زهرا نژادبهرام، طراح کمپین «آرزوهای تهران» مطرح کرد آرزوی شهروندان ظرف 45 روز تا 2 ماه برآورده میشود
زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران و طراح کمپین، می گوید مشارکت یک فرصت بینظیر است که میتواند ظرفیتهای شهر را ارتقا دهد و امکان توسعه شهری را برای مدیریت شهری فراهم کند. کمپین «آرزوهای تهران» گامی موثر در مسیر اعتمادسازی است. در مراحل طراحی این کمپین، نتایج حاصل از پروژه «شهر دلخواه ایرانیان» به ما انگیزه داد تا از این ظرفیت در راستای رسیدن به اعتمادسازی و مشارکت شهروندان بهره بگیریم. براین اساس، کمپین آرزوها مطرح شد و حدود یک سال پیش با دوستان از بخشهای مختلف وارد گفت و گو شدیم. تلاش شد تا در راستای یکپارچکی و همگرایی مدیریتی همه ظرفیتها را در کنار یکدیگر قرار بدهیم. حدود 2 ماه است که دبیرخانهی کمپین فعال شده است و در روز یکشنبه ۱۲ آبان افتتاح شد.
به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ زهرا نژادبهرام با اشاره به ضرورت مشارکت شهروندان در توسعه شهری این امر را در گرو اعتماد متقابل دانست.
وی در اینباره به خبرنگاران گفت: یکی از جدیترین مسائلی که در شهر تهران و به صورت کلی در مدیریت شهری وجود داشت، کمبود مشارکت و یا محدودیت مشارکت شهروندان در ارتباط با تصمیمگیریهای شهری بود. مشارکت یک فرصت بینظیر است که میتواند ظرفیتهای شهر را ارتقا دهد و امکان توسعه شهری را برای مدیریت شهری فراهم کند. مبنای شکلگیری مشارکت اعتماد است. این اعتماد متقابل مابین شهروندان و مدیریت شهری منجر به مشارکت و توسعه مشارکت شهروندان در سطح شهر میشود. میبایست احساس تعلق شهروندان به شهر ارتقا پیدا کند و این محقق نخواهد شد مگر اینکه خود در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها حضور داشته باشند.
نژادبهرام کمپین «آرزوهای تهران» را گامی موثر در مسیر اعتمادسازی برشمرد و درباره نخسین مراحل طراحی این کمپین اظهار کرد: نتایج حاصل از پروژه «شهر دلخواه ایرانیان» به ما انگیزه داد تا از این ظرفیت در راستای رسیدن به اعتمادسازی و مشارکت شهروندان بهره بگیریم.
براین اساس، کمپین آرزوها مطرح شد و حدود یک سال پیش با دوستان از بخشهای مختلف وارد گفت و گو شدیم. یکی از اصلیترین بخشهایی که در این زمینه با ما همراهی کرد، معاونت اجتماعی و مرکز مطالعات شهری بود. مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته بود منجر شد تا بتوانیم پیشطرحی را آماده کنیم. سپس نامهای خطاب به شهردار وقت (جناب آقای افشانی) نوشتم و ایشان موافقت کردند و آن را برای انجام به معاونت برنامهریزی ارجاع دادند. در ادامه از معاونت برنامهریزی درخواست کردم تا در راستای پویایی و جهتگیریهای مطروحه حتما از ظرفیتهای الکترونیکی استفاده کنیم. فکر کردیم که برای کاهش هزینه و عملیاتیتر کردن آن، با توجه به سطح فناوری در کشور و به خصوص شهر تهران با حدود بیش از هزار کیلومتر فیبر نوری، باید از این ظرفیت استفاده کرد و این مسئله خود میتواند زمینهساز اعتماد بین شهروندان و مدیریت شهری شود.
وی در این باره افزود: از آنجایی که فاوا یک بستر را در قالب سایت «با هم» فراهم کرده بود تصمیم گرفته شد تا انجام این کار به فاوا سپرده شود. فکر کردیم میشود تعادلی بین باهم و کمپین برقرار کرد و از سویی نیز «با هم» را رشد داد و عمومیتر کرد. چون این خواستهی فاوا هم بود و وجود کمپن میتوانست این ظرفیت را برای بیشتر دیده شدن و شناخته شدن «با هم» نیز فراهم کند. در ادامه این مسیر بود که معاونت اجتماعی، مرکز مطالعات شهری و مرکز ارتباطات و امور بین الملل و شهرداری منطقه 6 به ما پیوستند. یکی از امتیازهای این کمپین در این است که در اختیار یک سازمان یا معاونت نیست. تلاش شد تا در راستای یکپارچکی و همگرایی مدیریتی همه ظرفیتها را در کنار یکدیگر قرار بدهیم. حدود 2 ماه است که دبیرخانهی کمپین فعال شده است و امیدواریم که در روز یکشنبه با حضور آقای شهردار آن را افتتاح کنیم.
نژادبهرام اگرچه طراحی چنین کمپینهایی را بیسابقه نمیداند اما از وجوه ممیزه و امتیازات این کمپین گفت: این کمپین در نوع خودش بینظیر بوده است. در گذشته کمپینهایی وجود داشته اما در این قالب و به این صورت کمپینی نداشتهایم. این کمپین از مدل جهانیاش الگوبرداری شده است و برای اولین بار از سطح فضای مجازی استفاده شده است. خود شهروندان به ایدهآلها و آرزوهایشان رای میدهند و برای اولین بار است که این آرزوها قرار است اجرایی شوند. در واقع سه تا کانون مشخص دارد و امیدواریم که در این کمپین با مشارکت شهروندان اتفاقات خوب را در سطح شهرمان رقم بزنیم. امیدواریم که فارغ ار تعلقات شخصی و فردی و مشکلات و مسائل فرد خودمان، نگاه دیگری را به شهر، محله و به مدیریت و تصمیمسازی و تصمیمگیری داشته باشیم.
وی همچنین دربارهی ساز و کار و روند دریافت و اعلام آرزوها اضافه کرد: آرزوها در سایت ثبت میشوند و در هر محله نسبت به ساختار آن طراحی شده است. آرزوها شرایطی هم دارند. نباید شخصی باشند و باید در ارتباط با محله باشد. در قالب همسایگی بگنجد و قابل اجرا باشد. پس از اعلام نیز قابلیت ارزشگذاری از سوی کاربران وجود دارد. به این ترتیب که میتوانند به آرزوهای اعلام شده نمره بدهند. هر آرزو که بتواند نمره بالایی به دست بیاورد انتخاب میشود تا شهرداری منطقه 6 آن آرزو را ظرف 45 روز تا 2 ماه برآورده کند. با برآورده شدن آرزوها پیوندهای این کمپین و شهروندان تقویت خواهد شد. نکته جدی در این میان، با توجه به رشد ارتباطات و تلاش مدیریت شهری در راستای شهر هوشمند، مبنای ثبت، اعلام و برآورده کردن آنها در سطح فضای مجازی اتفاق میافتد. گروه هدف این کمپین جوانان و نوجوانان هستند. به نظر ما آنها آینده محلات و شهر را میسازند. چه بهتر که از همین امروز نسبت به مدیریت و تصمیمسازی شهرشان به مشارکت برسند.
این عضو شورای اسلامی شهرداری تهران همچنین درباره شروع کمپین از محله یوسفآباد نیز اینگونه توضیح داد: انتخاب یوسفآباد مبتنی بر یکی از ضرورتهای ما و شورا در این سالها بود. فکر میکنیم آنچه که میتواند شهر را به سمت توسعه ببرد و پیوستگیها و علایق و میزان مشارکت را ارتقا ببخشد، «محلهمحوری» است. اما از آنجا که تعریف محله نسبت به گذشته تغییر کرده است، تعریف محلهمحوری هم دستخوش تغییر شده است. بسیاری از محلهها همچنان میزان علاقه و پیوستگیهای همسایگی را در خود حفظ و تقویت کرده است. برخی محلهها در این مسئله چندان موفق نبودهاند و برخی نیز محلههای کاملا جدید هستند. چه بسا هرکدام از برجهای بلند در این شهر با ساکنان پرشمارش خود یک محله شده باشد. چون یکی زوایای اصلی محله در منافع مشترک ساکنین حاضر در آن مجموعه است که به روی محیط زیست آنها و ارزش سکونتشان تاثیرگذار است. ارزش سکونت برای ساکنین محله، یک هویت و مبنا برای حفظ آن است. یکی از محلههایی که هنوز توانسته ارزشهای محلگی و همسایگی خود را حفظ کند محله یوسفآباد است. با توجه به ابراز علاقه منطقه 6 و ساختار این محله قرار شد تا یوسفآباد را به عنوان پایلوت انتخاب کنیم و کمپین را از آنجا آغاز کنیم.
در این مرحلهی آزمایشی امیدواریم که نقاط ضعف و قوت آن را استخراج کنیم.