کد خبر: 202911
A

باغ ۲۰۰ ساله در معرض نابودی/ شهردار منطقه یک: به ما گفتند باغ معارض دارد

باغ آدونتیست قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است، این باغ جزو املاک وقفی شورای خلیفه گری ارامنه و کلیسای آدونتیست است که زمانی مدرسه آمریکایی‌ها در ایران بود.

باغ ۲۰۰ ساله در معرض نابودی/ شهردار منطقه یک: به ما گفتند باغ معارض دارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سوم مهرماه سال ۹۸ بود که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نحوه مدیریت و همچنین روند رو به نابودی درخت‌های پارک چیذر تهران تذکر دادند.  خشکاندن درختان باغ قدیمی به مساحت تقریبی ۲۰ هزار متر مربع، برخلاف سفارشات مؤکد رهبری در شمیرانات تهران، موضوع اصلی این تذکر کتبی نمایندگان بود.  

علی مطهری، الیاس حضرتی، محمدعلی وکیلی، عبدالرضا هاشم‌زایی، غلامرضا حیدری، احمد مازنی، پروانه مافی، پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی، سهیلا جلودارزاده، محمدجواد فتحی، داود محمدی، مهدی شیخ، ابوالفضل سروش، فاطمه سعیدی، فریده اولادقباد، سیده فاطمه ذوالقدر، فاطمه حسینی و... از امضاکنندگان نامه تذکر به وزرای کشور و دادگستری بودند.

مهرماه سال ۹۹ هم شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران در دوره پنجم از وقوع تخلفاتی در باغ آدونتیست واقع در چیذر، بلوار شهید اندرزگو خبر داد و عنوان کرد که به علت سهل‌انگاری مالک و متصرفین، تعداد زیادی از درختان باغ خشک شده (بیش از ۱۰۰ اصله) و یا در حال خشک شدن است.

باغی که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است، باغ آدونتیست جزو املاک وقفی شورای خلیفه گری ارامنه و کلیسای آدونتیست است که زمانی مدرسه آمریکایی‌ها در ایران بود.

مدتی پس از این خبر، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در دوره پنجم از ارجاع پرونده این باغ به کمیِته مربوطه خبر داد و گفت: «بدون تردید اگر چنین اتفاقی رخ‌داده باشد شورای شهر حتماً برخورد خواهد کرد. این‌گونه باغات برای شهری مثل تهران ارزش اکولوژیکی مهمی دارند و شهرداری و شورای شهر تهران هم تلاش می‌کنند تا این باغات را حفظ کنند. شورای شهر با چنین پرونده‌هایی برخورد خواهد کرد و با اعمال ماده چهار و تبصره یک ماده شش، بیش‌ترین محدودیت‌ها را برای افراد سودجو اعمال می‌کند.».

اما اواخر سال ۹۹ سید حمید موسوی شهردار وقت منطقه یک در نشستی که با حضور حسین زاده مدیرعامل وقت سازمان اموال و املاک ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، نمایندگان امور نهادهای سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، معاون خدمات شهری و محیط زیست و رئیس اداره املاک شهرداری منطقه یک و … برگزار شد، اظهار داشت: «با توجه به کبود سرانه فضای سبز محله چیذر، در خواست اهالی محل و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین با عنایت به درحال خشک بودن باغ بزرگ آدونتیست، مقرر شد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نسبت به واگذاری ملک فوق پس از اقدامات کارشناسی اقدام نماید.»

ی با اشاره به اینکه در مجموع باغ چیذر مشتمل بر ۲۶ هزار مترمربع بوده و در سالیان گذشته بخشی از آن به صورت آموزشی تغییر کاربری داده و مذاکرات برای تملک باقی مانده آن در حدود ۱۷ هزار مترمربع در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد با رویکرد مثبت مسئولان ارشد ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، تملک این باغ به سرانجام برسد.

اما پس از گذشت چند سال هنوز این باغ تاریخی تعیین تکلیف نشده و شمارش معکوس برای نابودی آن آغاز شده است. سید مهدی صباغ شهردار منطقه یک در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا درباره باغ آدونتیست گفت: ما به ستاد اجرایی فرمان امام درخواست مالکیت باغ را دادیم، اما آنها به ما اعلام کردند که این باغ معارض دارد و هنوز نتوانستند معارضین را رفع کنند تا بحث تهاتر انجام شود.

این در حالی است که بر اساس پیگیری‌های خبرنگار میراث فرهنگی، باغ آدونتیست به عنوان یک بنای واجد ارزش از سوی میراث فرهنگی استان تهران لکه گذاری شده، اما هنوز ثبت ملی نشده است.

6109491

6109490

6109489

6109488

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر