جزییات طرح ترافیک جدید با درآمد فراوان برای شهرداری / هر خودروی شخصی برای تردد در طرح ترافیک چقدر باید بپردازد؟/ جدول
با بررسی اولیه طرح جدید ترافیک شهرداری تهران به تنها نکته ای که بر میخوریم درآمد زایی کلان برای شهرداری است ظاهرا شهرداری تهران هدفش از این طرح "جذب هر چه بیشتر پول " بوده و بحث کنترل ترافیک یا آلودگی هوا در این طرح فقط یک نام است! تهرانیها برای استفاده از خودرو شخصی در همه معابر شهر باید سالانه مبلغ بسیار زیادی به شهرداری تهران به عنوان عوارض ورود به حلقه اول ترافیکی (محدوده کنترل آلودگی هوا) و حلقه دوم (محدوده طرح ترافیک) بپردازند، این مبلغ در بالاترین حد، برای هر خودرو سالانه حدود ۱۰ میلیون تومان میشود.
دیده بان ایران- سعید نقدی ؛ ابتدای تابستان سال ۱۳۹۸، پس از ۱۴ سال طرح ایجاد محدودیت برای تردد خودروها که در تهران اجرایی می شد، تغییر کرد. طبق این تغییرات، مانند گذشته دو حلقه (محدوده) برای منع استفاده ازخودروی شخصی در تهران در نظر گرفته شده است. حلقه اول که در ۱۴ سال گذشته به نام محدوده طرح زوج و فرد معروف بود، گستره ای بزرگتر از حلقه دوم دارد که طی ۱۴ سال گذشته، مردم با خودرو شخصی خود به صورت پلاکهای زوج در روزهای زوج و پلاکهای فرد در روزهای فرد قادر به تردد آزاد در آن بودند. محدوده یا حلقه دوم طرح ترافیک، مربوط به مناطق مرکزی تهران است که هیچ کس در هیچ روزی از سال، مجاز نبوده و نیست که در آن تردد کند مگر آنکه عوارض ورود به این محدوده را بپردازد.
از ابتدای تیرماه ۱۳۹۸، تغییراتی درباره ضوابط ورود به محدوده حلقه دوم اجرا شد و دیگر این حلقه به نام محدوده طرح زوج و فرد شناخته نمی شود، بلکه به آن، محدوده کنترل آلودگی هوا می گویند. در این محدوده، شهروندانی که خودرو آنها پلاک تهران دارد، مجازند در هر فصل از سال، تنها ۲۰ روز بدون پرداخت عوارض تردد کند. همچنین سایر شهروندان با خودروهای پلاک شهرستانهای دیگر، ۱۵ روز حق دارند به صورت رایگان در محدوده حلقه دوم تردد کنند. این معافیت از پرداخت عوارض، تنها برای خودروهایی است که در سامانه تهران من، ثبت نام شده و دوربین ها قادر به شناسایی پلاکشان باشد.
در سایر روزهای فصل به جز جمعه ها که طرح ترافیک برداشته می شود یعنی به طور معمول در نیمه اول سال، ۹۳ روز و در نیمه دوم سال، ۹۰ روز، باید شهروندان عوارض ورود و حضور به محدوده کنترل آلودگی هوا را بپردازند. عوارضی که تعیین آن توسط شورای شهر تهران و شهرداری مسئول دریافت این عوارض است.
با این حساب، روزهای معافیت از پرداخت عوارض را از روزهای سال و جمعه ها کسر کنیم، حدود ۶۰ روز در هر فصل، شهروندان برای حضور در حلقه دوم کنترل آلودگی هوا، باید پول پرداخت کنند که محاسبه آن به صورت زیر می شود:
جدول تعیین نرخ عوارض حضور در محدوده کنترل آلودگی هوا
ردیف |
توضیح |
ساعات ورود و خروج به محدوده |
دارای معاینه فنی برتر |
پرداخت به ازای هر روز به تومان |
پرداخت ۶۰ روزه (یک فصل) به تومان |
پرداخت ۲۴۰ روزه (یک سال) به تومان |
۱ |
اگر وسیله نقلیه ای در یک روز چند بار توسط دوربین ها رویت شود ملاک اولین ورود و آخرین خروج است
|
ورود بعد از ۱۰-خروج قبل از ۱۶ |
دارد |
۷۲۴۵ |
۴۳۴۷۰۰ |
۱.۷۳۸.۸۰۰ |
ندارد |
۹۶۶۰ |
۵۷۹۰۰۰ |
۲.۳۱۸.۴۰۰ |
|||
۲ |
ورود بعد از ۱۰-خروج قبل از ۱۶ |
دارد |
۱۰۳۵۰ |
۶۲۱۰۰۰ |
۲.۴۸۴.۰۰۰ |
|
ندارد |
۱۳۸۰۰ |
۸۲۸۰۰۰ |
۳.۳۱۲.۰۰۰ |
|||
۳ |
ورود بعد از ۱۰-خروج قبل از ۱۶ |
دارد |
۱۵۵۲۵ |
۹۳۱۵۰۰ |
۳.۷۲۶.۰۰۰ |
|
ندارد |
۲۰۷۰۰ |
۱۲۴۲۰۰۰ |
۴.۹۶۸.۰۰۰ |
|||
۴ |
ورود بعد از ۱۰-خروج قبل از ۱۶ |
دارد |
۱۰۳۵۰ |
۶۲۱۰۰۰ |
۲.۴۸۴.۰۰۰ |
|
ندارد |
۱۳۸۰۰ |
۸۲۸۰۰۰ |
۳.۳۱۲.۰۰۰ |
|||
۵ |
اگر وسیله نقلیه یک بار توسط دوربین ها مشاهده شود |
قبل از ساعت۱۰ |
دارد |
۱۰۳۵۰ |
۶۲۱۰۰۰ |
۲.۴۸۴.۰۰۰ |
ندارد |
۱۳۸۰۰ |
۸۲۸۰۰۰ |
۳.۳۱۲.۰۰۰ |
|||
۶ |
بعد از ۱۰ و قبل از ۱۶ |
دارد |
۷۲۴۵ |
۴۳۴۷۰۰ |
۱.۷۳۸.۸۰۰ |
|
ندارد |
۹۶۶۰ |
۵۷۹۰۰۰ |
۲.۳۱۸.۴۰۰ |
|||
۷ |
بعد از ساعت ۱۶ |
دارد |
۱۰۳۵۰ |
۶۲۱۰۰۰ |
۲.۴۸۴.۰۰۰ |
|
ندارد |
۱۳۸۰۰ |
۸۲۸۰۰۰ |
۳.۳۱۲.۰۰۰ |
جدول بالا نشان می دهد برای حضور یک خودرو شخصی در محدوده آلودگی هوا (حلقه دوم) در همه روزهای سال و با توجه به معافیت ۲۰ روز در یک فصل و کسر کردن جمعه ها و روزهای تعطیل و ۴ ساعت کاهش طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه می توان با اغماض گفت باید راننده خودرو، یک میلیون و ۷۰۰ هزارتومان پرداخت کند. البته این مبلغ بستگی به عواملی مانند تعداد دفعات مشاهده توسط دوربین، ساعات ورود و خروج به طرح، معاینه فنی برتر و... ممکن است افزایش یافته و تا نزدیک ۵ میلیون تومان افزایش یابد.
این را هم باید در نظر گرفت، مبالغ محاسبه شده برای بالا، تنها مربوط به حضور خودرو شخصی در تمام روزهای سال و در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم- زوج و فرد سابق) است و برای حضور در تمام خیابانهای تهران به خصوص خیابانهای مرکزی و حلقه اول طرح ترافیک، مبالغ دو برابر این میزان خواهد بود.
به عبارت دیگر، خودرویی که می خواهد در تمام خیابانهای تهران و در همه روزها و در همه ساعات، اجازه تردد داشته باشد، به شرط آنکه پلاک آن متعلق به تهران بوده و محل زندگی مالک آن خارج از محدوده دو حلقه باشد، باید دست کم سالانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند که این مبلغ بسته به عوامل پیش گفته تا سالی ۱۰ میلیون تومان هم قابل افزایش است.