کد خبر: 30947
A

پایه دوازدهمی‌ها از سال آینده کمبود معلم خواهند داشت

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: از سال آینده در کلاس دوازدهم کمبود معلم تربیت‌بدنی خواهیم داشت چرا که ساعت درس ورزش در پایه دوازدهم دو ساعت است.

پایه دوازدهمی‌ها از سال آینده کمبود معلم خواهند داشت

 مهرزاد حمیدی گفت: در هر آزمون استخدامی حدود هفت هزار سهمیه استخدام برای تمام رشته‌ها به آموزش ‌و پرورش داده می‌شود و در چنین شرایطی نمی‌توان کمبود سه هزار معلم تربیت بدنی را یک باره جبران کرد.

وی ادامه داد: برای جبران کمبود معلم تربیت‌بدنی راهکارهایی را طراحی کرده‌ایم به عنوان مثال افزایش سهمیه استخدام این معلمان، افزایش پذیرش دانشجو توسط دانشگاه فرهنگیان در رشته تربیت‌بدنی و افزایش میزان سهمیه درس تربیت بدنی از حق‌التدریس‌ها.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌ و پرورش بیان کرد:‌ از سال آینده کلاس دوازدهم در نظام آموزشی مستقر می‌شود و در این سال کمبود شدید معلم تربیت‌بدنی خواهیم داشت چرا که ساعت درس ورزش در پایه دوازدهم دو ساعت است.

حمیدی تصریح کرد:‌ در طول زمان نیز معلمان قدیمی بازنشسته می‌شوند و این مسئله کمبودها را بیشتر خواهد کرد البته با برنامه پیش‌بینی شده تلاش می‌کنیم تا 5 سال آینده و با افزایش میزان حق‌التدریس‌ها برای تمام  کلاس‌ها معلم تربیت‌بدنی داشته باشیم همچنین برخی استان‌ها به دلیل نرخ رشد جمعیت به صورت ملموس‌تری کمبود معلم تربیت‌بدنی دارند.

وی با اشاره به پیمایش ملی سال90 گفت: در این پیمایش110 دانش‌آموز مورد بررسی قرار گرفتند که 21.1 درصد آنها دچار چاقی و اضافه وزن بودند بنابراین فعالیت‌ها را به گونه‌ای طراحی کردیم که تحرک در مدارس افزایش یابد همچنین سند تحول بنیادین مدرسه محوری را مورد تاکید قرار می‌دهد بنابراین باید تمام فعالیت‌ها را به سمت مدرسه هدایت کرد و براین اساس طرح حیاط پویا مورد توجه مدارس ابتدایی قرار گرفت و المپیادهای درون مدرسه‌ای مکمل درس تربیت‌بدنی شده است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به نتایح پیمایش سال 95 که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد، افزود: در این پیمایش روند رو به افزایش چاقی دانش‌آموزان متوقف شده بود و این روند در پسران رو به کاهش اما در دختران کاهش نیافته بود.

حمیدی تاکیدکرد:‌ ورزش عمومی نیازمند توجه ویژه است و باید برای ورزش کودکان در محلات برنامه‌ریزی داشته باشیم و فعالیت‌های حرکتی در مدارس را افزایش داده‌ایم اما یک دست صدا ندارد. در کنار تمام مدارس باید سالن ورزشی داشته باشیم البته در طرح حیاط پویا  کف حیاط مدرسه را با طرح‌ها و خطوط‌هایی منقش کردیم تا بچه‌ها در زنگ تفریح جست‌وخیز داشته باشند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی یادآور شد:‌ باید کودکان را در موقعیت‌های مختلف حرکتی قرار دهیم اگر دانش‌آموز از سنین کودکی سواد حرکتی را فرانگیرد در آینده قدرت حرکت او کم می‌شود و سن سواد حرکتی در دوران ابتدایی است بنابراین باید فرصت‌های بیشمار حرکتی برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر