حسن خلیل آبادی در گفت و گو با دیده بان ایران: شهردار ی تهران درباره طرح ترافیک خبرنگاران و سایر اقشار خاص جامعه، تصمیم گیری می کند / مبلغ خرید طرح ترافیک جدید در ساعات مختلف، متفاوت است
حسن خلیل آبادی: هدف از اجرای طرح ترافیک کاهش آلودگی ناشی از دود خودروها و آلاینده ها است. به گفته بسیاری از کارشناسان این طرح بسیار طرح خوبی است به شرطی که تمامی تمهیدات آن به درستی اعمال و انجام شود.
دیده بان ایران- عرفان اسماعیل زاده: بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدودههای مرکزی شهر تهران که یکفوریت این لایحه در سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران به تصویب رسیده بود در جلسه امروز در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. لایحه تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدودههای مرکزی شهر تهران با اصلاحات کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران به 8 ماده و چند تبصره به تصویب رسیده است.
ماده یکم ــ بهاستناد بند 16، ماده 80 و قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن نیز و در اجرای ماده تبصره یکم ذیل ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 و بهمنظور اعمال مدیریت هوشمند و تردد خودروها در محدوده شهر تهران به شهرداری تهران اجازه داده میشود بر اساس این مصوبه، از 15 فروردین سال 97 نسبت به وصول عوارض تردد وسایل نقلیه در محدودههای موضوع این مصوبه اقدام کنند.
ماده دوم ــ عوارض تردد وسایل نقلیه در هر یک از محدودههای موضوع این مصوبه در هر روز برابر است با حاصل ضریب نرخ پایه بهمبلغ 200 هزار ریال با احتساب 20 درصد عوارض توسعه حملونقل ریلی، در ضریب مربوط به محدوده تردد، ضریب مربوط به ساعت تردد و همچنین ضریب مربوط به میزان آلایندگی وسیله نقلیه و ضریب مربوط به زمان پرداخت، تجویز ورود یا تردد وسایل نقلیه در محدودههای ممنوعه، مطابق ضوابط شورای حملونقل و ترافیک تهران، منوط به پرداخت این عوارض است.
تبصره 1: در صورت ورود یا تردد وسایل نقلیه در هر محدوده طرح ترافیک، و زوج و فرد، عوارض مربوط به ورود یا تردد در محدوده طرح ترافیک اخذ خواهد شد.
تبصره 2: شهرداری تهران مکلف است بهمنظور کنترل آلودگی هوا در شرایط وارونگی و تجاوز شاخص آلودگی از عدد 100 و همچنین رعایت سقف تعیینشده توسط شورای حملونقل و ترافیک تهران جهت ورود و تردد وسایل نقلیه در محدودههای مصوب، نسبت به افزایش نرخ پایه موضوع این مصوبه حداکثر بهمیزان 50درصد اقدام کند.
ماده سوم ــ عوارض تردد وسایل نقلیه در خصوص جانبازان بالای 25 درصد، بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیتها، وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک است، در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب نیم درصد تعیین و محاسبه خواهد شد.
تبصره 1: وسایل نقلیه با پلاک ویلچر (ژ) که انجام فعالیتها، وظایف شغلی و امور درمانی ایشان مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک است، از پرداخت عوارض این لایحه معاف است.
تبصره 2: به شهرداری تهران اجازه داده میشود حداکثر تا سه درصد کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با عنوان ضریب نیم درصد تعیین و محاسبه کنند، ضمن اینکه خبرنگاران، روزنامهنگاران و عکاسان خبری شامل موارد خاص خواهند بود و آییننامه این موضوع در کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران به تصویب خواهد رسید.
تبصره 3: جانبازان بالای 70 درصد و جانبازان اعصاب و روان بالای 25 درصد با تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای وظایف شغلی و امور درمانی در سقف مجوزهای خروج به محدوده طرح در کل سال از پرداخت عوارض معاف خواهند شد.
ماده چهارم ــ عوارض تردد وسایل نقلیه پلاک تهران که در زمینه جابهجایی مسافر نظیر خودروهای آژانسها و مؤسسات اتومبیل کرایه و حمل بار نظیر وانتبارها، کامیونها تا سقف 6 تن و سایر وسایل نقلیه باربری (بهاستنثای خودروهای مجاز) فعالیت میکنند دارای مجوز یا پروانه فعالیت از شهرداری هستند، در سقف مجوزهای ورودی در سال با اعمال ضریب نیم درصد تعیین و محاسبه خواهد شد.
ماده پنجم ــ مجوز روزانه ورود به محدوده کامیون ممنوع، موضوع مصوبه (سی و نهمین جلسه شورای حملونقل و ترافیک تهران) در موارد خاص بهتشخیص سازمان حملونقل و ترافیک تهران برای کامیونها با ظرفیت بالای 6 تن با دریافت عوارض صادر میشود.
تبصره: تردد این کامیونها در محدودههای دوگانه موضوع این مصوبه مستلزم پرداخت عوارض مذکور در ماده دوم نیز خواهد بود.
ماده ششم ــ بهازای مجوز ورود در کل سال برای هر خودرو مبلغ یک میلیون ریال بابت بهای خدمات اخذ میشود.
ماده هفتم ــ 100 درصد اضافه درآمد حاصل از اجرای این مصوبه نسبت به درآمد حاصل از اخذ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال 96، صرف توسعه و نوسازی ناوگان عمومی خواهد شد.
ماده هشتم ــ در اجرای ماده 74 قانون شهرداری، شهرداری تهران موظف است بهمنظور جبران عوارض ناشی از ورود و تردد غیرمجاز خودروها در محدودههای موضوع این مصوبه نسبت به شناسایی خودروهایی که عوارض موضوع این مصوبه را پرداخت نکردهاند اقدام و بدهی دارنده خودرو بابت عوارض پرداختنشده را به آخرین نشانی وی نزد اداره راهنمایی و رانندگی اعلام کند. دارنده خودرو موظف است حداکثر ظرف 10 روز عوارض اعلامشده را بهتصویب مندرج در اعلامیه تشخیص عوارض پرداخت یا نسبت به آن نزد کمیسیون موضوع 77 قانون شهرداری اعتراض کند.
در صورت عدماعتراض دارنده خودرو به عوارض تشخیصشده یا تأیید آن توسط کمیسیون موضوع ماده 77، عوارض قطعیت یافته و با اعلام شهرداری به اداره راهنمایی و رانندگی نقلوانتقال خودرو منوط به پرداخت دیون معوقه دارنده خودرو به شهرداری مطابق ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی خواهد بود. شهرداری تهران مجاز است در صورتی که دارندگان خودرو ظرف مدت سه ماه از قطعیت عوارض و اعلام به آنها نسبت به پرداخت آن اقدام نکند با رعایت تشریفات موضوع ماده 77 قانون شهرداری نسبت به صدور اجراییه و وصول عوارض مذکور طبق مقررات اجرای اسناد لازم الاجرا اقدام کند.
در هر حال اخذ عوارض موضوع تبصره مانع از اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط پلیس و اعمال جریمه مربوطه وفق ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نخواهد بود.
تبصره: شهرداری تهران موظف است مواد ماده را حین صدور مجوز برای متقاضیان به ایشان اعلام کند و اطلاعرسانی لازم را به شهروندان در این خصوص بهعمل آورد.
ماده نهم ــ شهرداری تهران مکلف است هر سه ماه یک بار گزارشی از اجرای طرح ترافیک سال 97 به شورای شهر ارائه کند.
در رابطه با جزئیات همین امر حسن خلیل آبادی، عضو شورای پنجم شهر تهران، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بخشی از طرح هایی که به طور ثابت در اختیار افراد و یا مسئولین گذاشته می شد، زین پس به عموم مردم واگذار خواهد شد به طوری که تمامی کسانی که می خواهند وارد طرح شوند در ساعاتی که می خواهند وارد این طرح بشوند را می توانند خریداری کنند.
وی ادامه داد: مبلغ خرید ساعات این طرح متفاوت است. به عنوان مثال در هنگام صبح قیمت این طرح کمی بیشتر و از ساعت 8:30 صبح به بعد مقداری مبلغ خرید این طرح کاهش پیدا می کند و مجددا در هنگام غروب مبلغ این طرح به همان شیوه صبح مقداری افزایش می یابد.
خلیل آبادی همچنین افزود: این طرح عدالت اجتماعی را در بر می گیرد چراکه در این طرح با کاهش تعداد خودروهای درحال تردد مواجه هستیم.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای پنجم شهر تهران در رابطه با وضعیت خبرنگاران، عکاسان و سایر قشر خاص جامعه بیان کرد: بخشی از این طرح به شهرداری تهران واگذار شده است و خود شهرداری در رابطه با این امر تصمیم گیری خواهند کرد.
وی درخصوص آغاز انجام این طرح گفت: این طرح از نیمه فروردین(15 فروردین) آغاز خواهد شد چرا که در ابتدای این ماه ما با تعطیلات نوروزی رو به رو هستیم و امکان اجرای این طرح در واقع صحیح نیست.
خلیل آبادی در پایان درمورد هدف از اجرای این طرح خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح کاهش آلودگی ناشی از دود خودروها و آلاینده ها است. به گفته بسیاری از کارشناسان این طرح بسیار طرح خوبی است به شرطی که تمامی تمهیدات آن به درستی اعمال و انجام شود.