کد خبر: 202511
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

یک مقام شهرداری: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی تهران ۲.۱ میلیارد دلار بودجه می‌خواهد/ مدیریت حوادث، بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورمان را نابود می‌کند + فیلم

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران با بیان این که براساس برنامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی پایتخت، در یک چشم‌انداز ده‌ساله، باید رقمی معادل ۲.۱ میلیارد دلار در این زمینه هزینه شود، گفت: در حال حاضر، موضوع مدیریت حوادث، بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورمان را می‌خورد و نابود می‌کند. این پولی است که می‌تواند در سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه زیرساخت‌های کشور هزینه شود، ولی الان به دود و آتش و آوار تبدیل می‌شود و از بین می‌رود.

یک مقام شهرداری: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی تهران ۲.۱ میلیارد دلار بودجه می‌خواهد/ مدیریت حوادث، بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورمان را نابود می‌کند + فیلم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، با توجه به زلزله اخیر در استان سمنان که لرزش آن به تهران رسید، بازهم موضوع احتمال وقوع بحران در پایتخت ایران پررنگ شد، اما مساله مهم این است که شهرداری نمی‌تواند به‌تنهایی در مدیریت بحران تهران ایفای نقش کند، زیرا نه بودجه کافی در این زمینه در اختیار دارد و نه این که بدون حمایت دولت، می‌تواند در هنگام وقوع حوادث احتمالی، مدیریت بحران لازم را انجام دهد؛ به همین دلیل، تقویت همکاری و همیاری میان دولت و شهرداری در این زمینه، بسیار مهم است. 

«علی نصیری»، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار دیده‌بان ایران مبنی بر این که آیا شهرداری با دولت چهاردهم درباره مدیریت بحران تهران رایزنی و تعامل لازم را انجام داده است یا خیر، توضیح داد: دولت تازه شکل گرفته و مستقر شده است و هنوز وزیر محترم کشور فرصت نکرده‌اند که به حوزه مدیریت بحران ورود داشته باشند، چون همچنان درگیر استقرار استاندارها و معاونان وزارت کشور هستند. ما منتظر تشریف‌فرمایی وزیر محترم کشور به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران هستیم تا بازدیدی از زیرساخت‌های مدیریت بحران پایتخت داشته باشند تا درباره نحوه ادامه مسیر قبلی تصمیم‌گیری کنند. 

وی افزود: نگاه ما به دولت جدید مثبت است، چون آقای پزشکیان اولا خودشان پزشک هستند و ثانیا حوادث را با گوشت و پوست و استخوان درک کرده‌اند و همسر و فرزند گرامی خود را در یک تصادف از دست داده‌اند و مساله ایمنی و مدیریت حوادث را کاملا درک می‌کنند. همچنین ایشان به عنوان یک پزشک باسابقه که هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و هم وزیر بهداشت بوده و هم به صورت میدانی و جهادی، سال‌ها در کف صحنه حوادث حضور داشته است، درک خطر بسیار بالایی دارد. ضمن این که وزیر محترم کشور فرد بسیار باسابقه‌ای است و کاملا با ابعاد مختلف موضوع مدیریت بحران آشنا است و در مجموع، چشم‌انداز مدیریت بحران در شهر تهران در دولت جدید را کاملا مثبت ارزیابی می‌کنیم. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ادامه داد: دولت جدید هنوز مشغول شکل دادن خود است و منتظریم هرچه سریع‌تر با توجه به این که نگاه کارشناسی برای دولت اهمیت دارد، توجه دولتمردان به موضوع مدیریت بحران جلب شود. مسائلی هم که دکتر پزشکیان درباره مشکلات شهر تهران گفته‌اند، موضوعاتی بوده است که سال‌ها بین گروه‌های کارشناسی مورد بحث بوده و مطالعات گوناگونی در این زمینه انجام شده است که البته پژوهش‌های جدیدتر نیز در این خصوص حتما باید انجام شود. 

