کد خبر: 62072
A
مدیرعامل راه‌آ‌هن اعلام کرد؛

اسکان‌ موقت مردم سیل‌زده در قطار/‌حمل خودروهای مسافران سیل‌زده شیراز

سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی قطار امداد برای مردم سیل‌زده خوزستان و لرستان، از اسکان موقت مردم سیل‌زده در قطارهای مسقف و نمازخانه ایستگاه‌های راه‌آهن خبر داد و گفت: خودروهای آسیب‌دیده مسافران سیل‌زده را با قطار به مقصد رساندیم.

اسکان‌ موقت مردم سیل‌زده در قطار/‌حمل خودروهای مسافران سیل‌زده شیراز
به گزارش دیده بان ایران؛ سعید رسولی در تشریح آخرین وضعیت خطوط ریلی کشور در مناطق سیل زده، اعزام قطارهای فوق‌العاده و امدادی و همچنین جابه‌جایی مسافران نوروزی گفت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از 24 اسفند ماه 97 با آغاز سفرهای نوروزی، ستاد‌های نوروزی مناطق و ستاد سفرهای نوروزی را در تهران فعال کرد.

 

تردد 5هزار و 100 رام قطار در ایام نوروز

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای ایام نوروز 2 میلیون و 10 هزار نفر صندلی در قالب 5هزار و 100 رام قطار در کشور فراهم کردیم که این ظرفیت‌های ایجادی برای مسیرهای مختلف کشور بود‌.

 

جابه‌جایی 2 میلیون و هشت‌هزار مسافر با قطارهای نوروزی

 

‌رسولی ادامه داد: در مدت زمان طرح نوروزی و تا پایان روز 16 فروردین ماه 98 تعداد 2‌ میلیون و ‌هشت‌هزار نفر جا‌به‌جایی مسافر توسط قطارها انجام شد.

 

وی با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی ما انجام تعهدات خود و فراهم‌سازی شرایط ایمن برای سفرها بود، اضافه کرد: تلاش کردیم ایمنی خط در شبکه برقرار باشد و الحمدلله در نوروز امسال هم هیچ سانحه‌ای در جابه‌جایی مسافران رخ نداد و این 2 میلیون و هشت‌هزار نفر به سلامت سفرهای خود را انجام دادند.

 

متوسط تأخیر در مقصد قطارهای نوروزی 36 ثانیه

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در این مدت متوسط تاخیر از مبدا قطارها 29 ثانیه بود و متوسطه تاخیر در مقصد 36 دقیقه‌ بود.

 

وی اضافه کرد: با وجود همه مسائلی که در نوروز امسال پیش آمد، نظیر‌ بارندگی‌های شدید در نقاط مختلف شبکه ریلی، ریزش‌ها و ‌‌رانش‌ها، وقوع سیلاب و غیره تلاش کردیم‌ ایمنی سیر قطارها به نظر نیفتد، در این راستا‌ در مسیرهایی، سرعت را کاهش دهیم و در راستای رعایت ایمنی سیر‌ در برخی مناطق قطارها سرعت کمتری داشتند.

 

اسکان موقت مردم سیل‌زده در قطارهای مسقف و نمازخانه ایستگاه‌ها

 

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در ارتباط با سیل و آبگرفتگی روستاهای مسیر شبکه ریلی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود دانست نسبت به اسکان موقت مردم سیل‌زده اقدام کند، در این راستا فضاهای ایستگاه از جمله نمازخانه و ساختمان‌های اداری در اختیار مردم و مسافران سیل‌زده قرار داده‌ایم، همچنین در برخی نقاط نظیر ایستگاه بامدژ و ایستگاه خاور در محور جنوب با قرار دادن 50 دستگاه واگن باری مسقف در خط فرعی ایستگاه‌ها، شرایط اسکان موقت برای مردم سیل زده در قطارها فراهم کرده‌ایم.

 

راه‌اندازی قطار امداد برای استان‌های سیل‌زده

 

‌وی اظهار داشت: راه‌آهن تلاش کرد وظیفه رساندن آذوقه، آب و مایحتاج عمومی مردم مناطق سیل‌زده را بر عهده بگیرد در این راستا‌ به صورت شبانه روزی انتقال مایحتاج‌ مردم سیل زده با قطار در دستور کار قرار گرفت ضمن آنکه ‌بخشی از این اقلام ضروری توسط شرکت راه آهن تامین شد.

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: طی هماهنگی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) مقدار معتنابهی ارزاق، پوشاک و لوازم مورد نیاز از تهران تهیه و به وسیله یک رام قطار امدادی که راه‌اندازی کردیم‌، به استان‌های سیل‌زده لرستان و خوزستان ارسال شد.

 

رسولی تأکید کرد: هدفگذاری کرده‌ایم ‌‌امدادرسانی به مناطق سیل زده به صورت مستمر تا رفع کامل مشکل مردم آنجا انجام ‌شود.

 

انتقال مسافران سیل‌زده شیراز به همراه خودروهایشان به مقصد‌

 

وی بیان کرد: همچنین در حادثه سیل شیراز به صورت کتبی به استاندار فارس اعلام آمادگی‌ کمک کردیم، و در این راستا ‌68 دستگاه خودرو آسیب دیده‌ مسافران از سیل شیراز ‌را با قطار به شهرهای مقصد مسافران جابه‌جا کردیم.

 

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: همچنین 290 نفر از مسافران که در شیراز دچار سیل شده و خودرو آنها آسیب دیده بود، به شهرهای خودشان رساندیم، این مردم بیش از 10 مقصد داشتند و به شهرهایی نظیر کاشان، رشت، مشهد، کرمان و غیره جابه‌جا شدند.

 

وی ادامه داد: همچنین در جنوب استان لرستان و حوالی ایستگاه چم سنگر که‌ منطقه ای بسیار زیبا و گردشگری است، مسافرانی‌ برای تفریح به آنجا سفر کرده بودند اما با وقوع سیلاب در آب محاصره شده بودند که راه‌آهن تلاش کرد این مسافران و خودروهای آنها را ‌به وسیله قطار به مقاصدشان رساند.

 

رسولی اظهار داشت: با تشکیل کمیته بحران در شرکت راه‌آهن، مسائلی که برای شبکه ریلی ممکن است در سیلاب رخ دهد، رصد شد همچنین ‌برای حل و فصل مشکلات در کوتاهترین زمان ممکن‌ در راستای ارتقای بهره‌وری برنامه‌ریزی شد.

 

منتظر کاهش سطح آب برای بازسازی ‌بخشی از محور جنوب و ایستگاه بامدژ هستیم

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در محورهای ریلی شمال، جنوب، کرمانشاه‌، رشت و همچنین آذربایجان، در ایام‌نوروز دچار مشکلاتی شدیم که در این‌باره می‌توان به مسائلی نظیر ریزش کوه‌، رانش‌های شدید در محور جنوب و آب‌شستگی‌های وسیع در محور ساری-گرگان و جنوب در زیر خط اشاره کرد که‌ با تلاش همکاران فنی راه‌آهن، در کوتاه‌ترین زمان ممکن‌، خطوط بازگشایی می‌شد.

 

رسولی اظهار داشت: تلاش کردیم به محض بروز‌ مشکل فنی برای خطوط و یا آب گرفتگی و آبشستگی و غیره به سرعت نسبت به رفع انسداد خط اقدام کنیم، در محور شمال‌ خط‌آهن در یک قطعه به حدی آسیب دیده بود که تشخیص دادیم، باید واریانت جدید احداث شود و مسیر جدیدی را احداث کردیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در بخشی از خطوط ریلی خصوصاً محور جنوب و ایستگاه بامدژ، به جهت بالا بودن سطح آب شرایط به گونه‌ای است که در حال حاضر عملیات اجرایی امکان‌پذیر نیست و ما منتظر هستیم تا سطح آب فروکش کند و پس از آن نسبت به بازسازی خط اقدام کنیم، اما همه امکانات خود را بسیج کرده‌ایم و برای بازسازی آمادگی کامل داریم اما به دلیل آب‌گرفتگی فعلاً این بازسازی متوقف شده است.

 

استفاده از قطارهای کنسل‌شده محور مسدود جنوب در مسیر تهران-مشهد

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به انسداد محور جنوب به دلیل وقوع سیلاب و ریزش کوه در ایام نوروز اظهار داشت: در 2 الی 3 روزی که مسیر ریلی در محور جنوب مسدود شده بود، تعدادی از قطارهای ما کنسل شد بنابراین در راستای ارتقای بهره‌وری، ‌این قطارها را به قطار فوق‌العاده تبدیل‌ و به مشهد اعزام کردیم و چون در مسیر تهران-مشهد و بلعکس تقاضای سفر زیاد بود که در راستای پاسخگویی به این تقاضاها، از این قطارها در ‌مسیر مذکور استفاده شد، در واقع اجازه ندادیم با مسدودی خط جنوب، قطار‌ها متوقف شوند‌.

 

استرداد 100 درصد بهای بلیت مسیر‌های مسدود ریلی به مسافران

 

رسولی با اشاره به اختصاص قطار‌های فوق‌العاده برای مسیرهایی که دچار ریزش شده و مسدود شده بودند، ادامه داد: با انسداد خط در محور جنوب، قطارهای این محور لغو و به مسافران اطلاع‌رسانی شد که می‌توانند 100 درصدبهای بلیت خود را دریافت کنند؛ ‌بعد از بازگشایی مسیر در محور جنوب، قطار فوق‌العاده برای این محور اختصاص دادیم و به مسافرانی که سفر آنها در روزهای قبل لغو شده بود و 100 درصد بهای بلیت را هم دریافت می‌کردند، پیامک دادیم و اطلاع رسانی شد که می‌توانند از قطار فوق العاده استفاده کنند و سفر خود را با قطار انجام دهند که این قطارها هم مورد استقبال قرار گرفت.

 

وی بیان کرد: همچنین مسافرانی که سفر به دلیل مسدودی خط و بروز سیلاب ‌لغو شد، 100 درصد بهای بلیت خود را دریافت می‌کنند که از روز هفدهم فروردین ماه 98 تا هفدهم اردیبهشت ماه 98 مهلت دارند با مراجعه به آژانس ها پول بلیت خود را دریافت کنند.

 

انسداد مسیر اندیمشک-اهواز و استرداد 50 درصدی بهای بلیت به مسافران

 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مسیر جنوب چهار رام قطار ما با مشکل ‌آب‌گرفتگی خط بین اهواز و اندیمشک مواجه شد‌، در این راستا‌ مسافران خود را در در اندیمشک پیاده کردیم و آنها را با اتوبوس به اهواز با هزینه خود منتقل کردیم.

 

وی اظهار داشت: به دلیل انسداد خط بین اندیمشک تا اهواز، ‌روز 17 فروردین ‌این قطار‌ها را به اندیمشک اعزام کردیم و به مسافرانی که بلیط آنها کنسل شده بود، پیامک دادیم و اعلام کردیم که هر کس که به شهر اندیمشک مراجعه کند و از آنجا بخواهد برای سفر از قطار استفاده کند، 50 درصد بهای بلیت آنها مسترد می‌شود، چون این مسافران باید مسیر اهواز تا اندیمشک را خودشان تردد می‌کردند و راه‌‌آهن هم تلاش کرد در راستای تعامل با مسافران، 50 درصد بهای بلیت آنها را به خودشان برگرداند.

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در محور ریلی ساری-گرگان هم مشکل خط‌آهن در محدوده پل سفید بود، اما قطاری را کنسل نکردیم مسافران را با قطار تا پل سفید بردیم و از آنجا با اتوبوس به ساری منتقل کردیم و تعهدات خود را به مسافران بدون دریافت هزینه ایفا کردیم.

 

همکاری راه‌‌‌آهن و آب‌و‌فاضلاب خوزستان برای مدیریت بحران قبل از وقوع سیل

 

رسولی اظهار داشت: در سفری که روز 16 فروردین ماه 98 برای دومین بار به محور جنوب داشتم، در دیدار با مدیرعامل آب و برق خوزستان، از مرکز دیسپاچینگ آب و برق این استان بازدید کردیم و در جریان رژیم سیلابی منطقه طی روزهای بد قرار گرفتیم.

 

وی ادامه داد: در این‌باره مدل همکاری با یکدیگر (راه‌‌آهن و آب و فاضلاب خوزستان) تعریف کردیم که به صورت مستمر و آنلاین اطلاعات منطقه را درباره سیلاب داشته باشیم و با استفاده از این اطلاعات و تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی سیل، وضعیت خود را برای بعد از این رصد کنیم تا بتوانیم با همکاری یکدیگر، عملیات بازسازی و مرمت خط را به موقع انجام دهیم و برای بعد از این اگر بارندگی ها تداوم یافت، تدابیری اندیشیده شود تا با مشکلات کمتری مواجه شویم.

 

امدادرسانی به مردم سیل‌زده‌‌ در کنار جابه‌جایی مسافران نوروزی

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در 25 روز اخیر در کنار آنکه زمان اوج سفر بود، ‌با شرایط اقلیمی خاص نظیر بارندگی و سیل‌ مواجه شدیم، اما راه‌آهن تلاش کردیم مردم در استفاده از قطار‌ متحمل مشکلات کمتری شوند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در این ایام همه تلاش خود را معطوف کردیم تا مردم در سفرهای خود کمتر دغدغه بارندگی، سیلاب و انسداد جاده‌ها را داشته باشند و راه‌‌آهن تلاش کرد، تعهدات خود را در سفرهای نوروزی انجام دهد و خدا را شاکریم که توانستیم خدمت رسانی مناسب به مسافران نوروزی و همچنین امداد مناسب به سیل‌زدگان داشته باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر