کد خبر: 205434
A
بررسی جلسه سرنوشت‌ساز برای شهردار تهران:

فردا زاکانی به استیضاح کشیده می شود؟!

علیرضا زاکانی، شهردار تهران فردا برای پاسخ به سوال سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در صحن علنی شورا حاضر خواهد شد. اعضای منتقد شورای شهر تهران از جمله تشکری هاشمی اعلام کردند: «ما دنبال قانع شدن درباره سوال نیستیم چراکه ما تحقیق و بررسی کردیم و می‌دانیم که اشکال وجود دارد بنابراین دنبال توجیه نیستیم. مهم‌ترین خواسته ما اصلاح رویه در شهرداری است. شهردار تهران توضیح دهد که چرا این ایرادات به وجود آمده و رویه‌های ناصواب اصلاح را انجام دهد ما قانع می‌شویم. اما اگر اصلاح نشود طبق قانون در صورتی که 7 نفر از اعضای شورای شهر تهران نسبت به توضیحات شهردار قانع نشوند و اشکال را پابرجا ببینند، ابزار دیگر قانونی مانند استیضاح حتماً در جای خود مطرح خواهد بود.»

فردا زاکانی به استیضاح کشیده می شود؟!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران فردا برای پاسخ به سوال سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در صحن علنی شورا حاضر خواهد شد. اعضای منتقد شورای شهر تهران از جمله تشکری هاشمی اعلام کردند: «ما دنبال قانع شدن درباره سوال نیستیم چراکه ما تحقیق و بررسی کردیم و می‌دانیم که اشکال وجود دارد بنابراین دنبال توجیه نیستیم. مهم‌ترین خواسته ما اصلاح رویه در شهرداری است. شهردار تهران توضیح دهد که چرا این ایرادات به وجود آمده و رویه‌های ناصواب اصلاح را انجام دهد ما قانع می‌شویم. اما اگر اصلاح نشود طبق قانون در صورتی که 7 نفر از اعضای شورای شهر تهران نسبت به توضیحات شهردار قانع نشوند و اشکال را پابرجا ببینند، ابزار دیگر قانونی مانند استیضاح حتماً در جای خود مطرح خواهد بود.»

این طور که معلوم است شهردار تهران هنوز نتوانسته رویه خود را حداقل درباره موضوع سوال تشکری هاشمی که نحوه واگذاری ون‌ها بود، اصلاح کند و باید دید، اعضای شورای شهر تهران به عهد خود با تهرانی‌نشینان پایبند بوده و بدون تعارف استیضاح زاکانی را مطرح می‌کنند یا او این چند ماه باقی مانده عمر دوره ششم مدیریت شهری، شهردار پایتخت باقی می‌ماند.

در این میان البته برخی از اعضای شورای شهر تهران در حالی که زاکانی به سخنرانی‌ و پرسش و پاسخ‌های سیاسی پاسخ می‌دهد، به دفاع از او پرداخته و سعی دارند، کارنامه شهردار تهران را پر و پیمان نشان دهند. در حالی که هنوز ساکنان پایتخت از اول دوره تاکنون منتظر ورود 5 هزار اتوبوس هستند تا از شرایط سخت ترافیکی خلاص شوند. اتوبوس‌هایی که مهر محرمانگی بر قراردادش – نه فقط بخش مالی آن – خورد تا از شفافیت خارج شود. اما به نظر می‌رسد اگر منتقدان زاکانی روی حرف خود بمانند و زاکانی را استیضاح کنند، کاری از دست حامیانش بر نمی‌آید. شاید هم به این دلیل است که دست به دامن «آه و نفرین» شده‌اند و منتقدان شهردار تهران را لعن و نفرین کردند تا موضوع مهم کم‌کاری در حوزه حمل و نقل را بپوشانند.

هزینه‌کردهای یک سومی در بودجه حمل و نقل شهر تهران

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور دویست‌وهفتاد‌وپنجمین جلسه شورای شهر تهران (8 آبان) را به حادثه تصادف یک دستگاه اتوبوس در میدان شهدای تهران اختصاص داد. تصادفی که روز یکشنبه (6 آبان) به دلیل نقص فنی یکی از اتوبوس‌های شرکت واحد رخ داد و براثر این سانحه ۲ نفر جان خود را از دست داده و ۹ نفر مصدوم شدند. او در تذکر خود به موضوعات مهمی اشاره کرده و گفت: «این تنها یک تصادف نبوده و نکات خاصی داشته است. سال ساخت اتوبوسی که تصادف کرد ۱۳۸۶ بوده، یعنی ۱۷ سال در تهران کار کرده است. درحالی‌که براساس مصوبه ۱۷ دی سال ۱۴۰۲ دولت، میزان کارکرد اتوبوس‌ها ۱۰ سال است و در صورت اورهال شدن ۵ سال به عمر آن اضافه می‌شود.  یعنی حتی اگر این اتوبوس اورهال هم می‌شد که نشده، حداکثر عمر مفید آن باید ۱۵ سال بوده اما ۱۷ سال کار کرده است.»

تشکری‌هاشمی تاکید کرد: «در طول سه سال گذشته بارها و بارها گفته‌ایم که ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده و زوار در رفته است. این اتوبوس‌ها دیگر قادر به ارائه خدمات به شهروندان نیستند. مردم ما با رنج و مصیبت بسیار از اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند. اقداماتی که شهرداری تهران انجام داده جای تشکر دارد و در برابر کارهای انجام‌نشده نیز جای گله‌مندی وجود دارد، وقتی تهران به ۷ هزار اتوبوس احتیاج دارد ما نمی‌توانیم دلخوش به قرارداد ۱۵۰۰ اتوبوس داخلی و یک قرارداد اتوبوس برقی که چیزی از آن مشخص نیست باشیم. در بودجه امسال، ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد برای ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص داده‌ایم تا مشکلات حمل و نقلی کاهش یابند اما بخش اندکی از این بودجه‌ها صرف بهبود ناوگان و توسعه آن شده است. در بودجه سال گذشته نیز ۱۳۲۵ میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی ناوگان منابع گذاشته‌ایم اما مطابق با گزارش‌ها تنها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان مستقیماً برای این کار تخصیص داده شده است و بخش دیگر به دیون این بخش که اوراق قرضه بوده تخصیص یافته، شهرداری باید اهتمام ویژه‌ای به تعمیرات و نوسازی داشته باشد.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: «کهنه بودن ناوگان، خاص اتوبوسرانی نیست؛ در مترو نیز شاهد همین موارد هستیم. در بازدیدی که چند روز گذشته از مجموعه واگن‌سازی داشتم متوجه شدم از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه سال گذشته تنها ۲۶۲ میلیارد تومان هزینه قطعی شده، یعنی مصوبات ما تاثیرگذاری لازم برای بهبود نداشته‌اند هر چقدر که هزینه تصویب کنیم اما برای اورهال تخصیص نیابد یعنی کاری نکرده‌ایم، مشکلات متعلق به اتوبوسرانی و واگن‌سازی نیستند بلکه مشکل تامین منابع است. در آخر باید بگویم که مسئولان شهرداری باید به خانواده متوفیان و مجروحان حادثه میدان شهدا سرکشی کنند و به مسائل درمانی مصدومان توجه شود. ما در مقابل تمامی شهروندان مسئول هستیم.»

فردا روز سرنوشت‌سازی است برای علیرضا زاکانی، شهردار تهران که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری گفت: «می‌مانم. می‌مانم و نمی‌گذارم رئیس جمهور شوید.» اما خدا با او نبود و انصراف داد تا در معرض رای مردم کشور قرار نگیرد. فردا مشخص می‌شود که زاکانی که در سیاست ناکام مانده، در حوزه شهری هم استیضاح می‌شود و باید از شهرداری خداحافظی کند یا خیر؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر