برای مقابله با شهروندانی که محل پارک خودوشان را به ملک شخصی تبدیل کرده اند چه باید کرد
با افزایش عرض گذرها، فضایی که باید به فضای سبز یا محل بازی کودکان و تردد آسان عابران پیاده و سواره اختصاص پیدا کند، محل توقف خودروهایی شده که روح زندگی و تعاملات سازنده اجتماعی را از محلات ما ربوده است. این معضل که بنده از آن بهعنوان «پارکینگ مزاحم در معابر محلی» یاد میکنم، نشان از بلعیده شدن شهرها توسط خودروها دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ دنیای اقتصاد نوشت: در حالحاضر بیشتر توقفها در معابر محلی، از نوع بلندمدت است، از اینرو سطح معبر برای مدت زمان طولانی در شبانهروز تحت اشغال یک نفر میباشد و این در حالی است که معابر، جزء فضاهای عمومی بهشمار میآیند.
با افزایش عرض گذرها، فضایی که باید به فضای سبز یا محل بازی کودکان و تردد آسان عابران پیاده و سواره اختصاص پیدا کند، محل توقف خودروهایی شده که روح زندگی و تعاملات سازنده اجتماعی را از محلات ما ربوده است. این معضل که بنده از آن بهعنوان «پارکینگ مزاحم در معابر محلی» یاد میکنم، نشان از بلعیده شدن شهرها توسط خودروها دارد. دلیل اصلی این مشکل، ساختمانهایی هستند که به اندازه کافی و مطابق با اسناد فرادستی چون طرح تفصیلی، در آنها فضای پارکینگ تامین نشده و مالکان خودرو در این ساختمانها، ناگزیر به توقف وسایل نقلیه خود در معابر است. مطابق طرح تفصیلی (شهر تهران)، تامین قطعی و احداث پارکینگ مورد نیاز تمامی ساختمانها، در همه پهنهها الزامی میباشد و صدور پروانه، براساس طرح تفصیلی و هرگونه گواهی عدم خلاف یا گواهی پایانساختمان مربوط به آنها، منوط به تامین پارکینگهای موردنیاز، در همان ساختمان یا در صورت احراز و تایید عدم امکان تامین پارکینگ در ساختمان (قطعه مربوطه)، در پارکینگهای دارای اسناد حقوقی، در شعاع حداکثر 250 متر، از ساختمان، بلامانع است.
توسعه پایدار یک شهر، در گرو التزام به قوانین و اسناد بالادستی میباشد و ساخت و ساز، نباید به هر قیمتی انجام بگیرد. رشد تراکم مسکونی در شهرها، باید با رشد تامین خدمات و زیرساخت هماهنگ باشد. در حالحاضر، نرخ رشد برخی خدمات و زیرساختها همچون پارکینگ، فاصله زیادی با تراکم مسکونی موجود دارد. شهرداری بهعنوان متولی مدیریت شهر، بدون مشارکت بخش خصوصی، امکان تامین پارکینگ را نخواهد داشت، از طرفی احداث پارکینگ ارزش افزودهای برای سرمایهگذاران ندارد، از اینرو در کنار بستههای تشویقی برای نوسازی بافتهای فرسوده، باید بستههای تشویقی ویژه تامین خدمات، خصوصا پارکینگ نیز تدوین شود.