کد خبر: 211506
A
تشکری هاشمی:

خودشیفتگی و نارسیسیم فکری را کنار بگذاریم / دوران فرافکنی تمام شده است

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره قرارداد ۲.۱ میلیارد یورویی شهرداری با چین گفت: همچنان بنای ما بر این است که گره‌های شهر را باز کنیم و تلاش می‌کنیم که به مدیریت شهری کمک کنیم تا مشکلات مردم حل شود. فرافکنی، دیگران را متهم کردن، به دنبال مقصر گشتن برای ناکارآمدی‌ها و... را باید کنار گذاشت. باید مدیران شهری انسجام و هماهنگی خود را با شورای شهر تهران، دولت و نخبگان این حوزه باید حفظ کند. در اکثر بخش‌هایی که به نوعی با این قرارداد مرتبط بودند تغییرات مدیریتی مکرر را شاهد بودیم. در سیستم هوشمندسازی، تاکسی، اتوبوس و... نهاد را تغییر دادیم و بودجه آن را عوض کردیم. این همه آشفتگی نمی‌تواند نتیجه‌ای غیر از این داشته باشد. امیدواریم در این ماه‌های پایانی سال و ماه‌های پایانی این دوره مدیریت شهری به جای اتلاف وقت برای موضوعات بی‌ارزش و به دنبال فرافکنی بودن به سمت کمک به هم برویم برای حل مشکلات مردمی که به ما امید بسته بودند. این خودشیفتگی و نارسیسیم فکری را کنار بگذاریم و کمک کنیم تا گرفتاری‌های شهر به نقطه خوبی برسد.

خودشیفتگی و نارسیسیم فکری را کنار بگذاریم / دوران فرافکنی تمام شده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران (امروز شنبه پانزدهم دی‌ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت به گلایه‌مند بودن شهروندان تهرانی در این خصوص اشاره کرد و درباره ریشه معضلات موجود در حوزه‌های مختلف حمل و نقل عمومی توضیح داد. او همچنین درباره ماجرای قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی توضیحاتی را ارائه داد. 

تشکری هاشمی در این نشست خبری ضمن تأکید بر اینکه دو معضل آلودگی و ترافیک از چالش‌های جدی برای زندگی روزمره شهروندان تهرانی است با اشاره به وعده‌های مدیریت شهری در ماه‌های گذشته، اذعان داشت: علیرغم تلاش‌های انجام شده، مشکلات همچنان پابرجا هستند و گلایه‌های مردمی در این خصوص ادامه دارد. 

وی تأکید کرد که آلودگی هوا و ترافیک به شدت بر حمل و نقل عمومی تأثیر گذاشته و زندگی روزمره شهروندان را مختل کرده است. 

عضو شورا، با اشاره به قراردادهای منعقد شده با شرکت‌های داخلی و خارجی برای تأمین اتوبوس‌ها و ون‌های برقی، ازعدم تحقق کامل این قراردادها و ناکافی بودن تعداد اتوبوس‌های برقی وارد شده به ناوگان خبر داد. 

وی تأکید کرد که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا است. 

لزوم توجه به حمل و نقل عمومی

تشکری هاشمی با تأکید بر اهمیت حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا، گفت: تا زمانی که حمل و نقل عمومی را تقویت نکنیم؛ صحبت از کاهش آلودگی هوا بی‌معنا است. 

وی در ادامه از دولت درخواست کرد تا در تأمین ناوگان اتوبوسرانی و اسقاط خودروهای فرسوده به شهرداری تهران کمک کند. 

خودروها؛ عامل اصلی آلودگی هوای تهران

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تأکید بر غلبه ذرات معلق آلاینده در هوای پایتخت، از نقش پررنگ خودروها در تولید این ذرات خبر داد و در ادامه اظهار کرد: ذرات معلق آلاینده غالب است و منابع تولید این ذرات صنعتی هستند و منشأ طبیعی ندارند. طبق آنالیزها، حدود ۶۳ درصد از این ذرات منشأ خودرویی دارند و این یعنی باید روی خودروها متمرکز شویم. 

خودروهای شخصی، جایگزین اتوبوس‌های ناکافی در تهران

وی با بیان اینکه سهم هر یک از منابع مشخص شده است؛ ضمن تأیید نقش پررنگ خودروها در آلودگی هوای پایتخت، به کمبود شدید اتوبوس در تهران اشاره کرد و گفت: کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها پس از خودروها، دومین عامل آلودگی هوا در تهران محسوب می‌شوند؛ بر اساس مطالعات سال ۸۶، تهران در سال ۱۴۰۴ باید به ۱۱ هزار اتوبوس مجهز می‌شد؛ اما در حال حاضر، تنها ۲ هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران فعال است. 

این عضو شورا تأکید کرد: این کمبود و تفاوت ۹ هزار عددی شدید اتوبوس باعث شده است تا شهروندان تهرانی ناچار به استفاده از خودروهای شخصی خود شوند و در نتیجه، بار آلودگی هوا بر دوش خودروهای شخصی سنگین‌تر شود. 

تأمین اتوبوس‌ها و قراردادهای شهرداری

تشکری هاشمی گفت: تا ناوگان تأمین نشود؛ صحبت از رفع آلودگی هوا عبث است. شهرداری برای تأمین اتوبوس قرارداد هزار دستگاهی با عقاب افشان، ۵۰۰ دستگاه با اسنا تأمین کرده و برای خرید اتوبوس از خارج، ۲۰۰ دستگاه قرارداد اتوبوس ۱۸ متری بسته شده و بهار سال آینده وارد می‌شود. 

وی یادآور شد: همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ قرارداد اتوبوس برقی بسته شده که تعداد محدودی به شهرداری تحویل شده است و ۱۰ دستگاه وارد تهران شده و صد دستگاه هم در گمرک است. 

ناکامی در اجرای قراردادهای اتوبوس برقی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: نزدیک به سالگرد قرارداد شهرداری تهران هستیم؛ اما از ۲ هزار و ۵۰۰ عدد فقط ۱۰ عدد به تهران رسیده، ۱۰۰ دستگاه در گمرک است و مابقی نیز هنوز به ایران نیامده است. 

به گفته تشکری هاشمی، تاکنون از قرارداد ۵۰۰ دستگاهی چیزی به شهرداری تهران داده نشده و یک قرارداد ۵۰۰ تایی هم معلق شده و یک قرارداد دیگر هم به ۱۸۰ دستگاه تقلیل یافته و قرارداد اتوبوس برقی تاکنون ناکام بوده است. 

درخواست کمک دولت برای خرید ناوگان اتوبوسرانی

وی تصریح کرد: نامه‌ای در سال گذشته به سران قوا ارسال شد و در آنجا پیشنهاد داده شد برای خرید ناوگان اتوبوسرانی دولت به شهرداری کمک کند؛ در بحث اسقاط خودرو تاکنون تحول چشمگیری در اقدامات دولت ندیده‌ایم و طبق ادعاها روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین در تهران صرف می‌شود و این به معنای آن است که ۷۰ درصد سوخت به گازها تبدیل می‌شوند. 

مشکلات پیش‌پرداخت‌ها و واگن‌های چینی

تشکری هاشمی درخصوص پیش‌پرداخت‌ها نیز گفت: گفته شد که شهرداری تهران ۱۵ درصد پیش‌پرداخت را داده است اما متوجه شده‌ایم که تنها ۹ درصد پیش‌پرداخت داده شده و هنوز تکمیل نشده است. 

وی اضافه کرد: نگرانی درخصوص واگن‌های چینی است و گفته شده طرف چینی حاضر به واگذاری نیست. اما تاکنون قول واردات دو رام قطار تا بهمن ماه به سرانجام نرسیده و تا آنجایی که من می‌دانم؛ این قرارداد با مشکل مواجه شده و طرف چینی به تعهدات خود عمل نکرده است. 

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

وی با بیان اینکه به طور قطع کمبود برق وجود دارد؛ گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر فرصت‌هایی هستند که باید از آن‌ها استفاده کنیم. اما اینکه نگاه‌مان به این سمت برود که روی ایستگاه اتوبوس، پنل برقی بگذاریم؛ چندان اثرگذار نیست. شاید یک چراغ را تنها روشن کند اما اینها کارهای نمایشی جذابی هستند و ما باید به سمت ایجاد مزارع خورشیدی در بیابان‌ها باشیم. 

موفقیت نسبی قرارداد چین

تشکری هاشمی درباره قرارداد چین گفت: تاکنون قرارداد ۱۲۰ اتوبوس به نتیجه رسیده و احتمالاً تا ۵۰۰ عدد هم محقق شود و اگر ۲۰ درصد پیش‌پرداخت داده شود؛ بیشتر می‌شود. در خصوص تاکسی هم حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه خریداری و به گمرک رسیده و بخشی از آن ترخیص شده است. 

وی خاطر نشان کرد: در بحث ماده ۱۲ و کمک بلاعوض دولت هم تفاهم‌هایی منعقد شده و وام‌هایی به رانندگان از طریق تسهیلات بدون بهره، داده می‌شود. 

عضو شورا ادامه داد: درخصوص ون‌ها و تجهیزات هوشمند تاکنون شهرداری تهران گزارشی به شورای شهر نداده است. 

چالش‌های قراردادهای چینی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره چرایی‌عدم اجرای تعهدات طرف چینی گفت: اخبار دقیقی از چرایی‌عدم اجرای تعهدات نداریم؛ فقط می‌دانیم چین از ارائه واگن‌ها استنکاف کرده است و قرار شده این موضوع از سوی دولت و وزارت خارجه بررسی شود. 

وی تصریح کرد: واقعیت این است وقتی یک قرارداد مشمول زمان می‌شود؛ ممکن است چالش‌هایی برای آن وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد تمدید زمان اجرای قراردادها حتی به خرداد ماه نمی‌رسد. 

تأمین پیش‌پرداخت‌ها از طریق بانک شهر

وی ادامه داد: ۹ درصد پیش‌پرداخت‌ها از طریق بانک شهر برای طرف چینی تأمین شده و درست است که دولت باید پرداخت می‌کرد نه شهرداری، اما به هر حال پرداخت شده است. 

عدم کفایت توضیحات شهردار تهران

تشکری هاشمی با اشاره به طرح سؤالی که چندی پیش از شهردار تهران صورت گرفت؛ اظهار کرد: متأسفانه آقای زاکانی توضیحاتی داد که به هیچ عنوان کفایت نکرد و ما را قانع نکرد. هرچند مستمسک نامه‌ای کردند که ۲ روز قبل از جلسه طرح سؤال از وزارت کشور نامه‌ای مبنی برعدم اجرای تعهدات را ارائه دادند؛ اما همچنان اشکالات و ایرادات به عملکرد شهرداری وارد است و بازهم این فرصت را برای شهرداری قائل هستیم که از خود دفاع کند. اما همچنان هم شهرداری به تعهدات خود عمل نکرده و اشکالات پابرجا هستند. 

ورود دستگاه‌های نظارتی و استیضاح

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: خوشبختانه دستگاه‌های نظارتی هم بر این موضوع ورود پیدا کرده‌اند و راهکار استیضاح که انتظار مخاطبان است با توجه به شرایط موجود باید عاقلانه برداشته شود و تاکنون چنین برنامه‌ای نداریم. شاید در آینده این گام اجرایی شود. 

مشکلات انتصابات در شهرداری

وی درباره انتصابات در مجموعه شهرداری تهران نیز گفت: متأسفانه در برخی انتصابات شرط احراز رعایت نشده و افرادی به صورت بداهه وارد سیستم می‌شوند و تا می‌خواهند بدانند که دفترشان کجاست؛ سمتشان تغییر می‌کند. امیدوارم این دوره درس عبرتی شود تا دوران تاریک انتصابات با این مدل از بین برود. 

اختلاف بر سر واردات تراموا و تمرد از مصوبات شورا

عضو شورای شهر تهران، با انتقاد شدید از اقدام شهرداری در وارد کردن تراموا به تهران بدون انجام مطالعات و ارزیابی‌های لازم، این اقدام را تمرد از مصوبات شورای شهر خواند و در ادامه بیان کرد: طبق مصوبه شورای شهر، شهرداری موظف بود اگر طرحی در این خصوص دارد؛ مطالعات و ارزیابی‌های خود را ارائه دهد. اما در یک تمرد مشکلاتی وجود دارد؛ دلیلی ندارد یک شرکت چینی تصمیم بگیرد تراموا را در تهران بیاورد. مضافاً بر اینکه تمرد از مصوبات شورا نه منطقی، نه قانونی و نه پذیرفته شده به لحاظ علمی است. 

وی تأکید کرد: مگر می‌شود بگوییم چون یک کشور به ما تراموا هدیه داده است؛ از مصوبات شورا باید چشم پوشی کرد؟ 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: مطابق با اخبار، دو دستگاه تراموا به گمرک رسیده است؛ اصل تراموا نادیده گرفتن مصوبات قانونی است. 

تشکری هاشمی همچنین به این نکته اشاره کرد که تراموا نیازمند زیرساخت‌های گسترده‌ای مانند خطوط ریلی، ایستگاه‌ها، برق‌رسانی، تعمیرگاه و آموزش نیروی انسانی است و بدون فراهم کردن این زیرساخت‌ها، وارد کردن تراموا اقدامی بیهوده و هدر دادن منابع خواهد بود. 

مشکلات پلاک شهرستان در تهران

وی درباره تردد خودروهای غیربومی و با پلاک شهرستان در شهر تهران گفت: متأسفانه عمده دوربین‌های محدوده حمل و نقل خراب هستند و تعداد زیادی خودروی ممنوعه وارد محدوده‌های ترافیکی تهران می‌شوند و این درحالی است که نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی غیرمجاز، وارد محدوده شده اند. ما نمی‌توانیم عوارض پلاک شهرستان را در تهران بگیریم زیرا تا این لحظه پلیس هیچ جریمه‌ای نمی‌کند و تعدادی از این آشفتگی استفاده می‌کنند و تاکسی‌های برخط تبدیل به یک چالش جدی برای شهر شده‌اند. 

فناوری‌های برقی و تاکسی‌های برقی

تشکری هاشمی درخصوص تاکسی‌های برقی خریداری شده از چین گفت: فناوری‌های برقی با سرعت زیادی درحال تغییر است و امیدواریم آنچه خریداری شده حداقل تا سال‌های آینده مشکلاتی ایجاد نکند. 

خطوط HOV و اولویت‌بندی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره خطوط HOV گفت: فعلاً خط زرد رنگی در بزرگراه همت کشیده شده است و نیازمند توسعه است. این کار، هیچ اولویتی ندارد. ما باید برای اتوبوس‌های خود خطوط ویژه ترسیم کنیم؛ اولویت ما خودروهای شخصی نیستند؛ تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در اولویت هستند و بعید می‌دانم این طرح در ماه‌های پایانی سال به نتیجه برسد. 

مشکلات تجهیزات چراغ‌های راهنمایی و رانندگی

وی درخصوص تجهیزات چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به پنل‌های خورشیدی گفت: در طی تمام سال‌های گذشته چراغ‌ها دارای UPS بودند که بتوانند در زمان قطعی برق انرژی را تأمین کنند، اما طی ۷ سال اخیر و در این دوره علی‌رغم ردیف بودجه UPS خریداری نشده است و گفته شد درحال انعقاد قرارداد برای خرید باتری‌های جدید هستند. ترافیک‌های سنگینی در تقاطع‌ها به دلیل قطعی برق ایجاد می‌شود و برای رفع این ترافیک‌ها باید قرارداد همین UPSها منعقد شود، اما شهرداری نه این کار را کرده و نه سولارها را خریداری کرده و شهرداری قول داده که این مشکل را حل کند. 

مشکلات تاکسی‌های گمرکی و توزیع اتوبوس‌ها در مناطق

تشکری هاشمی گفت: توزیع اتوبوس‌ها در مناطق باید مطابق با توسعه مناطق باشد و نگاه باید به نیمه جنوبی شهر باشد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: گفته‌اند حدود ۵۰۰ تاکسی در گمرک و شماره‌گذاری است؛ اما باید توجه کرد که آیا این تاکسی‌ها مقرون به صرفه هستند یا خیر؟ 

وی با تأکید بر اینکه از برقی‌سازی حمایت می‌کنیم؛ اظهار کرد: برقی‌سازی باید با منطق باشد و خیابان جمهوری و مابقی خیابان‌هایی که مسافر زیادی دارند می‌توانند به عنوان مسیر تردد ناوگان برقی باشد. 

برنامه چهارم و حمل‌ونقل پاک

تشکری هاشمی درباره برنامه چهارم نیزیادآور شد: بخش‌های زیادی از این برنامه از جمله حمل و نقل پاک، انسان‌محوری، دوچرخه‌سواری از برنامه به شدت عقب هستیم و البته در بخش‌هایی از جمله تکمیل خطوط مترو کارهایی شده است. 

سنگ‌اندازی در قراردادها

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص اظهارات برخی مبنی بر سنگ‌اندازی اعضای شورا در قراردادها گفت: این نوع فرافکنی از عادت کسانی است که موارد را مطرح می‌کنند. 

وی اضافه کرد: قبل از تصویب این لایحه آن‌ها مذاکرات خود را انجام داده بودند و حتی وقتی تقاضای ۴۸ ساعت زمان کردیم؛ به ما گفتند اگر قرارداد تصویب نشود کشور ضرر می‌کند. اما با گذشت یک سال از دریافت مجوز تنها بخش اندکی از قرارداد محقق شده است. هنوز سیستم هوشمند، ون و موتور سیکلت وارد نشده است. 

مشکلات ردیف‌های بودجه

وی ادامه داد: گفتند که هیچ ردیفی برای موتور برقی وجود نداشته است. اما برای این موضوع ردیف‌هایی وجود داشته است و این چگونه چوب لای چرخ گذاشتن است که آن‌ها قرارداد می‌بندند، اما وقتی به نتیجه نمی‌رسند؛ منتقدان را مشکل می‌دانند. 

این عضو شورا اضافه کرد: اگر آن‌ها کار خود را به درستی انجام می‌دادند اکنون قرارداد به نتیجه می‌رسید؛ علیرغم مخالفت اعضای شورا با تراموا می‌بینیم که تراموا وارد شده است ضمن آنکه منتقدان از سر دلسوزی انتقاد می‌کنند و این انتقادها باید دیده شود. 

سرنوشت سیستم هوشمند شهر

تشکری هاشمی در ادامه در خصوص سرنوشت سیستم هوشمند شهر گفت: متأسفانه سرنوشت سیستم هوشمند شهر مبهم است و فقط به کارتخوان‌ها محدود نمی‌شود و چندین میلیارد تومان عدم‌النفع برای شهر به وجود آورده‌اند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در قانون گفته شده در شهر تهران انتصاب رئیس راهنمایی و رانندگی و سیاست‌های اعمالی باید با هماهنگی شهرداری تهران باشد و طبیعی است اگر شهرداری برنامه‌های خود را نگوید مشکلاتی بوجود می‌آید و ریاست شورای ترافیک با شهردار تهران است. 

تعیین تعرفه برق خودروها

وی با اشاره به تعیین تعرفه برق خودروها گفت: وزارت نیرو باید این مشکل را حل کند و تعرفه‌ها را مشخص کند. همان طور که وزارت نفت، مکلف به ایجاد جایگاه سوخت است؛ وزارت نیرو نیز باید محل شارژ خودرو را ایجاد کند. 

مشکلات اسقاط موتور سیکلت‌ها

تشکری هاشمی درخصوص اسقاط موتور گفت: باید به ازای هر موتور سیکلت یک دستگاه موتور اسقاط شود؛ اما این موضوع به درستی انجام نمی‌شود و مشاهده می‌شود یک خودرو قدیمی برابر با چندین خودرو آلودگی دارد. 

وی متذکر شد: با توجه به اینکه برنامه ما پیگیری موضوع آلودگی هوا است؛ در آینده‌ای نزدیک بر دعوت از مقامات کشور درخصوص سوخت، صنعت و راهکارهای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده صحبت خواهیم کرد. 

بازنگری طرح جامع ترافیک

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به طرح جامع گفت: بازنگری طرح جامع درحال انجام است و طرح جامع ترافیک در شورای عالی ترافیک ارائه شده و هنوز به تصویب نرسیده است. از آنجایی که این طرح براساس داده‌های سال ۹۳ است؛ باید داده‌های آن به روزرسانی شود و باید گام‌ها برای طرح جدید برداشته شود. 

توسعه خط ۲ مترو

وی درباره توسعه خط ۲ مترو گفت: ایستگاه پایانی این خط با پایانه شرق ۳ کیلومتر فاصله دارد و بخش اعظمی از ایستگاه پایانه انجام شده و تا یک سال و نیم دیگر می‌تواند به پایان برسد. در متمم بودجه برای آن منابع می‌گذاریم تا این ۳ کیلومتر باقی مانده به تکمیل برسد. 

وی ادامه داد: درحال حاضر علاوه بر ون‌هایی که به صورت رایگان مسافران را از پایانه قدیم به پایانه جدید می‌برند؛ اتوبوس‌هایی نیز تأمین شده است. 

تونل شهید متوسلیان

تشکری هاشمی درخصوص تونل شهید متوسلیان گفت: با توجه به اینکه در اولویت شهر تهران نیست؛ تأکید شد اگر سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری شد می‌توان این تونل را اجرایی کرد. 

قرارداد چین و مشکلات آن رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: قرارداد چین می‌توانست جهش خوبی ایجاد کند، اما شرط و شروط آن با دقت دیده نشد. بخشی از تفاهم‌ها و مذاکرات را به عنوان تعهد مطرح کردند و اعداد و ارقام متفاوتی درخصوص این قرارداد گفته شد. 

وی ادامه داد: ضعف کارشناسی، هماهنگی ضعیف با دولت، تغییرات مکرر مدیریتی، عدم هماهنگی با شورای شهر تحت عنوان محرمانگی چالش‌های این قراردادها است. تغییر و تحولات دولت هم کمی نقش داشت و اگر پازل‌ها را کنار هم بگذاریم مجموعه‌ای از ناکارآمدی‌ها را مشاهده می‌کنیم. 

این عضو شورا تأکید کرد: همچنان بنای ما بازگشایی گره‌های شهر است و کمک می‌کنیم تا مسائل مردم حل شود. فرافکنی‌ها و به دنبال مقصر گشتن مطرح نیست. ماهی را هر وقت از آب بگیریم؛ تازه است. 

تغییرات مکرر مدیریتی

تشکری هاشمی در پایان این نشست با انتقاد از تغییرات مکرر مدیریتی در شهرداری تهران بیان کرد: در اکثر واحدهایی که با این قرارداد مواجه بوده‌اند شاهد تغییرات مکرر بوده‌ایم. در این ماه‌های پایانی به جای تلف کردن وقت خود باید به سمت حل مشکلات مردم برویم و خودشیفتگی خود را کنار بگذاریم. 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر