ضرورت استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش تصادفات
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژیهای جدید و هوش مصنوعی برای کاهش تصادفات گفت: استفاده از این تکنولوژی ها میتواند تا بیش از ۴۹درصد موثر باشد، همچنین ایجاد قوانین سختگیرانه و ایست بازرسی برای نظارت رانندگان تا ۱۷ درصد، پویش های ایمنی جاده ها ۹ درصد و اصلاح نقاط حادثه خیر میتوانند تا ۳۰ درصد تصادفات را کاهش دهد.

محمدرضا ظفرقندی روز پنجشنبه در دومین روز از سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین و مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی که در سالن همایشهای بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: طبق دادهها و آمارها ۹۷ درصد شهروندان موتور سوار از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند و این یک زنگ هشداری برای ماست که باید با آموزش ها، فرهنگسازی بیشتر و همراهی پلیس راهور در جهت کاهش آن تلاش کرد.
وی اظهار داشت: در بحث استفاده از کمربند ایمنی در سطح بهتری هستیم و اگر بتوانیم با همکاری جمعی و ارائه راهکارهایی موثر، حداقل نیمی از موتورسوان از کلاه ایمنی استفاده کنند، ۱۵ درصد از آسیبها در این زمینه کاهش مییابد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به برگزاری پویش "نه به تصادف" افزود: جان آدمی عزیز و ارزشمند است و هدف اساسی این پویش این است که اگر همه ما با استفاده از تمام امکانات، ظرفیتها و روشهای موثر، حتی شده از آمار مرگ و میر یک نفر در این حوادث جادهای را کم کنیم، گویی تمام انسانها را نجات دادیم.
ظفرقندی با اشاره به اقدامات برخی از کشورها در راستای کاهش آمار مرگ و میر تصادفات تصریح کرد: در کشوری مانند سوئد، با استفاده از تحقیقات علمی و بررسی نتایج آن به دنبال رساندن این آمار به صفر هستند و ما برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت با همکاری تمامی ارگانها و سازمانها از جمله مجلس، قوه قضائیه، پلیس، آموزش و پرورش و حتی افراد جامعه هستیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از تصادفات جادهای به دلیل خطای انسانی است، افزود: ۵۰ درصد از عامل تصادفات قابل حل است و نیازمند تبلیغات و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها، آموزش به مردم و حتی کاهش زمان انتقال مصدومین به بیمارستان هاست.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ایمن سازی خودرو ها، جادهها و اصلاح نقاط حادثه خیز یک برنامه بلند مدت است که باید برای به تحقق آن برنامه ریزی و تلاش کرد، گفت: با توجه به زمان کم پویش" نه به تصادف" میتوان از راهکارهایی استفاده کرد که در زمان کم نتیجه بخش باشند؛ از جمله میتوان به همکاری جدی پلیس راهور در تدوین جریمهها و ایست بازرسیهای بیشتر جادهای اشاره کرد.
ظفرقندی ادامه داد: اگر ایمن سازی جادهها زمانبر است و نیاز به برنامهای بلندمدت دارد، اما شناسایی نقاط پرخطر و حادثه آمیز، میتواند ۳۰ درصد این حوادث را کاهش دهد.
به گفته وی، در برخی کشورها ایستگاههایی وجود دارد که رانندگانی که به دلیل مصرف مشروبات الکلی، داروها و خواب آلودگی قادر به رانندگی نیستند متوقف و جریمه میشوند که تحقق این هدف لزوم همکاری جدی پلیس راهور است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از نقش موثر کادر درمان و اورژانس در مراقبتهای حین تصادف و بعد از تصادف سخن گفت و افزود: انتقال سریع مصدومین به بیمارستانها به شدت مهم است و نیازمند توانمند سازی بیشتر نیروهای وزارت بهداشت است؛ همانطور که اگر تجارب موفق زمان جنگ را مرور کنیم، با نزدیک کردن مراکز درمانی به خط مقدم، جان بسیاری از مجروحین نجات یافت
وی در پایان با اشاره به پای کار آمدن آموزش و پرورش در پیوستن به این پویش درجهت آموزش و فرهنگ سازی دانش آموزان، گفت: انتظار این است که همه دست به دست هم دهیم تا با همدلی و همکاری، قدمی در راستای کاهش تلفات جادهای، سلامت مردم و پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر این حوادث برداریم.
سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین و مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی ۸ و ۹ اسفند در سالن همایشهای بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.