سخنگوی ناجا: برخی میخواهند بگویند پلیس به دنبال محدودسازی آزادی مثلاً زنان است
سخنگوی نیروی انتظامی گفت: به طور مثال پشت پرده بسیاری از تصاویر و فیلم های انتشار یافته از درگیری بین مأمور پلیس و یک یا چند شهروند عموما در فضای مجازی یک اقدام طراحی شده و با هدف سیاسی است و برای یک مخاطب عادی به هنگام تماشای این فیلم ها و تصاویر اینگونه تداعی می شود که پلیس به دنبال محدودسازی آزادی مثلا زنان است.
به گزارش دیده بان ایران به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار "احمد نوریان" در دومین روز از کارگاه آموزشی مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی ناجا ضمن تسلیت سالروز شهادت جانسوز شهید آیت الله صدوقی به دست منافقان کوردل گفت: شهید آیت الله صدوقی از یاران امام و انقلاب بودند که به طرز ناجوانمردانه ای در محراب نماز جمعه به شهادت رسیدند.
وی همچنین به سالروز حمله ددمنشانه ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران اشاره و عنوان کرد: این هواپیمای مسافربری حامل 290 سرنشین بود که 66 نفر از آنها کودکان بودند که به شهادت رسیدند؛ آمریکا بارها امتحان خود را پس داده و خوی جنایتکارانه خود را به نمایش گذاشته است.
معاون اجتماعی ناجا به سه اتفاق بزرگ در حوزه رسانه در دهه های اخیر اشاره کرد و گفت: اتفاق اول انقلاب اطلاعات و ارتباطات، دوم؛ تغییر شکل ارتباط از واقعی به مجازی و اتفاق سوم به حوزه فکر، ذهن و نظر مربوط می شود.
سردار نوریان گفت: انقلاب اطلاعات و ارتباطات از دهه 70 میلادی به بعد اتفاق افتاده که با ترکیب شبکه های ارتباطی، مخابراتی و اطلاعاتی، وب جهان گستر و مولتی مدیا شکل گرفته است.
وی ادامه داد: طی دوران گذشته تلویزیون، روزنامه، سینما و رسانه های قدیم کارکردهای مجزای خاص خود را داشتند اما امروز فردی که یک موبایل هوشمند در اختیار دارد به سادگی به ظرفیت های ارتباطی و رسانه جهان دسترسی دارد.
این مقام عالی انتظامی با اشاره به تغییر شکل ارتباطات از واقعی به مجازی عنوان کرد: این تغییر از بالا به پایین، نقطه به نقطه و غیرمتمرکز است؛ طی دوران گذشته زمانی که فیلم و یا خبری در تلویزیون و روزنامه پخش می شد، میلیون ها نفر آن را تماشا می کردند اما این در حالی است که امروز افراد خود تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده هستند.
وی ادامه داد: در دوران گذشته انتشار خبر می توانست تحت کنترل باشد اما امروز آن تمرکز از بین رفته است.
سردار نوریان ادامه داد: اتفاق سوم در رسانه ها به حوزه فکر، ذهن و نظر مربوط می شود که در واقع 2 اتفاق قبلی عنوان شده، مقدمه اتفاق سوم است.
وی ادامه داد: امروز رسانه های فرامرزی و شبکه های اجتماعی (فضای مجازی) بخش بزرگی از پرورش ذهن و افکار را انجام می دهند؛ دشمن در درجه اول به دنبال ایجاد اخلال ذهنی، روانی در باورها و نگرش ها و تضعیف سرمایه های اجتماعی ، فرهنگی و القاء بی ثباتی و ناپایداری در کشور است.
معاون اجتماعی ناجا عنوان کرد: امروز دشمن با اولویت قرار دادن جوانان، ترویج پوچ گرایی، بی هدفی، فمینیسم و همچنین ترویج خشونت گرایی را در دستور کار دارد و شدیدترین هجمه رسانه ای و هجمه های اطلاعاتی و فرهنگی بر روی جامعه ایران توسط استکبار جهانی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: امروز کمتر سازمانی به اندازه نیروی انتظامی در طول شبانه روز با مردم سروکار دارد که علاوه بر موارد انتظامی و امنیتی، خدمات متنوعی از جمله مدیریت ترافیک، صدور گواهینامه، گذرنامه و ... را به مردم ارائه می دهد.
سردار نوریان عنوان کرد: لازمه انجام تمامی خدمات به ارتباط گرفتن مستقیم و غیرمستقیم روزانه با انبوه گروه ها و اقشار مختلف در جامعه بستگی دارد؛ این جمعیت انبوه دارای روحیات، ذهنیات، پیشداوری ها، خلقیات و نیازهای مختلفی هستند و روشن است که ظرفیت و توانایی ارتباطی ویژه ای باید در میان نیروی انتظامی وجود داشته باشد تا پلیس قادر به انجام مأموریت های خود باشد.
سخنگوی ناجا تأکید کرد: اطلاع رسانی مستمر "قوانین و مقررات" در رابطه با عملکرد پلیس، انجام وظایف ذاتی خود و همچنین پاسخگویی به سوالات و ابهامات مردم امر لازمی است که می طلبد فرماندهان و مدیران ناجا ملاحظات و سازوکارهای ارتباطات انسانی و ارتباط با رسانه ها را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
معاون اجتماعی ناجا عنوان کرد: پلیس در لبه جلویی حاکمیت، مسئولیت امنیت عمومی را بر عهده دارد مخصوصا در شرایط سیاسی و اجتماعی موجود و حساسیت هایی که اداره جامعه بویژه در حوزه اقتصادی دارد.
وی با تاکید بر ضرورت ارتقاء شناخت و مهارت مدیران در سطوح مختلف و تغییر نگرش و رفتار آنها در ارتباط موثر با اقشار مختلف جامعه ادامه داد: برآیند این تغییرات، افزایش سطح اعتماد مردم به پلیس و مثبت تر شدن تصویر ذهنی آنان نسبت به پلیس خدمتگزار و در نهایت بالا رفتن سطح احساس امنیت عمومی می شود.
سردار نوریان به اهمیت سواد رسانه ای اشاره کرد و گفت: سواد رسانه ای شناخت کافی نسبت به پشت پرده سناریوهای رسانه ای، تاکتیک های عملیات روانی و راهبردی جنگ روانی، فنون اقناع و ترغیب، مهارت کار با رسانه ها، تعامل با خبرنگاران و ... است. در واقع مهارت شناخت خبرهای دروغ و واقعی، تحریف رسانه ای، دروازه بانی و برجسته سازی خبر، سکوت خبری و ... سواد رسانه ای را شامل می شود.
وی عنوان کرد: امروزه با مخاطبان متنوعی بویژه در نسل جوان روبه رو هستیم که به علت انبوه پیام و رسانه ها در ارزیابی و تمییز اخبار و اطلاعات واقعی و صحیح، دچار مشکل و سردرگمی هستند.
سردار نوریان تأکید کرد: امروز که در معرض جنگ رسانه ای دشمن در عرصه های ادراکی، شناختی، ذهنی، احساسی و رفتاری قرار داریم باید تلاش کرد که سواد رسانه ای به کمک دستگاه ها و سازمان های مربوطه در جامعه ارتقاء یابد.
این مقام عالی انتظامی خطاب به فرماندهان و مدیران اطلاع رسانی گفت:رعایت منافع ملی، مصالح اجتماعی و مقررات سازمانی ، فراجناحی بودن، برجسته نشان دادن سهم مشارکت مردم و نیز سرعت، دقت و صحت عمل، رعایت اصول، شرافت و اخلاق حرفه ای در تولید و انتشار اخبار و جلوگیری از رانت خبری، پرهیز از زبان و ادبیات نامناسب و نابجا، برجسته سازی علل و عوامل اجتماعی و روانی موثر در بروز جرم و جنایت ( نشان دادن سهم فرد و جامعه در بروز حادثه) همراه با هشدارها و آموزش های همگانی از جمله بایدها و نبایدهایی است که دست اندرکاران و مدیران مراکز اطلاع رسانی باید آنها را مورد اهتمام ویژه قرار دهند.
سخنگوی ناجا در ادامه به مطلب دکتر محسنیان راد که از نخستین نظریه پردازان علوم ارتباطات در ایران هستند اشاره کرد که گفته: "سواد رسانه ای"؛ سوادی است که در حالت انبوه شدن پیام ها در سپهر ارتباطی مخاطب قرار می گیرد. وقتی شما دارید بمباران اطلاعات می شوید یعنی انواع و اقسام خبرها و داده ها توسط رسانه ها، وسایل ارتباطی مختلف به مخاطب هجوم می آورد ، این سواد به انسان کمک می کند به آسانی از میان حجم انبوه پیام ها، پیام مورد نظر خود را پیدا کرده و از توانایی تشخیص معنای نهفته از هر پیام برخوردار باشد یعنی اینکه مخاطب بداند رسانه مورد نظر، کدام پیام را با هدف خبررسانی منتشر می کند یا قصد پروپاگاندا (تبلیغات سیاسی) دارد.
معان اجتماعی ناجا ادامه داد: به طور مثال پشت پرده بسیاری از تصاویر و فیلم های انتشار یافته از درگیری بین مأمور پلیس و یک یا چند شهروند عموما در فضای مجازی یک اقدام طراحی شده و با هدف سیاسی است و برای یک مخاطب عادی به هنگام تماشای این فیلم ها و تصاویر اینگونه تداعی می شود که پلیس به دنبال محدودسازی آزادی مثلا زنان است.
سردار نوریان عنوان کرد: در حالی که با بهره گیری از علم معناشناسی در پیام و تحلیل محتوای اینگونه اخبار و فیلم ها می توان به آسانی به اهداف و اغراض پشت صحنه سنایورهای این حوادث که برهم زدن نظم و انسجام اجتماعی و بروز تقابل و شکاف بین حاکمیت و مردم و مردم با مردم است، پی برد به طوری که تلاش می کنند با هجمه رسانه ای به نوعی دو قطبی اجتماعی در جامعه را القاء کنند که در بستر مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی صورت می گیرد.
سردار نوریان تصریح کرد: درصدد راه اندازی یک سامانه اختصاصی مدیریت محتوا و پیام در ناجا هستیم، این سامانه سبب می شود که خلاءهای اطلاعاتی موجود از بین برود و قدرت اطلاع رسانی، پاسخگویی و اقناع سازی افزایش یابد.
معاون اجتماعی ناجا تاکید کرد: میزان محبوبیت پلیس نزد افکار عمومی و تصویر اجتماعی از آن در جامعه از مولفه های اصلی و تاثیرگذار بر موفقیت نیروی انتظامی در انجام ماموریت ها است بنا به چنین رویکردی تصویر اجتماعی پلیس به عملکرد میدانی و فعالیت های رسانه ای و تبلیغی ناجا بستگی دارد. یکی دیگر از رسالت های مهم اجتماعی نیروی انتظامی معرفی و بازنمایی چهره واقعی پلیس کشور که در نزد افکار عمومی بحمدالله مقتدر و امین است و برابر نظرسنجی های ایجاد شده از اعتبار و مقبولیت برخوردار است. امروز شاهدیم که دشمنان با بهره مندی از فناوری ها و رسانه به دنبال مخدوش جلوه دادن خدمات پلیس هستند و به نوعی با به کارگیری تمام امکانات و منابع رسانه ای خود تلاش دارند جنگ روانی و رسانه ای تمام عیاری علیه پلیس خدمتگزار مردم و انقلاب به راه بیندازند غافل از اینکه پلیس به هیچ وجه در برابر این هجمه ها مرعوب نخواهد شد و با مشارکت و همکاری جامعه در این حوزه انجام وظیفه خواهد کرد.