نصیری با بیان این که مساله انتقال پایتخت، موضوعی است که سال‌هاست مورد بحث بین کارشناسان قرار دارد، اظهار داشت: در سال‌های اخیر، موافقان و مخالفان زیادی درباره مساله انتقال پایتخت صحبت کرده‌اند، اما صرف نظر از این که شهر تهران، پایتخت بماند یا نماند یا این که صرفا پایتخت سیاسی یا اقتصادی باشد و بخشی از فعالیت‌ها به شهر دیگری منتقل شود، خارج از تمام این موضوعات، هر اتفاقی که بخواهد رخ دهد، در هر صورت تهران تعداد قابل توجهی ساکن دارند و همین حالا جمعیت شب تهران حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و جمعیت روز این شهر حدود ۱۳ میلیون نفر است. 

وی با بیان این که جمعیت شب شهر تهران معادل حدود یک نهم جمعیت ایران است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۲ درصد جمعیت کشورمان ساکن تهران هستند و بنابراین، چه این شهر پایتخت بماند و چه نماند، نیازمند رسیدگی جدی است، ولی متاسفانه سال‌های طولانی است که دولت و مجلس، هزینه‌های استقرار نهادهای حاکمیتی در پایتخت را نمی‌پردازند، توجه لازم به ایمنی ساختمان‌ها، زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی تهران ندارند که امیدواریم در دولت جدید، نگاه تازه‌ای به این مسائل شود. 

نصیری ادامه داد: در حال حاضر برنامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی شهر تهران تهیه شده است که مطابق آن، در یک چشم‌انداز ده‌ساله، باید رقمی معادل ۲.۱ میلیارد دلار در این زمینه هزینه شود. وقتی این عدد به ده سال تقسیم شود و رقم قابل وصول توسط بخش خصوصی به آن اضافه شود و بانک‌ها به میدان بیایند و وام بدهند و البته از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی کمک گرفته شود و در برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و بودجه‌های سنواتی دیده شود، عدد درشتی برای کشور محسوب نمی‌شود و حتما ایران می‌تواند این مقاوم‌سازی را انجام دهد، فقط باید عزم لازم برای انجام آن وجود دارد. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران یادآور شد: وقتی درباره لزوم مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی شهر تهران با کارشناسان محترم سازمان برنامه و بودجه صحبت می‌کنیم، می‌گویند که ایمن‌سازی وظیفه ذاتی دستگاه‌ها است که خودشان باید انجام دهند، خب دستگاه‌ها از کدام محل برای این مساله بودجه بگذارند؟ چطور حاضریم که بعد از وقوع حوادث احتمالی، هزینه‌های سرسام‌آور آواربرداری و بازسازی و نوسازی ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را پرداخت کنیم، ولی هزینه‌های کمتر بخش ایمنی که خسارات شدید ناشی از حوادث را کاهش می‌دهد، حاضر نیستیم پرداخت کنیم؟ چرا نگاه مدیریت ریسک بر دستگاه‌های تاثیرگذار و تصمیم‌ساز ما حاکم نیست؟ 

نصیری با تاکید بر این که برای اصلاح این نگاه، چاره‌ای جز این که مجلس شورای اسلامی پای کار بیاید، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: از مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم که فراکسیون ایمنی و مدیریت بحران را تشکل دهد، بخصوص که در میان نمایندگان فعلی مجلس، عزیزانی هستند که سوابقی از جمله معاونت سازمان مدیریت بحران کشور یا معاونت جمیعت هلال احمر را در کارنامه دارند یا افراد دیگری در مجلس هستند که در این زمینه، صاحب‌نظر و دغدغه‌مند هستند و از آن‌ها خواهش می‌کنم که این فراکسیون را در پارلمان تشکیل دهند. 

وی در پایان تصریح کرد: از سازمان محترم برنامه و بودجه درخواست می‌کنم که دفتر تعطیل‌شده‌ای که پیش از این درباره مدیریت بحران و کاهش خطر بلایای طبیعی در این سازمان وجود داشت را احیا کنند، زیرا وقتی این دفتر دوباره راه بیفتد، دیگر این‌طور نمی‌شود که مثل حالا، موضوع مدیریت حوادث، بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورمان را بخورد و نابود کند. این پولی است که می‌تواند در سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه زیرساخت‌های کشور هزینه شود، ولی الان به دود و آتش و آوار تبدیل می‌شود و از بین می‌رود. در حالی که این هزینه کلان، با تدبیر صحیح می‌تواند به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

volumeVideo: 45.64M | durationVideo: 00:06:19
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر