معاون شهردار تهران درباره ترامواهای چینی: اینها اتوبوسهای برقی ۳۲ متری هستند/ اگر جواب بدهد، برای واردات انبوه آنها قرارداد میبندیم
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که شهرداری در حال تست کردن ترامواهای چینی واردشده به ایران است و اگر این دستگاهها جواب بدهد، برای واردات انبوه آنها قرارداد امضا خواهد کرد، به دیدهبان ایران گفت: این وسایل در واقع اتوبوسهای برقی ۳۲ متری هسند که اصطلاحا به آن ART میگویند و یک مُد جدید حملونقلی در دنیا محسوب میشود. اولویت شهرداری تهران، گسترش سیستمهای حملونقلی برقی در مسیرهای واقعشده در محدوده طرح ترافیک است.
دیدهبان ایران؛ پریسا هاشمی: از همان شروع دوره فعلی مدیریت شهری تهران، شهرداری به دنبال اخذ مجوز تاسیس خطوط تراموا در پایتخت بوده است؛ موضوعی که در ابتدا با مخالفت بسیاری از اعضای شورای شهر تهران مواجه شد، اما اصرار مسئولان شهرداری جلسات گوناگونی که در این زمینه با اعضای شورا برگزار کردند، باعث شد که رفتهرفته شورای شهر رضایت بدهد که مطالعات ایجاد یک خط تراموا در پایتخت انجام شود. در این میان، اگرچه هنوز مطالعات مربوطه به نتیجه قطعی نرسیده و شورای شهر نیز مصوبهای درباره اجرای این مُد جدید حملونقلی را به تصویب نرسانده است، اما علیالحساب دو دستگاه تراموای چرخلاستیکی از چین وارد تهران شده است.
شهرداری تهران قصد دارد که بهزودی این دو دستگاه را برای دو ماه و به صورت آزمایشی، در خط BRT آزادی – تهرانپارس فعال کند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز اخیرا در این باره گفته است که «فعلا دو دستگاه تراموا به صورت آزمایشی و در قالب هدیهای از سوی چینیها به تهران آمده است و اگر تایید شد، از آن استفاده میشود، اما اگر تایید نشد، به چین بازمیگردد. این ترامواها مانند اتوبوس هستند، اما کابینهای بیشتری دارند و ظرفیت حمل مسافر آنها بیشتر است و میتوان گفت که بیشتر به اتوبوس سهکابین شبیه هستد تا الآرتی. اینها چرخ دارند و اگر نیاز به ریل داشت، نمیتوانستیم از آن استفاده کنیم.»
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتوگو با خبرنگار دیدهبان ایران درباره آخرین وضعیت استفاده از دستگاههای تراموای واردشده به ایران، توضیح داد: مطالعه نظری مربوط به ایجاد خطوط تراموا در واقع در مطالعات طرح جامع ترافیک شهر تهران انجام شده و منجر به تصویب مصوبه ۱۹۰ در شورای عالی ترافیک شده است. طبق این مصوبه، شهرداری موظف است که دو خط تراموا در پایتخت راه بیندازد. ظرفیت حملونقل تراموا بیشتر از BRT و کمتر از مترو است.
وی افزود: مطالعات انجامشده مربوط به جنبه نظری ایجاد خطوط تراموا در تهران است، اما باید جنبه عملی آن را هم بررسی کنیم؛ یعنی باید دستگاههای تراموای واردشده به تهران را در عمل تست کنیم و چگونگی حرکت آنها در تقاطعها و پلها و نحوه مسافرپذیری آنها را بررسی کنیم و اگر تستها جواب داد، با طرف چینی قرارداد تولید انبوه میبندیم.
معاون شهردار تهران ادامه داد: وسیلهای که اکنون وارد کردهایم، در واقع یک اتوبوس برقی ۳۲ متری است که اصطلاحا به آن ART میگویند و یک مُد جدید حملونقلی در دنیا محسوب میشود. این مُد جدید، علاوه بر کشورهایی مثل چین و مالزی، در همین کشورهای اطراف خودمان و شهرهایی مثل دوحه، دوبی و استانبول نیز اجرا شده و دنیا در حال حرکت به سمت توسعه استفاده از این وسیله است.
هرمزی با تاکید بر این که اولویت شهرداری تهران، گسترش سیستمهای حملونقلی برقی در مسیرهای واقعشده در محدوده طرح ترافیک است، عنوان کرد: براساس این اولویت، قصد داریم مُدهای حملونقلی برقی جدیدی که به این محدوده اضافه میکنیم، ظرفیت مسافرپذیری بیشتر یا حداقل همتراز با BRT داشته باشد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: طبق مطالعات نظری انجامشده، این وسیله عمر کارکردی بیشتری نسبت به اتوبوس دارد، به نحوی که اتوبوسها بین ۸ تا ۱۰ سال از رده خارج میشوند، اما عمر این وسیله شبیه واگنهای مترو است، یعنی در سن ۳۰ سالگی به اورهال میرسند. همچنین این وسیله ظرفیت مسافرپذیری بیشتری دارد و گسترش استفاده از آن نیز چهره شهر را هوشمندتر میکند، چون تقاطعها با نظارت هوشمند و سیگنالینگ کنترل خواهد شد که باعث میشود که جریان ترافیک نیز نظمپذیرتر شود.
هرمزی در ادامه گفت: در حال حاضر ما صرفا در حال انجام مطالعات نظری و عملی درباره استفاده از اتوبوسهای برقی ۳۲ متری هستیم و اگر این تستهای عملی در دو ماه آینده جواب بدهد، نتایج آنها را احصا میکنیم و به شورای عالی ترافیک ارائه خواهیم داد و اگر اعتبارات لازم فراهم باشد و فرآیندهای اداری مربوطه طی شود، برای واردات انبوه این وسیله، قرارداد امضا خواهیم کرد.
معاون شهردار تهران در پایان تاکید کرد: ترامواهای ریلی قابلیت حرکت در شیب زیاد شهر تهران را ندارند، اما وسلیهای که اکنون وارد شده است، دارای چرخ لاستیکی است و توانایی حرکت در شیبهای بالای ۴ درصد را دارد، البته از این وسیله در مسیر BRT آزادی استفاده خواهد شد.
منبع: دیدهبان ایران