کد خبر: 203181
A
در گفت‌وگوی دیده‌بان ایران با عضو شورای شهر مطرح شد؛

شربیانی: قالیباف به مدیریت شهری تهران ورود نکرده است/ تذکرات اعضای شورای شهر تهران جنبه سیاسی ندارد + فیلم

شربیانی، عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که قالیباف به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مدیریت شهری پایتخت ورود نکرده است، گفت: شورای شهر در دوره کنونی همراهی ویژه‌ای با شهرداری داشته است؛ از جمله این که در زمان بررسی لایحه دادن مجوز به شهرداری برای امضای ۲.۱ میلیارد یورو معاهده با طرف‌های چینی، با وجود کاستی‌هایی که در لایحه وجود داشت، شورا صرفا برای همراهی با شهرداری تهران و با هدف تسهیل شرایط نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت، این لایحه را تصویب کرد.

شربیانی: قالیباف به مدیریت شهری تهران ورود نکرده است/ تذکرات اعضای شورای شهر تهران جنبه سیاسی ندارد + فیلم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، با وجود این که هر ۲۱ عضو دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران در انتخابات ۱۴۰۰ از فهرست واحد اصولگرایان به پارلمان شهری پایتخت وارد شدند، اما در بیش از سه سال فعالیت دوره کنونی مدیریت شهری، برخی عملکردهای شهرداری تهران و به ویژه عملکرد  شهردار یعنی علیرضا زاکانی، شهردار تهران انتقاد جمعی از اعضای شورای شهر تهران را به همراه داشته است؛ افرادی که از سوی رسانه‌ها به عنوان طیف «منتقدان زاکانی» در شورای شهر شناخته می‌شوند و برخی از آن‌ها از مدیران دوره قالیباف در شهرداری بوده‌اند.

البته در مقابل این طیف، تعداد دیگری از اعضای شورای شهر تهران با حمایت از شهردار تهران به عنوان طیف «حامیان زاکانی» در شورای شهر شناخته می‌شوند و عملا در مقابل سایر همکاران خود در شورای شهر قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی است که گاهی این دو طیف، صحن علنی شورا را به محل برخوردهای سیاسی و جناحی با یکدیگر تبدیل می‌کنند. 

«علی خضریان» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری که به حامیان زاکانی نزدیک است و جزو طیف اصولگرایان تندرو محسوب می‌شود، اخیرا در جلسه‌‌ای که با درخواست شهردار تهران با مجمع نمایندگان برگزار شده بود، تاکید کرده است که «کارهای مهمی در تهران در حال انجام است که جای خداقوت دارد. دلسوزانه عرض می‌کنم برخی رفتارها در شورای شهر به جلوه خدمت‌رسانی مادر شهر تهران آسیب زده است. حتی اگر انتقادات به عملکرد شهرداری وارد هم باشد، نباید صحن شورا تبدیل به محل دعواهای سیاسی شود که حتما آسیب آن به نیروهای انقلاب وارد می‌شود. در عین این که انتقادات وارد هم باشد نباید صحن شورای شهر تهران تبدیل به تسویه‌حساب‌های سیاسی شود.»

اعضای منتقد تلاش کرده‌اند که وظیفه نظارتی خود را در شورای شهر انجام دهند

در این میان اما سید جعفر شربیانی، عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران تاکید دارد که انتقادات و تذکرات متعدد جمعی از اعضای شورای شهر نسبت به عملکرد شهردار و شهرداری، جنبه سیاسی ندارد و صرفا در چارچوب وظیفه نظارتی که در قانون تشکیلات و وظایف شوراهای شهر و روستا روی دوش اعضای شورا گذاشته شده است، انجام می‌شود.

او معتقد است: طیف منتقدان زاکانی، تلاش کردند که در طول دوره ششم مدیریت شهری، وظایف نظارتی خود را به نحو احسن انجام دهند و طیفی که در مقابل آن‌ها قرار گرفته‌اند، باید پاسخ دهد که به عنوان نمایندگان تهران در شورای شهر، چه نظارتی بر عملکرد شهرداری انجام داده‌اند.

شربیانی با اشاره به صحبت‌های اخیرا خضریان، نماینده تهران گفت: این صحبت‌ها دو وجهه دارد، یکی مربوط به وظیفه نظارتی اعضای شورا است که گاهی می‌تواند جنبه‌های سیاسی و تقابلی به خودش بگیرد، زیرا بالاخره نظارت بر دستگاه‌های اجرایی، همیشه با چالش‌هایی همراه است. اما جنبه دیگر این صحبت‌ها نیز به خود سیستم اجرایی بازمی‌گردد و اگر بخواهیم منصفانه درباره این موضوع اظهار نظر کنیم، باید رفتارهای شهرداری به عنوان دستگاه اجرایی مدیریت شهری را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم و ببینیم چه رفتارهایی از سوی شهرداری به مدیریت شهری پایتخت آسیب زده است.

شورا در تصویب بسیاری از مصوبات با شهرداری همراهی کرده است

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر همراهی ویژه شورا با شهرداری در دوره ششم مدیریت شهری، به دیده بان ایران گفت: در دوره کنونی شورای شهر، تمام تلاش خودمان را انجام داده‌ایم تا جایی که امکان داشته باشد، مسائل حاشیه‌ای را در پس پرده حل و فصل کنیم و علنی نکنیم و سعی داشته‌ایم که کارهای شورا اعم از بررسی مصوبات و امور نظارتی را در کمال آرامش پیش ببریم. ضمن این که مصوبات شورای ششم نشان می‌دهد که در این دوره، بالاترین همراهی بین شورای شهر با شهرداری تهران وجود داشته است. 

شربیانی در این زمینه به واگذاری اختیار عقد قرارداد در حوزه حمل‌ونقل عمومی بین شهرداری با شرکت‌های چینی توسط شورای شهر اشاره کرد و گفت: در زمان بررسی لایحه دادن مجوز به شهرداری برای امضای ۲.۱ میلیارد یورو معاهده با طرف‌های چینی، با وجود کاستی‌هایی که در لایحه وجود داشت، شورا صرفا برای همراهی با شهرداری تهران و با هدف تسهیل شرایط نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت، این لایحه را تصویب کرد؛ البته از این دست مصوبات برای همراهی با شهرداری در این دوره شورای شهر کم نبوده است.

او با بیان این که اعضای شورای شهر باید جلسات مشترکی را با نمایندگان حوزه انتخابیه تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار کنند، تاکید کرد: اعضای شورای شهر تهران حتما می‌توانند در جلسات مشترک با اعضای خانه ملت، نمایندگان تهران در مجلس را آگاه کنند که امروز پایتخت در چه وضعیتی قرار دارد. البته این انتظار را نیز از نمایندگان محترم مجلس داریم که دولت را مجاب کنند که هزینه‌های پایتخت بودن تهران را پرداخت کنند.

دوره طلایی قالیباف در شهرداری تهران، فعلا تکرارناپذیر است

عضو شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود قالیباف (رئیس مجلس) به اعضای شورای شهر توصیه کرده است که انتقادات از زاکانی را کاهش دهند، گفت: اگر نقدها منصفانه باشد، حتما سازنده خواهد بود و ما هم براساس آموزه‌های انقلابی و مذهبی خودمان، تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم که از دایره انصاف خارج نشویم؛ بنابراین در دوره کنونی شورای شهر، اگر در جایی ریل‌گذاری کردیم یا مسیری را روشن کردیم، در راستای این بوده است که هم به عملکرد بهتر و صحیح‌تر شهرداری تهران کمک کنیم و هم از حقوق مردم شهر تهران دفاع کنیم.

شربیانی در پایان تصریح کرد: در دوره کنونی مدیریت شهری تهران، هرگز این اتفاق نیفتاده است که آقای قالیباف، چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم به موضوع مدیریت شهری پایتخت ورود کنند. البته ایشان همواره توصیه به همراهی و همکاری شورا و شهرداری داشتند، اما این یک واقعیت است که دوران طلایی آقای قالیباف در شهرداری تهران به ویژه با توجه به اوضاعی که در این دوره تجربه کرده‌ایم، فعلا تکرارناپذیر است.

منبع:سایت دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر