کد خبر: 204505
A

در حاشیه شورای شهر: خط و نشان چمران برای دیوان محاسبات/ سرنوشت انتخاب شهردار توسط مردم چه می‌شود؟/ ان‌شاءالله اتوبوس‌ها سالم به بندرعباس می‌رسند

رئیس شورای شهر تهران گفت: بودجه شهرداری، بودجه دولتی محسوب نمی‌شود و دیوان محاسبات حق ورود به بررسی گزارش بودجه شهرداری‌ها را ندارد.

در حاشیه شورای شهر: خط و نشان چمران برای دیوان محاسبات/ سرنوشت انتخاب شهردار توسط مردم چه می‌شود؟/ ان‌شاءالله اتوبوس‌ها سالم به بندرعباس می‌رسند

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران، پیش از آغاز دویست و هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز به بررسی گزارش حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران خواهیم پرداخت. این دستور تا پایان جلسه در اولویت کار قرار دارد و اصرار ما بر این است که گزارش‌های حسابرسی به‌روز باشد تا نتایج مصوب و تکالیف محوله به شهرداری به نحو مطلوب اجرا شود.

وی در مورد جلسه هم‌اندیشی صبح امروز برخی از اعضای شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: موضوعات مختلفی در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که از جمله آن‌ها جمع‌آوری کمک‌هایی برای مردم لبنان و غزه بود. همچنین بحث کمیسیون ماده ۵ نیز در جلسه مطرح شد.

رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به اظهارات وزیر کشور مبنی بر انتخاب شهرداران توسط مردم گفت: درباره این موضوع باید مجلس تصمیم‌گیری کند. تا جایی که من به یاد دارم، این مسئله دو بار در مجلس مطرح شده و تاکنون مورد تأیید نمایندگان مجلس قرار نگرفته است.

چمران درباره ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت تصریح کرد: قصد ندارم تاریخی دقیق اعلام کنم، اما بر اساس پیگیری‌ها، تعدادی از اتوبوس‌ها وارد شده‌اند و تعدادی دیگر نیز از طریق کشتی بارگیری شده‌اند و ان‌شاءالله سالم به بندرعباس خواهند رسید تا به تهران منتقل و به ناوگان حمل‌ونقل افزوده شوند.

وی افزود: همچنین در حال پیگیری قراردادها و استفاده از ظرفیت‌های داخلی تولیدکنندگان اتوبوس هستیم. هفته گذشته جلسه‌ای با حضور معاون حمل‌ونقل و معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با تعدادی از خودروسازان برگزار کردیم تا بتوانیم از این ظرفیت نیز بهره‌مند شویم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر ماهیانه ۵۰ دستگاه اتوبوس از طریق شرکت‌های داخلی به شهرداری تحویل داده می‌شود و ما تأکید کردیم این تعداد به ۶۰ دستگاه افزایش یابد که آن‌ها نیز قول همکاری دادند.

وی به موضوع آلودگی هوا نیز اشاره کرد و افزود: آلودگی هوا مشکلی مداوم و دردآور است. امیدواریم خداوند کمک کند تا این معضل نیز برطرف شود. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با گسترش حمل‌ونقل عمومی و در دسترس قرار دادن بیشتر آن برای مردم، بتوانیم در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشیم.

چمران در ارتباط با موضوع مطرح شده از سوی دیوان محاسبات کشور و تذکر این نهاد در مورد گزارش بودجه شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۲ گفت: درباره این مسئله، در گذشته نیز در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی و شورای پنجم مباحثی مطرح شد و شورای پنجم نیز در این زمینه مصوبه‌ای داشت. از نظر قانونی، حسابرسی شهرداری توسط شورا و مشاورانی که به این کار می‌پردازند انجام می‌شود و حسابرسی‌ها قانونی هستند. باید تأکید کنم که بودجه شهرداری، بودجه دولتی نیست که دیوان محاسبات کشور حق ورود به آن را داشته باشد و این وظیفه بر عهده شورا است. اگرچه شورا تشکیلاتی مانند دیوان محاسبات شهری ندارد، اما به‌صورت ویژه این کار را انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: بودجه شهرداری از محل عوارض مردمی تأمین می‌شود؛ بنابراین شوراها خود حسابرس دارند و حسابرسی‌ها را انجام می‌دهند. ورود دیوان محاسبات کشور به بررسی بودجه‌های شهرداری‌ها از نظر قانونی صحیح نیست. در گذشته نیز این موضوع دو بار در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و پاسخی که دریافت شده این است که بودجه شهرداری‌ها دولتی نیست و دیوان محاسبات حق بررسی آن را ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر