کد خبر: 35284
A

کار سخت و درآمد پایین تاکسی های سنندج

عوامل متعددی از جمله تعداد زیاد تاکسی که برخی معتقدند بیش از نیاز شهر سنندج است موجب شده رانندگان تاکسی علیرغم سختی کار درآمد پائین داشته و همزمان با مشکلات متعددی دست به گریبان باشند.

کار سخت و درآمد پایین تاکسی های سنندج
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در کنار درآمدهای پایین این قشر با مشکلات دیگری نیز روبرو است که برای بررسی وضعیت این حوزه به بررسی آن پرداخته و در گفت و گو با تنی چند از رانندگان تاکسی و اتوبوس در شهر سنندج جویای مشکلات آنها شده ایم.
یکی از رانندگان تاکسی می گوید: 75 دستگاه تاکسی در مسیری که من کار می کنم مسافر جابجا می کنند که به دلیل نبود نظارت از سوی ماموران تاکسیرانی و راهنمایی و رانندگی، مشکلات ترافیکی به وجود می آید.
نعمتی خواستار حمایت جدی سازمان تاکسیرانی از رانندگان تاکسی شد و گفت: این حمایت ها بیشتر از مسافرکش های شخصی می شود در حالی که ما انتظار داریم میان راهنمایی و رانندگی و سازمان تاکسیرانی هماهنگی لازم برای حمایت از رانندگان تاکسی وجود داشته باشد.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی در سنندج درآمد روزانه خود را بین 250 تا 300 هزار ریال ذکر کرد و گفت: این میزان بسیار پایین و کفاف زندگی را نمی دهد.
به گفته حکیمی کرایه مسیری که من کار می کنم نباید کمتر از 10 هزار ریال باشد تا برای راننده تاکسی صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی حجم بالای ترافیک، زیاد شدن خودروهای شخصی و کم بودن مسافر در برخی مسیرها را از مشکلات رانندگان تاکسی برشمرد و افزود: تاکسیرانی تاکنون اقدامی برای ساماندهی رانندگان انجام نداده است.
یکی از رانندگان تاکسی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد که به دلیل بیکاری به مسافرکشی رو آورده است هم گفت: در میدان انقلاب - نایسر کار می کنم اما درآمد تاکسی جوابگوی مخارج زندگی ام نیست.
عنایتی افزود: از کرایه تاکسی راضی نیستم و نرخ آن پایین است و از سوی دیگر تاکسی های ون هم اضافه شده که هزینه کمتری نسبت به تاکسی ها می گیرد و این مشکلات رانندگان تاکسی را بیشتر کرده است.
وی ادامه داد: از تاکسیرانی انتظار دارم ایستگاه مسیر نایسر را مشخص کند و فکری برای شلوغی و ترافیک این مسیر کند.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی به مشکلات دیگری نیز اشاره می کند و می گوید: بازرسی که اینجا کار می کند جوان کم سن و سالی است، قانون را نمی شناسد با رانندگان مسن برخورد ناشایستی دارد و تنها مامور جریمه کردن است.
اسدی تاکید کرد: بازرس باید آشنایی کاملی با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی داشته باشد و از میان بازنشستگان و دوره دیده های تاکسیرانی انتخاب شود.
وی گفت: تاکسی تلفنی ها در تمام مسیرها تردد می کنند اما تاکسی در هر مسیری نمی تواند تردد داشته باشد تاکسی های مسیری نمی توانند از سایر مسیرها عبور کند.
مدیرعامل تاکسیرانی سنندج هم به خبرنگار ایرنا گفت: سه هزار و 200 تاکسی در شهر سنندج فعالیت می کنند، تعداد 800 تاکسی در سنندج مازاد بر نیاز این شهر است و 850 تا 900 تاکسی در سنندج فرسوده محسوب می شود.
عرفان فتحی افزود: 725 نفر برای تعویض تاکسی های فرسوده و جایگزین کردن تاکسی نو ثبت نام کرده اند.
وی با اشاره به طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده افزود: بر همین اساس از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در دستور کار تاکسیرانی سنندج قرار گرفته است و تاکنون تعداد 503 تاکسی نو به متقاضیان تحویل و به ناوگان تاکسیرانی سنندج اضافه شده است.
وی نبود زیر ساخت ها و فعالیت خودروهای شخصی در شهر را مهمترین مشکلات تاکسیرانی عنوان کرد و ادامه داد: برنامه ریزی برای افزایش خطوط ویژه تاکسی ها بمنظور تردد آسان این خودروها ضروری است.
وی با اشاره به گله برخی رانندگان مبنی بر کم بودن کرایه تاکسی گفت: هر ساله نرخ کرایه تاکسی با توجه به هر منطقه و سطح درآمد مردم افزایش می یابد که امسال نیز 17.5 درصد کرایه تاکسی ها افزایش یافت.
فتحی با اشاره به اینکه فعالیت خودروهای شخصی در ایستگاه ها امنیت شغلی رانندگان تاکسی را به خطر انداخته است افزود: نظارت بر فعالیت خودورهای شخصی وظیفه تاکسیرانی نیست بلکه راهنمایی رانندگی باید با آنها برخورد کند.
فتحی گفت: بیکاری زیاد است و تعداد زیادی به کار مسافرکشی مشغولند که فعالیت خودرو های شخصی سبب تضییع حقوق رانندگان تاکسی شده است.
وی نصب و راه اندازی کارت هوشمند الکترونیکی در دستگاه های تاکسی بمنظور پرداخت الکترونیکی و تحقق دولت الکترونیکی در میان شهروندان را یکی از دغدغه های تاکسیرانی عنوان کرد.
وی از تجهیز تاکسی های سنندج به سیستم الکترونیکی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: هم اکنون سازمان تاکسیرانی در راستای تجهیز تاکسی ها به دستگاه الکترونیکی با چندین بانک مذاکره کرده است.
وی با بیان اینکه راه اندازی دستگاه الکترونیکی در تاکسی ها سبب سهولت در پرداخت کرایه و جلوگیری از انتقال و رد و بدل کردن پول می شود افزود: نصب دستگاه های الکترونیکی برای پرداخت وجه به این شیوه در تاکسی ها شاید بخشی از مشاجره رانندگان و مسافر را بر سر نداشتن پول خُرد به حداقل برسد.
وی با اشاره به اینکه بیمه رانندگان تاکسی سه سال به دلیل داشتن بدهی قطع شده است اظهار کرد: مشکل بیمه رانندگان یک مشکل کشوری است.
به گفته وی، رانندگانی که 20 سال سابقه بیمه داشته اند مشکلی ندارند اما رانندگانی که تازه وارد این حرفه شدند بیمه آنها قطع شده است.
وی افزود: هم اکنون اتحادیه تاکسیرانی کشور با سازمان تامین اجتماعی در حال رایزنی برای حل مشکل بیمه رانندگان است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان کردستان آمار بیمه تامین اجتماع رانندگان درون شهری استان کردستان تا پایان شهریور امسال را 21 هزار و 541 نفر عنوان کرد و گفت: این میزان بیمه شده 10.3 درصد حجم بیمه شدگان استان را تشکیل می دهد.
صلاح قریشی با بیان اینکه رانندگان از اقشار زحمت کش جامعه هستند گفت: سازمان تامین اجتماعی در راستای زیر پوشش قرار دادن بیمه‌ این افراد بر اساس تفاهم‌نامه‌ منعقد شده میان سازمان های تامین اجتماعی و هدفمندی یارانه‌ها سازمان تامین اجتماعی متعهد به بیمه رانندگان تاکسی است.
وی اظهار کرد: تامین اجتماعی در صورت تامین منابع لازم از سوی دولت، نسبت به اقشار مختلف جامعه از جمله رانندگان درون شهری، برون شهری و سایر اقشار کم ‌درآمد اقدام می‌کند.
وی افزود: از آنجایکه بیمه رانندگان در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مشمول بخشودگی است و ثبت نام این گونه افراد منوط به ثبت نام از طریق تاکسیرانی و ارسال لیست افراد تائید شده توسط سازمان هدفمندی یارانه ها به سازمان و استان هاست، پذیرش آنها در چارچوب قانون بلامانع است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 2 سال است که لیست افراد از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها به تامین اجتماعی ارسال نشده است گفت: این موضوع سبب عدم جذب افراد مذکور در سطح شعب کشور شده و بدیهی است در صورت ارسال لیست توسط سازمان هدفمندی یارانه ها هیچگونه منعی در سازمان تامین اجتماعی در خصوص جذب این افراد وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر بیمه شدگان خواهان شروع و یا ادامه بیمه پرداختی هستند تا زمان ارسال لیست می توانند ضمن پرداخت هزینه بیمه به ماخذ کامل از این نوع بیمه استفاده کنند.
وی افزود: لیست بیمه‌شدگان از سوی سازمان تاکسیرانی به سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌شود و این سازمان نسبت به بیمه این افراد بر اساس همان لیست اقدام می‌کند.
به گفته وی، مشکلی برای تحت پوشش قرار دادن تاکسیرانان جدید نداریم و این امکان فراهم شده که لیست رانندگانی که آنها به شعبه‌های تامین اجتماعی داده شده، نسبت به برقراری بیمه خود اقدام کنند.
وی افزود: هم اکنون 11 هزار و 393 راننده برون شهری و هشت هزار و 136 راننده درون شهری در استان کردستان فعالیت می کنند.
109 واحد تاکسی تلفنی، 12 واحد آژانس بانوان، 56 واحد وانت تلفنی، 21 واحد پیک موتوری و تعداد 48 خطوط مسیری در سنندج فعالیت دارند.
به نظر می رسد دستگاه های مرتبط با این حوزه نیاز به برگزاری جلسات مشترکی برای رسیدگی به مشکلات رانندگان تاکسی در سنندج دارند تا به مشکلات این قشر که به دلیل بیکاری بالای این شهر تعداد آنها بیشتر از استاندارد مدنظر است، رسیدگی کنند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر