قرار است شرکت بیدود به فعالیت خود مجددا ادامه دهد و اگر این موضوع محقق نشد و بیدود به تعهدات خود عمل نکرد، مردم میتوانند حقوقشان را پیگیری کنند.»
باید دید بین حرف تا عملشان چقدر فاصله است
با این وجود همچنان نگرانیهایی در رابطه با وجوه پرداختی مردم وجود دارد. هر کاربر برای استفاده از دوچرخه بیدود باید بعد از ثبت نام در سامانه آن، ابتدای امر 159 هزارتومان به صورت ودیعه پرداخت میکرد و پس از آن هم 30 هزار تومان برای بیمه پرداخت میشد که مجموعا 189هزارتومان را شامل میشود. برای هر بار سفر هم باید ساعتی 3هزار تومان پرداخت میکردند. در حال حاضر نزدیک به یک ماه است که این دوچرخهها از سطح شهر جمع آوری شدهاند اما همچنان وجهی به حساب کاربران واریز
نشده است.
یکی از کاربران در رابطه با این موضوع به آفتابیزد گفت:« من چون دوچرخه سواری را دوست داشتم از این دوچرخهها زیاد استفاده میکردم و الان نزدیک به یک ماه است که از این دوچرخهها خبری نیست و من مجبورم از دوچرخه شخصی ام استفاده کنم. نمیتوانم بگویم که این دوچرخهها و روند عملکرد آنها عالی بود، خیلی جاها هم مشکلاتی داشت اما قابل چشم پوشی بود. در هر صورت من امیدوارم که این دوچرخهها دوباره به سطح شهر برگردند اما اگر هم بر نگشتند بنا به آن چه در سامانه نوشته شده است میتوان انصراف داد و تا 20 روز کاری پول به حساب کاربر برخواهد گشت. البته این طور گفتهاند باید ببینیم بین حرف تا عملشان چقدر فاصله است.»
>استفاده میکردم اما راضی نبودم
یکی دیگر از کاربران میگوید:« من یک بازه زمانی را به پیشنهاد دوستانم از دوچرخههای بی دود استفاده کردم اما زیاد راضی نبودم چون مواردی برای من پیش آمد باعث شد من ساعتها منتظر بمانم و وقت و زمانم تلف شود. من قرارهایم را چک میکردم و منظم میکردم بنابر این ساعتهایی که باید در راهها باشم را پیش بینی میکردم. یک بار من برای یک مسافت 20 دقیقه ای، یک ساعت و نیم درگیر دوچرخه بیدود بودم چون ثبت کرده بودم اما قفل دوچرخه باز نمیشد. بارها با پشتیبانی بیدود تماس گرفتم و همه این مشکلات را اطلاع دادم اما ندیدم که ترتیب اثری داده شود. حالا هم نزدیک به یک ماه است که دیگر اصلا دوچرخههای بیدود را در سطح شهر نمیبینم! گفتهاند قرار است دوباره برگردد و من امیدوارم که این اتفاق بیفتد اما از طرف دیگر احتمالاتی هم وجود دارد که شرکت ورشکسته شده باشد و این دوچرخهها دیگر به سطح شهر بر نگردند! برای من جالب است چون دانشگاه ما با اینکه دوچرخههای بیدود جمع آوری شدهاند اما هنوز هم در حال ثبت نام دانشجویان در این سامانه است و برای دانشجویان تسهیلاتی در این خصوص در نظر گرفته است. با این حال اگر دوچرخهها به سطح شهر بر نگردند من مسلما پیگیر هزینههایی که کرده ام خواهم بود.»
با گذشت 25 روز از حذف دوچرخههای بیدود هنوز سرنوشت این دوچرخههای نارنجی در پایتخت مشخص نیست و علی رغم همه گفتههای مسئولین احتمال اینکه دیگر به سطح شهر برنگردند وجود دارد. چیزی که تا کنون دیدیم این است که شرکت بیدود به دنبال جلب حمایتهای شهرداری است و شهرداری هم در این زمینه به دلیل مشکلات مالی دست به عصا حرکت میکند. حالا باید دید برنامه شهرداری در این زمینه چیست و در صورت خداحافظی همیشگی دوچرخههای نارنجی پول شهروندان که در قالب حق اشتراک و ودیعه پرداخت شده است آیا به جیب آنها بازگردانده میشود؟/ آفتاب یزد