کد خبر: 22103
A
در جلسه مسئولان دانشگاه فنی‌حرفه‌ای با اعضای کمیسیون آموزش مجلس تاکید شد؛

ضرورت توجه به آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر ضرورت توجه به آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: باید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بر آموزش رشته‌های مهارتی در حوزه‌های مختلف توجه جدی داشته باشند تا فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها آچار به دست شده و بتوانند کارها و مشاغلی را برای خود به تدارک ببینند.

ضرورت توجه به آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مراسم افطاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید براینکه ماهیت کارآفرینی باید در دانشگاه‌ها دنبال شود، اظهار کرد: در هدف‌گذاری اولیه د  انشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای ملاک مدرک‌گرایی و آموزش‌های تئوری نبوده و محور اصلی مهارت‌آموزی می‌باشد. بنابراین فارغ‌التحصیلان آن باید بتوانند فضای کسب و کار را رونق بخشند.

وی در ادامه تصریح کرد: امروزه در همه جای دنیا دانشگاه‌ها چرخه علم را به تولید، تجارت و ثروت تبدیل و با توسعه فناوری‌ها و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه اقتصاد، نقش‌آفرینی می‌کنند. بنابراین دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید افراد توانمندی متناسب با پیشرفت‌های صنعتی کشور به جامعه ارائه دهد.

دکتر میرزاده افزود: سعی داریم در وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی رشته‌های مهارتی در زمینه‌های مختلف ایجاد کنیم تا فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها در جامعه بتوانند کارها و مشاغلی را برای خود به تدارک ببینند و به نوعی آچار به دست باشند.

در دامه این نشست محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محور اصلی آموزش عالی مهارتی در کشور دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است، خاطرنشان کرد: توجه به این دانشگاه از اهمیت بسزایی برخوردار است. برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی نیز توجه ویژه‌ای به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای داشته به صورتی که چند ماده از این برنامه به رفع مشکلات دانشگاه اشاره دارد و در همین زمینه در کمیسیون آموزش کمیته‌ای با عنوان کمیته مهارتی تشکیل شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای،‌ وی با تاکید بر اینکه باید روش آموزش درکشور تغییرکند و با یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر نگرش‌ها اصلاح شود گفت: در نگاه جدید آموزش به خصوص در آموزش عالی باید بیشتر وارد بحث مهارت‌آموزی و کارآفرینی شویم تا مشکلات بیکاری بالاخص در بین جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها حل شود.

به گفته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، بحث آموزش باید مبتنی برخلاقیت باشد بنابراین دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای می‌تواند دراین امر سهم مهمی داشته باشد.

دکتر زاهدی به دانشگاه نسل سوم اشاره کرد و گفت: حد واسط بین وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب دانشگاه‌ها، دانشگاه نسل سوم است. در واقع این دانشگاه ویژگی‌هایی دارد که از آنها می‌توان به توجه به مهارت، کارآفرینی، توجه جدی به ارتباط با صنعت، اقتصاد مبتنی بر دانش، شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور شرکت‌های دانش بنیان در درون دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های ماموریت‌محور اشاره کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای این دانشگاه در خط مقدم آموزش مهارتی قرار دارد و باید کمک کنیم که این دانشگاه روزبه‌روز قوی‌تر شود. محور اصلی آموزش عالی مهارتی در کشور دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم با همکاری بین وزارت علوم و دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بتوانیم توانمندسازی مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سابق را داشته باشیم و مهارت‌آموزی را براساس برنامه‌ای که در برنامه ششم توسعه دیده شده، در دانش‌آموزان و دانشجویان فعلی توسعه دهیم.

 زاهدی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به پژوهش وجود دارد به‌گونه‌ای که نگاه جدید به آموزش عالی کشور موجب تقویت روحیه کارآفرینی در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌شود.

وی با بیان اینکه زمینه‌های ایجاد و گسترش دانشگاه‌های نسل چهارم در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه، افزایش سهم آموزش‌های مهارتی به‌گونه‌ای است که سهم 22 درصد آموزش‌های مهارتی به 35 درصد در نظام آموزشی می‌رسد. بنابراین دانشگاه‌های کشور به جای پرداختن به آموزش صرف دانشجویان به مسئله کارآفرینی و فضای کسب و کار توجه کنند و این همان دانشگاه تمدن‌سازی است که در سخنان مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.

زاهدی تصریح کرد: نظام آموزش عالی کشور پاسخگوی مطالبات و انتظارات اقتصاد کشور نیست و باید رابطه بین دانشگاه و صنعت یا صنعت با دانشگاه تقویت شود و دانشگاه‌ها بتوانند با تولید ایده به محصول و علم به ثروت در حوزه اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، درخصوص تبدیل وضعیت بیش از 3000 نفر از کارکنان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از قرداد معین به پیمانی بیان گفت: مسوولین دانشگاه درخواست خود را برای استعلام از مجلس و رای گیری در کمیسیون ارسال کنند تا در نهایت در صورت موافقت اعضای محترم این کمیسیون طرح به هیأت رییسه مجلس و صحن علنی جهت پیگیری ارسال شود.

در این مراسم دکتر اسداله عباسی رئیس کمیته مهارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به لزوم ایجاد اشتغال براساس آموزش‌های مهارتی در کشور اشاره کرد و افزود: در بحث مهارت، خلائی در نظام تعلیم و تربیت یعنی نظام آموزش و پرورش و آموزش‌عالی کشور وجود دارد؛ حدود 37 درصد از فارغ‌التحصیلان در نظام آموزشی کشور در رشته‌های مهارتی درس می‌خوانند و این آموزش می‌تواند افزایش پیدا کند؛ در همین راستا در قانون برنامه ششم توسعه افزایش آموزش‌های مهارتی گنجانده شد.

وی در ادامه با بیان اینکه آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای از تجهیزات بروزی برخوردار نیستند، تصریح کرد: درحال حاضر امکانات و تجهیزات آموزشی موجود پاسخگوی نیازهای امروز نیست لذا باید امکانات و تجهیزات آموزشی را به‌روز کرده و روی آن کار شود.

رئیس کمیته مهارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مدارک تحصیلی دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان کشور همراه با مهارت و نیاز جامعه باشد، تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار کاهش پیدا خواهد کرد و افراد فعال و ماهر و کسانی که قادر به تولید کار با مهارت خود هستند، تحویل جامعه داده خواهد شد._ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر