کد خبر: 201211
A

تحصیل غیرمجاز ۱۶ هزار دانشجوی ایرانی در یکی از کشورهای منطقه

با ورود نودانشجویان به دانشگاه‌ها، آموزش عالی کشور کار خود را آغاز کرد. اما این بین به منظور عدم قبولی عده‌ای از داوطلبین کنکور در رشته‌های مورد نظر خود، یک بحث مجدد این روزها داغ شده و آن چیزی نیست جز؛ اعزام غیرمجاز دانشجویان به خارج از کشور.

تحصیل غیرمجاز ۱۶ هزار دانشجوی ایرانی در یکی از کشورهای منطقه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  با آغاز سال تحصیلی و ورود نودانشجویان به دانشگاه‌ها، آموزش عالی کشور به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. اما در این بین به منظور عدم قبولی عده‌ای از داوطلبین کنکور در رشته‌های مورد نظر خود، یک بحث مجدد این روزها داغ شده و آن چیزی نیست جز؛ اعزام غیرمجاز دانشجویان به خارج  از کشور. مساله‌ای که این سال‌ها مالباختان زیادی داشته و علی رغم اطلاعیه‌ها و اخطارهای مراجع رسمی آموزش عالی کشور؛ اما متاسفانه همچنان شاهد اعتماد برخی جوانان به موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور هستیم.

بررسی مشکلات اعزام‌های غیرمجاز دانشجویان به خارج از کشور

اعزام غیر مجاز دانشجو به کشور‌های خارجی به معنای اعزام دانشجویان برای تحصیل در آن کشورها، بدون داشتن مجوزهای لازم از سوی نهادهای مسئول است. که این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد، از جمله: 

عدم اعتبار مدارک تحصیلی: مدارک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی غیر معتبر در کشورهای خارجی، به احتمال زیاد در کشور مبدا و سایر کشورها به رسمیت شناخته نخواهند شد. این موضوع می‌تواند آینده شغلی و تحصیلی دانشجو را به خطر بیاندازد. 

مشکلات ویزا و مهاجرت: دانشجویانی که بدون ویزای مناسب یا با مدارک جعلی وارد کشور دیگری می‌شوند، ممکن است با مشکلات قانونی مواجه شوند و در شرایط خاص حتی دیپورت شوند.

کیفیت پایین آموزشی:دانشگاه‌ها و مؤسساتی که بدون مجوز و اعتبار فعالیت می‌کنند، معمولاً استانداردهای آموزشی پایین‌تری دارند.این موضوع می‌تواند منجر به عدم کسب مهارت‌ها و دانش لازم توسط دانشجو شود.

مشکلات مالی: بسیاری از این اعزام‌های غیر مجاز توسط مراکز یا افرادی انجام می‌شود که ممکن است هزینه‌های زیادی از دانشجو دریافت کنند بدون اینکه خدمات مناسبی ارائه دهند.

 فریب و کلاهبرداری: متأسفانه برخی از مؤسسات کلاهبرداری با وعده‌های غیرواقعی اقدام به جذب دانشجو می‌کنند و در نهایت دانشجویان را با مشکلات زیادی مواجه می‌سازند.

مشکلات اخذ ویزا: دانشجویانی که به صورت غیر مجاز به کشور دیگری سفر می‌کنند، اغلب با مشکلات اخذ ویزا و اقامت قانونی مواجه می‌شوند.

احتمال دیپورت:  در صورت شناسایی توسط مقامات مهاجرتی، این دانشجویان ممکن است با خطر دیپورت شدن به کشور خود روبرو شوند.

عدم امکان ادامه تحصیل یا کار:  به دلیل نداشتن مدارک اقامت قانونی، این افراد نمی‌توانند به طور قانونی ادامه تحصیل داده یا در کشور مقصد مشغول به کار شوند.

عدم امکان دریافت بورسیه یا وام:  دانشجویان اعزام شده به صورت غیر مجاز،  از امکان دریافت بورسیه تحصیلی یا وام‌های دانشجویی محروم هستند.

مشکلات مالی خانواده:  هزینه‌های بالای تحصیل و زندگی در خارج از کشور، می‌تواند فشار مالی زیادی را بر خانواده‌های این دانشجویان تحمیل کند.

برای جلوگیری از چنین مسائلی، دانشجویان و خانواده‌های آنها باید به دقت تحقیق کرده و از معتبر بودن موسسات و قوانین مربوطه مطمئن شوند. همچنین، همیشه توصیه می‌شود که از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های متخصصان رسمی و مجاز در حوزه اعزام استفاده شود. ممکن است احساس انزوا و عدم تعلق گریبان این دانشجویان که به صورت غیر مجاز به کشور دیگری سفر می‌کنند را بگیرد و یا مشکلات تطبیق با فرهنگ جدید آتها را دچار مشکل کند چرا که تطبیق با فرهنگ و زبان جدید برای این افراد می‌تواند چالش برانگیز باشد و منجر به مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب شود.

 برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ محمد محمدی مسعودی مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان رفتیم.

لغو مجوز 60 موسسه اعزام دانشجو طی سه سال گذشته

مسعودی با اشاره به اینکه در این بازه زمانی مجدد بازار کار موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو داغ شده است، گفت: در شهریور ماه لیست اسامی این موسسات به روزرسانی شده و در حال حاضر ما 120 موسسه مجاز اعزام دانشجو در کشور داریم. همچنین طی سه سال گذشته مجوز حدود 60 موسسه را به علت فعالیت‌های غیرقانونی لغو کردیم.

وی از تشکیل کار گروه متشکل از 6 وزارتخانه وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت خارجه و وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت:یک نفر از شش وزارت خانه در این کارگروه هستند که رای و نظر مستقل دارند. در این کارگروه به وضعیت موسسات و کسانی که می‌خواهند در حوزه اعزام دانشجویان کار کنند، سر و سامان می‌دهند.

تشکیل کارگروه 6 وزارتخانه‌ای برای بررسی فعالیت‌ موسسات اعزام

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان ادامه داد: این کار گروه در بحث ثبت موسسات اعزام دانشجو نقش مهمی دارد.  افراد که قصد ثبت موسسه‌ دارند، باید به این کار گروه برای مجوز مراجعه کنند. علاوه بر ثبت موسسات، عملکرد موسسات نظام دانشجو نیز بر عهده این کار گروه است؛ یعنی چنانچه مجوزی را به سازمانی بدهند اما شاهد تخلف این موسسه باشند می‌توانند مجوز آن موسسه را لغو کنند. همچنین فرد و موسسه‌ای به هرنحوه‌ای بخواهد در حوزه موسسات اعزام دانشجو در کشور کار و فعالیت داشته باشد باید از این کارگروه مجوز بگیرد، در غیر این صورت فعالیت آن موسسه غیر قانونی است و جزوه موسسات غیرمجاز خواهد بود.

مسعودی تاکید کرد: کسانی که کنکور قبول نشدند شاید بخواهند برای خواندن پزشکی یا رشته مورد علاقه خود به خارج از کشور بروند و ما آمار وحشتناکی از وضعیت دانشجویان رها شده پس از اینگونه اعزام‌ها داریم از خودکشی گرفته تا مسائل دیگر. پس توصیه ما به دانشجویان و خانواده‌هایشان مراجعه به لیست‌های موسسات مجاز اعزام دانشجو است که در سایت رسمی وزارت بهداشت و علوم بارگزاری شده است.

تحصیل غیر مجاز بیش 16 هزار دانشجوی ایرانی در یکی از کشورهای منطقه/مدرک تحصیلی آنها مورد تایید نیست!

وی از تحصیل بیش از 16 هزار دانشجوی ایرانی در یکی از کشورهای منطقه خبر داد و گفت: این اتفاق در حالی رخ داده که این 16 هزار نفر در دانشگاه‌های غیرمجاز این کشور تحصیل می‌کنند؛ یعنی مدرک تحصیلی آنها از این دانشگاه‌ها، مورد تایید و قبول وزارت علوم  و بهداشت نیست. در نتیجه اگر زمانی به کشور بازگردند از نظر ما مدرک تحصیلی آنها دیپلم است.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان با اشاره به هزینه‌های چند میلیاردی برخی خانواده‌ها برای اعزام فرزندان خود به خارج از کشور برای تحصیل خاطرنشان کرد: خیلی از این خانواده‌ها پس از مراجعه به ما می‌گویند اطلاعی از این قضایا نداشته‌ و مالباخته شده‌اند. به همین خاطر همه تاکید ما مراجعه به موسسات مجاز است؛ چرا که هر مشکلی پیش بیاید ما در شورای حل اختلاف کارگروهی که به آن اشاره کردم به شکایات آنها رسیدگی کنیم. اما اگر بحث موسسات غیرمجاز باشد دیگر به ما مربوط نیست و باید مستقیما به قوه قضائیه شکایت کنند.

در آخر...

همیشه ایام کنکور بازار تبلیغات این موسسات داغ می‌شود و افرادی که رتبه بالایی نیاورده‌اند یا به هردلیلی قبول نشده‌اند، برایشان پیام‌هایی ارسال می‌شود که به آنها قول داده‌اند برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده شده و حتی آنها را برمی‌گردانند و در بهترین دانشگاه‌های ایران به آنها صندلی می‌دهند!

علاوه بر موسسات فیزیکی غیرقانونی در کشور که تعداد آنها زیاد است، شبکه‌ها و فضای مجازی نیز در این امر دخیل شده‌اند و موسسات و افرادی در آنها کار اعزام دانشجویان را تبلیغ می‌کنند و چون فضای مجازی هست حتی عده‌ای از خارج از کشور نیز این کار را دنبال و تبلیغ می‌کنند. هموطنان ما باید مراقب باشند تا در دام این افراد نیفتند. طبق گفته مسئولین، ما تعداد زیادی دانشجو داشته‌ایم که فریب این شبکه‌ها را خوردند و الان دیگر دستشان به جایی بند نیست. این موسسات یا فرد را در مرحله ویزا رها می‌کنند یا وقتی به کشور دیگری فرستادند رها می‌کنند و اغلب هم به دانشگاه‌هایی می‌فرستند که در لیست دانشگاه‌های مجاز وزارت بهداشت و علوم نیستند و بعضاً وقتی دانشجو مدرکش را گرفت و به کشور بازگشت آن مدرک برای ما معتبر نیست.

منبع: تسنیم

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر